• DAG

Möhippor, brudskådning, brödsmulor i bröllopssängen och andra bröllopsupptåg

Svensexor, möhippor, att ropa ut bruden, fejkade bröllopstelegram och brödsmulor i bröllopssängen. För många hör olika former upptåg ihop med firandet av bröllop. Upptågen är ett sätt för vänner att visa sin uppskattning, de kan också ses som en markering av att en ny fas av livet snart börjar. I regel är skämten uppskattade och inte sällan beskrivs de efteråt som en av bröllopets höjdpunkter. Samtidigt är gränsen hårfin – upptågen rör sig ofta på gränsen mellan det tillåtna och otillåtna, mellan skämt och ofog.

Alltsedan 1900-talets början har vi dokumenterat och forskat om folklig kultur, bland annat om traditioner i samband med årets fester och livets högtider. I våra arkivsamlingar finns hundratals skildringar av skämt och ofog i samband med bröllop under 1800-talet. Nu vill vi dokumentera 1900- och 2000-talens bröllopsupptåg, dels som ett komplement till våra äldre samlingar, dels inför ett framtida forskningsprojekt om ämnet.

Vill du dela med dig av dina erfarenheter och tankar om bröllopsupptåg? Information om oss och själva webbuppropet hittar du här www.sofi.se/brollop

Har du frågor om arkivet eller undersökningen når du mig på e-post fredrik.skott@sofi.se eller telefon 031-107536.

Vänliga hälsningar, Fredrik Skott / Dialekt-, ortnamns- och folkminnesarkivet i Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-02 12:56
    Min e-postadress blev fel. Korrekt adress är fredrik.skott@sofi.se
    Vänliga hälsningar, Fredrik
  • Svar på tråden Möhippor, brudskådning, brödsmulor i bröllopssängen och andra bröllopsupptåg
  • DAG

Tack för svar på webbuppropet! Några exempel på beskrivningar av bröllopsupptåg i våra äldre arkivsamlingar finns här: www.sofi.se/14691 Själva webbuppropet finns här: www.sofi.se/brollop Med vänlig hälsning, Fredrik

• DAG

Dokumentationen av bröllopsupptåg pågår fortfarande. Vill du dela med dig av dina erfarenheter av och tankar om olika bröllopsupptåg finns vårt webupprop här: www.sofi.se/brollop

Vi är också mycket intresserad av fotografier på bröllopsupptåg. Kontakta oss gärna om du har frågor om arkivet eller projektet.

• TheD

Sånt hör inte alls till bröllop eller vid andra tillfällen! En mycket omoget beteende!

• ThereseV

"att ropa ut bruden" vet jag inte vad det innebär, men förnedringshippor, brödsmulor i sängen och diverse liknande skämt hade jag bara blivit förbannad över. Vem är det som har lurat i folk att det är ett sätt att visa uppskattning?!

• passionsblomman
    TheD skrev 2012-11-12 12:52:05 följande:
    Sånt hör inte alls till bröllop eller vid andra tillfällen! En mycket omoget beteende!
    ThereseV skrev 2012-11-12 13:58:11 följande:
    "att ropa ut bruden" vet jag inte vad det innebär, men förnedringshippor, brödsmulor i sängen och diverse liknande skämt hade jag bara blivit förbannad över. Vem är det som har lurat i folk att det är ett sätt att visa uppskattning?!
    Men, det här är ju bara personliga åsikter om något som är etablerade företeelser . Det intressanta här är väl insamlandet av information om hur de här olika skämten och upptågen sett ut genom tiderna och hur de ser ut idag?

Själv är jag rätt säker på att med den detaljstyrning som råder från brudens sida genomgående i allt som hör till runt att brölop idag, så kommer det att försvinna mer och mer-om inte helt, att folk omrkiing tar sig friheten att vare sig skoja med eller självsvåldigt fira brud eller brudpar. Mitt intryck är att brudpar idag inte vill bli överraskade-de vill möjligen ha uppmärksamhet, men den ska inte innehålla något bus.

Förr var ju julklappar mer av en plojgrej där man kastade in saker genom dörren-överhuvudtaget har mycket av skojandet genom tiderna gått ut på en del sprit, en del sexuella anspelningar och så en med olika stort omdöme utdelad "kärvänlig förnedring", där deltagaren förväntas bjuda på sig själv och allehanda tokiga upptåg kan ingå.

Säkerligen har det ofta gått helt överstyr och tveksamt är väl om folk alltid tyckt att det roliga varit särskilt lustig-och man kan resonera länge om varför vi så gärna skrattar på andras bekostnad. Men huruvida man tycker det är kul eller inte, är ju en helt egen underökning. Att lek i olika former alltid hört till när det ska firas, är nog inte så mycket att säga emot. Hur de lekarna sett ut över tid är givetvis intressant och säger något om vår tid och vår kultur. Vad är det som gör att en tradition försvinner och hur överlever en annan?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • ThereseV

Jo, självklart är det ju bara personliga åsikter, som oftast på ett forum, men det är så jag tänker om det. Jag tror också att vi är ganska många som inte uppskattar det där. 
    Att bli överraskad och firad är ju självklart jättekul, men inte när det sker på sådat sätt att brud/brudpar eller andra gäster tycker att det blir jobbigt. Hade tex jag fått en massa smulor i sängen efter en sådan lång och känslosam dag hade jag nog mest haft lust att sätta mig i ett hörn och gråta och personalen på det hotellet hade definitivt fått komma upp och renbädda...inte kul för någon enligt mig. Jag förstår inte riktigt varför dom flesta bus går ut på att göra sig lustig på någon annans bekostnad.. 

• Chicita
    ThereseV skrev 2012-11-12 17:31:57 följande:
    personalen på det hotellet hade definitivt fått komma upp och renbädda...inte kul för någon enligt mig. Jag förstår inte riktigt varför dom flesta bus går ut på att göra sig lustig på någon annans bekostnad.. 
    Oh ja... sånt händer...

Brudparet ber ofta någon annan hämta nyckeln och om det är avtalat i förväg så man har namn på nyckelhämtaren så måste vi ju lämna ut den (speciellt om rummet redan är betalt).
    Vad den personen som nu har nyckeln gör vet ju inte vi som står i receptionen.
    Men det händer ofta att brudparet ringer ner mitt i natten - fly förbannade för att "någon" (dvs den som hämtade nyckeln) har bäddat säck, hällt smulor i sängen eller gjort något annat djävulstyg.

Och lika många gånger blir man utskälld av vännerna som vill hämta en nyckel "för att dom ska busa lite bara". Men där man säger nej eftersom det inte är avtalat att nyckeln ska lämnas ut till någon annan...

Generellt har jag sagt till brudpar som råkar ut för sånt här efter att ha låtit andra hämta nyckeln att dom kan ringa upp dessa och säga åt dom att komma och städa. Vi har alltid avrått från sånt just pga att sånt här händer.
  • Yourstruly

Det finns ofta inte städpersonal på natten och receptionisterna går inte upp för att bädda om Eran säng. Dessvärre

• Chicita
    Yourstruly skrev 2012-11-12 18:34:16 följande:
    Det finns ofta inte städpersonal på natten och receptionisterna går inte upp för att bädda om Eran säng. Dessvärre
    Nej precis.
    Om brudparet sagt OK till att lämna ut nyckeln till andra än dom så får dom stå sitt kast, tyvärr... 
  • DAG
    Tack för inlägg! Tanken med projektet är att försöka dokumentera erfarenheter av och tankar om olika former av upptåg och skämt i samband med bröllop: dels som ett sätt att komplettera våra äldre samlingar med berättelser om hur t.ex. svensexor och möhippor firas idag, dels inför ett kommande forskningsprojekt om ämnet.
    Med tacksamhet tar vi emot synpunkter på och berättelser om skämt och upptåg som hör ihop med bröllopsfirandet - om egna erfarenheter av traditionerna men också personliga åsikter/tankar om hur t.ex. möhippor/svensexor bör (och inte bör) firas.

Webbuppropet finns här: www.sofi.se/brollop
Svar på tråden Möhippor, brudskådning, brödsmulor i bröllopssängen och andra bröllopsupptåg