• Trezia

hippa budget..

Har en fråga angående budget inför möhippan jag ska anordna.. Hur har ni gjort när ni planerat för möhippan, Mina egna tankar är att man eventuellt kommer överens med alla som skall delta om vilka utgifter det är och att någon kanske ansvarar för all betalning under hippan. Vissa utgifter betalas väl i förhand och så..

Dela gärna med er av era tankar kring frågan :)
    Tackar på förhand!

• Svar på tråden hippa budget..
  • Juni 2012

Mina tankar / erfarenheter / tips är följande:
    Bestäm innan planeringen hur mycket det får kosta.
    Se till att alla i gänget har möjlighet att lägga den summan. Att tycka att "det blir ju ingen kul hippa om vi med jobb/inkomst måste anpassa oss efter den fattiga studenten/arbetslöse/långtidssjukskrivna" är trist för den som är "fattig" (been theere, done that!). Då får man bestämma tillsammans hur man ska lösa det.

Meddela rätt summa att betala. Att först betala en slant som verkligen sved, och sen tvingas betala nästan lika mycket till för "det första var ju bara bokningsavgifter, nu måste du ju betala brudens del och för maten och bla bla bla". Då går det inte att dra sig ur heller, om man inte vill förlora den första slanten till ingen nytta.

Se till att alla har betalt lite mer än den exakta summan. Det blir så trist när en person surar över att ha tvingats stå för p-avgift/bensin inom tätorten/annan mindre avgift (som ju går att lösa innan/efteråt!), och går och räknar högt hur många kronor varje person i sällskapet är skyldig henne. Låter så trist för bruden också att få höra (hon var ju med).

Om ni ska äta hemma hos någon i sällskapet och denne vill ha ganska saftigt betalt för maten, se till att de som äter specialkost också får vettig mat och inte bara "äsch, du kan väl ta lite av salladen och sånt?" när man har betalt samma, i min plånboks smak, ganska saftiga slant som de som kan äta av allt som bjuds. Samma sak gäller alkohol. Att låta alkoholen ingå i "äta-hemma-hos-någon-betalningen" är rätt opraktiskt när alla inte dricker alkohol.

Ungefär så. Sammanfattas väl bäst i: Kommunikation. Ta inte för givet att alla har samma ekonomi/förutsättningar. Ju dyrare, ju bättre, är inte automatiskt sant.

• Trezia

Tack för att du delade med dig av dina tankar. Mycket bra sådana :)

• Chicita

Hitta saker som inte kostar något alls... typ ta med ett sällskapsspel som någon redan har, hem till den med störst lägenhet/hus eller hotellet ni ska vara på...
    Att spela twister, cranium eller liknande är riktigt kul när man är ett stort gäng. Och det kostar inget alls + att det drygar ut tiden så man slipper dom där dödtiderna när man väntar på nästa betalaktivitet.
    Sånt gör att man kan göra lite lyxigare saker, men att totalsumman ändå inte blir så stor.

• mjeanettek

Jag är enig med att det som är gratis/billig är bäst :)
    Alla kan till exempel ta med en ost eller en flaska vin, också kan någon ta med druvor. Vi hade smink/spa afton som var gratis via en Mary Kay säljare. Sen hade vi ost och vin med frågesport om bröllops traditioner. Väldigt uppskattat :) Ex på frågor var:
    Varför hade man brudbukett? Svar: för att man inte hade samma möjlighet att duscha för och att doften av buketten skulle göra att bruden luktade gott.
    Jag fick rita teckningar och sälja för att betala parkeringsbiljetten.
    Som sagt, det enkla är ofta det bästa :)

Svar på tråden hippa budget..