• javas

Ikea vas Snärtig som karaff?

Någon som användt dessa vaser på sitt bröllop?
    Funderar på att köpa såna och ha vanligt vatten i. Som "bordsvatten".
    Men undrar hur mkt som rymmer i den, står ju ej såna mått eftersom det är en vas.
    Någon annan som användt den som karaff eller som har koll på hur mkt vatten den rymmer?

• Svar på tråden Ikea vas Snärtig som karaff?
  • malli716

Jag har helt för mig att den är väldigt liten. 18 cm kanske inte låter så lite men eftersom den smalnar av upptill skulle jag tippa på att den kanske rymmer 2-3dl. Så som vattenkaraff kanske den inte är jättelämplig.

• hjgs

vi hade dom som vinkaraffer va perfekt

• javas
    hjgs skrev 2012-10-01 12:00:47 följande:

vi hade dom som vinkaraffer va perfekt

Minns du hur mycket dom rymmer?
  • mirre01

dom rymmer ju max 3 dl inte mkt alls har en hel drös här hemma

• javas

Har tänkt använda dessa till vin:
    Korken flaska med kork.
     www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30213552/

Men vet inte vad jag ska ha till bordsvattnet. Vill inte ha samma och Ikeas karaff för 15 kr tycker jag inte alls är fin.
    Några förslag på vad jag kan hitta på?

• mirre01

du kan ju alltid dekorera dem för 15( har sj köpt den satt rosset & blomma på med egentryckt etikett :)

• hjgs

hmm tror det gick i en tre fyra dl. gästerna kommenterade då och efter att de tycke det va bra, hade olika sorter vin, och vatten i några men små ettiketer. folk fick röra lite på sig när de hämtade nya

• Chicita

Tänk på att med sådana runda kanter så är det lättare att spilla när man häller ur dom.
    Vi hade några HÄMTA Karaff till lite senare på kvällen när vi la medeltidstemat lite på is. Och dom var helt suveräna. Droppar inte något alls och man får i nästan 2 liter, vilket gör dom bra för just vatten.
    Det behövs inte så många då. Om dom fylls på en gång under middagen efter att alla tagit ett glas till att börja med så kan dom troligtvis räcka gott och väl hela kvällen sen (en karaff till 6-8 personer) 

• hjgs
    daniiel skrev 2012-10-01 13:09:25 följande:
    Det går väl ha en vanlig tillbringare till vatten också, tex den här www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10131699/

Jag tänker ju rent spontant, som Chicita säger, att de där vaserna inte är optimala att hälla ur. Samt att de är ganska små och då blir det mkt spring med att fylla på.
    sånna hade vi med inte framdukade uan på dricka bordet
  • javas
    Chicita skrev 2012-10-01 12:44:57 följande:
    Tänk på att med sådana runda kanter så är det lättare att spilla när man häller ur dom.
    Vi hade några HÄMTA Karaff till lite senare på kvällen när vi la medeltidstemat lite på is. Och dom var helt suveräna. Droppar inte något alls och man får i nästan 2 liter, vilket gör dom bra för just vatten.
    Det behövs inte så många då. Om dom fylls på en gång under middagen efter att alla tagit ett glas till att börja med så kan dom troligtvis räcka gott och väl hela kvällen sen (en karaff till 6-8 personer) 
    Vi kommer ha 8 -9 bord med 6 pers vid varje. 9x79= 711kr.
    Jättefina men känner inte alls för att lägga 711kr på karaffer för vatten...
    Men vasen får gå bort, då den rymmer alldels för lite.
  • javas
    http://www.jysk.se/catalog-search?df=&query=karaff

Hitta dessa på Jysk, billiga och väldigt fint med en blå flaska till vatten.
    Tyvärr är dock alltid utbudet på Jysk rörigt, man vet aldrig vad som finns hemma.
    Hinner inte åka dit i veckan heller tyvärr.(5 mil bort).
     Ikea är mer säkert då man kan se om de finns i lager och jag har fått lov att skicka bud med en kompis som ska dit imorgon...
  • Chicita
    javas skrev 2012-10-01 13:29:37 följande:
    Vi kommer ha 8 -9 bord med 6 pers vid varje. 9x79= 711kr.
    Jättefina men känner inte alls för att lägga 711kr på karaffer för vatten...
    Men vasen får gå bort, då den rymmer alldels för lite.
    Nej jag tvingar dig  inte att köpa dom heller Flört
    Poängen var mer att det är bra att tänka på hur något är att hälla ur också.
    En tjock och rund kant droppar mer än en tunn och skarp.

Sen kan du använda krukor, vaser, karaffer eller vad du vill.

Och sen är det ju bra att tänka på att storleken har betydelse i det här läget Flört 
  • javas
    Chicita skrev 2012-10-01 13:37:07 följande:
    Nej jag tvingar dig  inte att köpa dom heller Flört
    Poängen var mer att det är bra att tänka på hur något är att hälla ur också.
    En tjock och rund kant droppar mer än en tunn och skarp.

Sen kan du använda krukor, vaser, karaffer eller vad du vill.

Och sen är det ju bra att tänka på att storleken har betydelse i det här läget Flört 
    Är jätteglad för alla tips jag får Skrattande
    För just nu är vet jag inte alls vad jag ska köpa!
    Är ju dessvärre att man får det man betalar för, och just nu är jag både snål och kräsen, ingen bra kombo!
  • MTB

Beroende på när du ska ha bröllopet och hur många som kommer så skulle man ju kunna samla på sig genomskinliga vinflaskor och ha dom som vattenkaraffer.

• Chicita
    javas skrev 2012-10-01 13:48:40 följande:
    Är ju dessvärre att man får det man betalar för, och just nu är jag både snål och kräsen, ingen bra kombo!
    Hehe nej det är ju ingen bra kombination Flört

Vi gav bort karafferna efteråt. Toastmastern fick en (men en annan sort), våra tärnor och marskalker (makens bröder med respektive) fick varsin karaff + en hel hög snapsglas + vattenglas.
    osv...
    Så för oss fyllde dom 2 funktioner.
    Dom var till nytta på middagen och det var också lite tack-gåvor. 
Svar på tråden Ikea vas Snärtig som karaff?