Betalar ni för era brud tärnors klänningar?
Jag undrar om ni står för kostnaden av era brudtärnors klänningar?
Jag kommer göra det eftersom jag vill välja klänning.känns fel att be dom betala eller?
Jag undrar om ni står för kostnaden av era brudtärnors klänningar?
Jag kommer göra det eftersom jag vill välja klänning.känns fel att be dom betala eller?
Mina tärnor vill inte ha likadana klänningar, och jag har inga krav på hur de ska se ut. Därför "förutsätter" jag att de betalar själva, precis som om de skulle komma som gäster, eftersom de får ha på sig vad de vill :) Nu vill de dock beställa från en hemsida så de får olika modeller som liknar varandra men i samma färg.
Tänker jag tokigt tycker ni? Alla verkar tycka att man betalar klänningen, antingen lite eller allt.. Då borde väl det även implementeras på kostymerna...? Dyrt..
Vi betalade båda tärnornas klänningar (valde billiga kinaklänningar), boleros, hårspännen, skor och buketter för att jag valde alla dessa. Tärnorna fick självklart godkänna allt, för jag ville inte att dom skulle känna sig obekväma i det och jag sa också att dom självklart fick byta om till vad dom ville efter vigseln och fotograferingen, men ingen av dom bytte om.
Vi betalade också alla fyra marskalkernas slipsar och skor, eftersom vi valde dom och ville att alla skulle ha lika. Samma sak där, ville dom byta skor och slips (eller vara utan slips) efter vigseln och fotograferingen, så var det fritt fram. Ingen av dom gjorde dock det. Ja, vi betalade ju också för corsagerna, som jag gjorde själv till marskalkarna.
När det gäller marskalkernas kostymer, så sa vi att vi ville att dom skulle bära en kostym och vit skjorta, en mörk kostym. Vi sa att det gör inget om den är grå eller blå eller ens kritstrecksrandig, så länge den är mörk. Vi berättade också att maken skulle ha en svart kostym och att det snyggaste skulle vara om alla hade svart kostym, men det var absolut inget måste. Alla dök dock upp i svart kostym på bröllopsdagen och dom var så stiliga :)
Hade vi haft råd att betala även marskalkarnas kostymer, så hade vi gjort det. Det var dock inte möjligt och därför var vi inte heller lika noga med vilken typ av kostym det blev.
Jag kan tycka att ju mer krav man har som brudpar på brudföljets kläder, desto mer ska brudparet betala också. Väljer bruden klänningar till tärnorna, så tycker jag nog att hon bör stå för notan också faktiskt. Nu är det ju dock som med allt, att huvudsaken är ju egentligen att alla är överens. Är tärnorna med på att betala sina egna klänningar trots att bruden väljer.. ja, då är det ju ett gemensamt beslut man tagit om det hela och helt okej. Man ska alltså ta upp det här med sina tärnor och komma fram till något tillsammans, så alla kan känna sig nöjda och glada. Det är viktigast.
Jag betalar min brudtärnas klänning (har dock bara en tärna..). vi betalar för marskalkens skjorta + slips, ej hela kostymen då det kostar ganska mycket.. Tärnklänningen har vi beställt och den kostar ca 900 kr.
Mitt första bröllop betalade jag tärnornas och toastmadames klänningar. Toastarna var mina systrar. Nu när jag gifter mig gång nr 2 så har jag ingen tärns, däremot är min tärna fån första bröllopet, som är n bästa vän, med även nu och vittne i kyrkan. Då vi int har någon fest så besyämer jag heller int va hon ska ha på sig. Själv tycker jag att om man har önskemål om vad de ska ha på sig så bör an betala deas kläder. Det är ju inte säkert att tärnan annars hade köpt ny klänning utan tagit något befintligt.
Mina två döttrar ska vara mina tärnor och jag har köpt deras klänningar. De var med och valde men jag hade valt ut några som jag tyckte de skulle ha. Nu råkade de gilla samma av de jag valt så det var aldrig något problem. Jag tänkte aldrig på om jag skulle betala eller inte, kanske för att det just är mina döttrar. Hade det varit kompisar hade vi kanske diskuterat det. Jag tycker som många sagt, att om man har stora krav på hur den ska se ut kanske man borde betala.
Jag tänker göra så att jag betalar och vill de behålla den får de köpa den av mig till rabatterat pris, annars säljer jag dem på tradera ^^
Jag har inte bestamt mig an. Det beror nog lite pa vad vi hittar och hur mycket det kostar. Om jag hittar nagot som passar och inte ar for dyrt sa koper jag nog det at henne. Om hon hittar nagot innan jag gor det, som hon vill ha och behalla sa kan hon kopa det. Jag har inga superhoga krav pa vad hon har pa sig men lite asikter har jag. Jag kopte min klanning nar jag var hennes brudtarna men det var sex ar sedan sa det kanske man inte kan ta med i berakningarna nu langre.
Jag hade tänkt att vi kunde dela på kostanden, men nu har jag ändå betalat dem. Känns på nåt sätt snålt att be dem betala..
Kan däremot påstå att mina tärnor hade större krav än jag :P Jag föreslog vita klänningar till dem men alla (nte bara de) drog efter andan som att jag just svurit! haha. Så inte det..
När jag sen sa att de fick ha på sig vad de ville (typ bara samma färg) så sa de; neej klart att tärnorna ska ha samma och den ena ville absolut att jag skulle bestämma vad hon skulle ha på sig för att hon inte skulle välja "fel" kläder.
Så det blev att jag köpte ett par klänningar för totalt 1000 kr.
"Välja" tärnklänningar är det svåraste jag gjort i denna bröllopsplanering! Var aldrig lika svårt med min egen.. :P
Jag hittade en klänning som jag gillade, tärnan fick så klart prova och godkänna den innan vi betalde för den. Kostade ca 1800. Det var faktiskt det första som vi köpte till bröllopet.
För marskalken så betalde vi för slipsen.
Vi vill ha ett enkelt men ändå fint bröllop. De får betala sina kläder själv. Däremot ska vi köpa vars en liten bukett till dem.
Vi kommer inte betala klänningarna, det finns inte plats i budgeten för det..
Dom kommer ha likadana klänningar i någon ljus färg åt det rosa eller beiga hållet eller liknande. I övrigt så får dom välja helt fritt. Jag har visat förslag som jag gillar men det är upp till dom att komma överrens om något. Det är dock mina systrar som ska vara tärnor och dom är helt med på det. Mamma ska nog gå i och sponsra en del också:)
jag hade inga stora krav på hur min tärnas klänning skulle se ut o vi diskuterade fram en klänning som vi båda var nöjd med o den beställdes från jenjenhouse o gick på 800kr inkl frakt så jag betalade den åt henne.
skor fick hon fixa själv, har däremot betalat en del av de smycken hon ska bära o jag har köpt slips till marskalken så jag fick den färg jag ville ha.
håruppsättning fixar tärnans syster så tärnan behöver nog inte betala men jag får betala min o min dotters håruppsättning o det blir ingen dyr historia heller.
sminkar oss gör vi själv o jag har inte köpt nått smink åt tärnan hon får ta det hon har själv.
jag känner lite som så att om jag som brud helt o hållet ska bestämma tärnans klänning då får jag nog ställa upp o betala den åt henne men om hon får välja fritt då tycker jag hon kan betala klänningen eller så delar vi på kostnaden.
väljer tärnan helt själv o väljer en partyklänning hon kan använda sedan då får hon pröjsa själv oxå.
har man däremot som chicita speciella krav på klänningen då får man definitivt vara beredd på att betala för sig tycker jag eller som hennes tärnor kunde sy själv så hade jag betalat kostnaden för tyget åt dem.
viktigast av allt är att man gör på det sätt som känns mest rätt för en själv.