• tezz2012

Vigselförrättare i Paris

Jag undrar om någon känner till en svensk vigselförrättare i, eller kring Paris? Vi vill vigas borgerligt i Paris i december, men de datum ambassaden erbjuder är inte det datum vi vill vigas, så då undrar jag nu om det kanske finns någon som kan hjälpa oss att hitta en som får viga svenska par och som är bosatt däromkring?
    Evigt tacksam för svar, då vårt backupalternativ är en finlandsfärja, och det känns ju sådär Tungan ute

• Svar på tråden Vigselförrättare i Paris
  • anne på grönkulla

Svenska borgerliga förrättare har nog inte rätt att viga utomlands lagligt, om de inte är just från ambassaden. Undersök om det går att gifta sig hos en fransk borgmästare som utlänning.

• tezz2012

Hm, ja det kanske är så illa, har nästan befarat det. Tråkigt att det ska vara så krångligt, men tack för svaret :)

• tezz2012

Fast min nästa tanke blir då: hur fungerar det för dom som vigs på kryssningar? Det är ju svenska vigselförrättare som viger utomlands. Fungerar det för att det är på öppna vatten då eller? Någon som vet?

• anne på grönkulla

Jag känner faktiskt inte till något fall där någon vigts på en kryssning, men om det är t ex på Östersjön så är du ju på svenskt vatten en stor del av tiden. Annars, på ett utländskt fartyg gäller väl flagglandets lag och den kan ju sen annorlunda ut än svensk.

Och enligt svensk lag har inte sjökaptener automatisk vigselrätt, heller (för att ta död på en förekommande myt). 

Svar på tråden Vigselförrättare i Paris