• Colin

Kan man be gäster bära platta skor?

Lite luddigt ämne det här så jag visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden.

Vårt bröllop ska hållas utomhus, och festen i en lada som i princip har stampat jordgolv. Underlaget kommer variera mellan skog, singel, ladan etc.

Nu är det diskussioner i familjen huruvida vi ska fixa något golv till ladugården. Å  ena sidan vill jag ju ha golv för det underlättar, å andra sidan är jag rädd att det förtar lite av känslan. Dessutom är det omständigt och dyrt (vi har väldigt tight budget), tillochmed golvfirman påpekade detta lite extra.

Kan man strunta i att hyra golv och be gäster klä sig därefter, tex genom att skriva i inbjudan att det är stampat jordgolv så får de välja själv. Jag tänker att vi inte är de första som har dåliga underlag, många gifter sig i trädgårdar etc och det går ju bra, men min mamma börjar bli lite löjlig över det här och menar att alla har klackskor, skorna gör outfiten etc etc.
    Vi kommer ha ganska många gäster, men jag kan inte direkt känna att nån annan kommer bli arga om de inte får ha klackar. Breda klackar eller kilklackar borde ju dessutom gå bra. Jag själv har planerat ha kilklack pga skogen och ballerina om/när man tröttnar.

Vad säger ni, hade ni blivit sura om ni kommer på en fest med jordgolv? även om det står i inbjudan? hur långt måste man fixa saker för sina gäster?

(har funderat på andra lösningar som att ha mattor utlagda som nån sa här på BT, men då måste man hitta mattor billigt etc)

• Svar på tråden Kan man be gäster bära platta skor?
  • Sörön10

Våra gäster skulle åka båt, gå på stig i skor och gå på klippor. Vi tipsade helt enkelt om oömma skor och var tydliga med hur det skulle se ut där vi hade vigseln. De flesta hade platta skor!

• jimmyojennifer

Nej, jag hade verkligen inte brytt mig. Bara ni kanske skriver de i inbjudan, att festen kommer hållas med jordtrampat golv eller att ni rekommenderar oömma skor.

Då kan man ju ha lite finare skor på vigseln och sen ta mig sig gummistövlar eller platta skor till festen =) Jag tror inte någon blir arg så länge man är förvarnad. Kanske inte så kul att inte veta, komma i 10 cm stilettklack och sedan på sitta still eller gå på tå resten av kvällen =)

• Chicita

Jamen precis som Sörön10 säger så är det ju inget fel i att tipsa.
    Det är bara omtanke om gästerna.

Jag skulle ha skrivit i inbjudan som ett tillägg till damerna under klädkoden att det är bra att undvika stilettklackar eftersom att underlaget kan vara besvärligt ibland men att kilklack eller någon grövre variant borde fungera, och att det kan vara bra att ha ett par platta skor att byta om till om det blir jobbigt under kvällen.

• Annamolly

Bara du skriver exakt varfor, sa som du sjalv foreslar (pga stampat jordgolv och skog) sa ar det nog inga problem. Det finns ju en del som inte kanner sig finkladda utan hogklackat, som din mamma. Men jag tycker inte det ar anledning nog att lagga in ett dyrt golv. Man kan ju ha kilklack som sagt. Det later som en mysig lokal sa nar dom kommer dit sa tycker dom nog att det ar vart det. 

2013.06.22 Samos, Grekland
  • lenuz

Jag skulle uppskatta om jag fick reda på redan i inbjudan att bära oömma skor och varför. Jag skulle snarare bli bedrövad om jag inget fått veta och förmodligen lagt ner energi på att hitta rätt högklackade skor till kläderna, bara för att sedan få dem förstörda på ett trampat jordgolv.

Dessutom är det nog bra att låta gästerna veta detta för att undvika att höga klackar river upp golvet och det under kvällens lopp blir nästan omöjligt att gå på.

• Fjärilen

Vi gifte oss utomhus, hade middag och festen utomhus med. Gästerna bytt skor efter vigseln, precis som jag.

Ingen knorrade eller gnällde om det. Vi hade bara skrivit i inbjudan att vigseln, middagen och festen skulle hållas utomhus.

• Tin

Vi kommer ha vår bröllopsfest i en lada och själva vigseln i ett kapell som ligger 5 minuters promenad bort. Detta kommer framkomma i själva inbjudan. De gäster jag har pratat med om att festen är i en lada säger spontant att "då är det låga skor som gäller"  eller "då är det högklackat i kapellet och flip flops vid dansen" så jag tror att de flesta tänker på det. För att försäkra oss om att inga gäster "lider" under kvällen kommer vi även att skicka ett litet mail med utfyllnadsinformation allt eftersom folk tackar ja till att komma på bröllopet. Är det t.ex en kall sommarnatt kan en tröja vara bra att ha med, o.s.v. Hoppas det är till någon hjälp :)

• Grodprinsens brud

Jag skulle gärna gå på fest med stampat jordgolv och jag skulle lite på värdparet om de påpekar att platta skor är att föredra MEN jag skulle aldrig i livet ha klänning till dessa platta skor... Låter kanske fåfängt men jag tror att man får tänka på att ha klädkoden på en nivå där det är "tillåtet" för tjejer att ha snygga långbyxor... 

• Colin

Tack för alla svaren! skönt att höra hur andra tänker.
    Jag och killen känner lite att detta ska liksom vara årets fest (för oss iaf), där man har roligt och trevligt med alla vänner. Vi kör det simpelt och fint, men absolut inte "fin i kanten". Det kommer vara rislampor och självplockade blommor och inte kristallkronor och exklusiva bundna buketter, om ni hänger med vad jag menar haha och på en sådan fest tänker vi att man klär sig i vad man tycker är fint, men inte stiletter och frack ;) typ en vanlig sommarfest utomhus.

Tänkte försöka få tillgång till en "padda" som man kör och plattar golvet extra med och sedan kanske köra ett lager halm ovanpå. Det kan bli riktigt fint, och på det borde det ju inte vara problem med tex kilklack eller sån grov klack som varit ganska trendig på sistonde.

Det är lite såna tankar som grodprinsens fru säger som jag är "rädd" för. Inget ont mot dig, och våra gäster får klä sig i vad de tycker är fint, menar mest att det är trist om gästerna kommer känna så, också nästan klä ner sig, bara för att man måste ha andra skor. Vår klädkod i inbjudningskortet kommer vara "kavaj/fint sommarklädd".

(min spontana tanke är, shit vad jobbigt att tvinga så många tärnor att ha exakt de kläderna och skorna haha)
  • Grodprinsens brud

Jag har helt enkelt inte rätt ben för platta skor och klänninge.. jag ser helt off t men i och för sig med ett par stabila klackar på ett bankat golv så funkar det nog!
    Kör på! 

• josvi558

Jag och min fästman gifter oss på en liten bruksort, i en liten brukskyrka och kommer att ha vår fest i ett gjuteri från slutet av 1800. Det betyder att vi med kommer ha stampat jurdgolv. Till saken hör att platsen för festen kommer vara hemlig och det blir gemensam transport med ett litet tåg från kyrkan.Jag har faktiskt inte tänkt på att man eventuellt måste meddela detta till gästerna, men skulle man inte kunna skriva i inbjudan att "medtag en extra tröja då det kan bli kallt om kvällen och ett par sköna skor att dansa i natten lång" ? Då har man ju sagt till om det, så lyssnar inte gästerna så kanske dom får skylla sig lite själva. Jag tänker mig också att det inte är många av mina vänner som kommer ha stilettklackar.

Himla kul att det är fler som valt liknande lokal som oss!

• passionsblomman

All information som underlättar för mig som gäst att anpassa klädseln så att kvällen blir så bekväm som möjligt och jag själv klädd efter rätt "finhetsnivå", är varmt välkommen!
    Just sådant som att man kan behöva en tröja, att underlaget är olämpligt för klackar eller de ömtåligaste materialen, osv är viktigt att få en förvarning om tycker jag.

Och har man sin fest på premisser som är lite enklare, just med gräsmatta etc, så förvänar jag mig också en klädkod som passar den nivån. Det skulle kännas mycket konstigt att förväntas klä upp sig enligt koden "frack" tex, om man ska vara på en loge eller liknande. Allt kan bli hur trevligt och trivsamt som helst, bara man som gäst får veta förutsättningarna.

Först trodde jag förresten att tråden skulle handla om att bruden inte ville känna sig kort, och därför ville be andra kvinnor ha platta skor. hi hi! Jag är glad att jag trodde helt fel!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita
    passionsblomman skrev 2013-01-29 15:32:39 följande:
    Först trodde jag förresten att tråden skulle handla om att bruden inte ville känna sig kort, och därför ville be andra kvinnor ha platta skor. hi hi! Jag är glad att jag trodde helt fel!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ja jag hade samma tanke när jag kikade in första gången Oskyldig

Håller också med dig i övrigt. Glad
Svar på tråden Kan man be gäster bära platta skor?