• izredam

somewhere over the rainbow piano vs orgel

Vi funderar på over the rainbow som ingångsmusik i kyrkan - men piano eller orgel? Någon som hade den?

Jag är rädd för att ingångsmusik på piano kommer göra att folk tänker "åh, vilken trevlig musik medan vi väntar" och helt enkelt inte uppfatta att det verkligen är nu vi kommer. (ja, jag vet att man ringer i klockor och sådär, men ändå..)

Och samma med utgångsmusiken - vi vill ha concerning hobbits, men vet inte om kantorn kan spela den än.. Piano eller orgel? Funkar den ens på orgel? Hittar den inte på typ youtube eller så på orgel...

• Svar på tråden somewhere over the rainbow piano vs orgel
  • Cantaton

Det är klockringning innan inmarschen och det brukar vara ett tydligt tecken på att "nu börjar det". Så oavsett vilken typ av musik som kommer sedan bör folk förstå att det är dags. Personligen har jag nog föredragit piano på "Over the Rainbow". Den känns "piano-lättsam" på något sätt.

"Concerning hobbits" har jag hört på orgel flera gånger. Det går att lyssna på en bit av den här:
    www.kyrkomusik.se/index.php&path=60&product_id=314

(Funkar inte i Safari hos mig, men i Firefox.) 

• Vichy

Jag hade också röstat för piano! Nu är jag en "sucker" för just piano.. (Piano och cello i kombo är det bästa jag vet)
    Men min spontana känsla är också att jag tror den "låter bättre" på piano än orgel... 

Länken går att spela i Safari på min dator föresten! 

• Cantaton
    Vichy skrev 2013-09-25 10:37:29 följande:
    Jag hade också röstat för piano! Nu är jag en "sucker" för just piano.. (Piano och cello i kombo är det bästa jag vet)
    Men min spontana känsla är också att jag tror den "låter bättre" på piano än orgel... 

Länken går att spela i Safari på min dator föresten! 
    Ooooh! Ja, piano och cello - vad fint!

Måste vara något knas med mitt Safari då. Kanske bara för gammal version Tack för att du sa det! 
  • izredam

Jag var tvungen att öppna länken för att spela låten i en ny flik i firefox, men tillslut så :P

Jo, det lutar nog åt piano - men då är den kanske bättre ut? Känns mer rätt att ha piano ut än in på något sätt... Åh, jag kan vela över det här tills jag dör tror jag..

• Cantaton
    izredam skrev 2013-09-25 23:11:39 följande:
    Jag var tvungen att öppna länken för att spela låten i en ny flik i firefox, men tillslut så :P

Jo, det lutar nog åt piano - men då är den kanske bättre ut? Känns mer rätt att ha piano ut än in på något sätt... Åh, jag kan vela över det här tills jag dör tror jag..
    Ja, varför inte?  
    (Ha den som utgång alltså, inte velandet.) 
Svar på tråden somewhere over the rainbow piano vs orgel