• RedBride

Bjuder ni +1?

Hej!Nästa år kommer vi gifta oss, och jag planerar nu för inbjudningarna. Jag har självklart inte kunnat hålla mig och pratat lite med några vänner och klasskompisar om detta ;)Vi har ganska begränsat antal personer som får plats vid middagen, 75 st är liksom smärtgränsen, sen blir det för trångt! (Även budgeten är lite tight som student...)      Mitt problem är nu - självklart har vi tänkt bjuda "etablerade" par, även om vi kanske inte känner partnern så bra. Eftersom det blir väldigt blandat med folk och endel knappt känner någon sen tidigare kan det vara skönt att ha med sin respektive tänker jag. Men några av mina vänner  som jag pratat med är singlar, och har uttryckt lite förvåning (oberoende av varandra) över att de inte kommer få en inbjudan för dem +1, så de kan ta med en dejt eller vad man ska säga. Är det här vanligt?!   Om man måste göra så måste jag tänka om hela gästlistan, för om alla singlar ska ha +1 gäst så kan jag ju inte bjuda så många. Känns ju väldigt tråkigt att kapa i gästlistan bland folk VI känner för att våra gäster ska ta med sina andra kompisar?  

• Svar på tråden Bjuder ni +1?
  • xMariax

Nej, däremot så får de singlar vi bjuder in eventuellt ta med sig en ''dejt'' men att denne då får betala för sin egen mat, tårta och alkohol.. Kanske..

24 Maj 2014
  • Sofie R

Nej, absolut inte! Jag är egentligen tveksam till att ens bjuda in etablerad pojkvän/ flickvän som vi aldrig träffat.

• CoG

Som brudpar kanske man inte hinner umgås med alla, så att var gäst har minst en som de känner tycker vi var självklart.
    För oss var det mindre viktigt att vi kände varje gäst väl, huvudsaken var att de som kom på vår dag hade det bra :)

• Alyllyra

Nej, nej, inga "+1:or".

Däremot skaffade min bästa vän en kille mellan att inbjudningarna gick ut och bröllopet, och då frågade jag om det var så seriöst att hon ville ta med sig honom, vilket hon givetvis fick eftersom vi inte hade problem med utrymmet!
    Men att man ska behöva stryka personer som man själv vill ha där för att andra ska få ta med sig okända gäster, absolut inte!

• Caledonia

Vi har räknat med +1 i gästlistan just nu men de som inte har någon flickvän/pojkvän när vi skickar ut inbjudningarna blir endast inbjudna själva.

• Cajo

Vi har gjort precis som Caledonia :)

Därför att:
    Hade jag blivit bjuden på bröllop - hade jag velat ha med min sambo, särskilt om jag inte känner så många andra av gästerna. Sedan är det rätt enligt vett och etikett att bjuda etablerad partner.

Varför vi inte skickar ut +1 är som andra nämnt att vi inte vill ha en massa främlingar på bröllopet! Vi har ju redan fått sålla och sålla bland gästerna för praktiska och ekonomiska skäl. Valt gäster med omsorg :)
    Skriver man +1 tror jag även att det uppmuntrar gäster som aldrig hade kommit på tanken att "skaffa" en dejt till bröllopet annars. Att det blir mer att man ska ha dejt.

Nepp, NOT GONNA HAPPEN. inte på vårt bröllop inte Flört

• Marie Malmö

Nej, på vår inbjudan blir det båda namnen om de är ett par och ett namn om de är singlar. Det är ju ingen bal de blir inbjudna till.

• PimPim83

Vi bjöd INTE +1. Jag har aldrig varit med om att man gjort det till ett bröllop i Sverige. Jag tror precis som några andra skrev här att det är en idé som gästerna måste ha fått från amerikanska filmer.

• Kalaspinglan

Jag har aldrig heller hört om att man i de nordiska länderna skulle bjuda gäst +1 till bröllop, och då har jag jobbat med folk från samtliga nordiska länder.

Vi bjöd inte +1, de som var singlar kom ensamma, men blev placerade bredvid folk de kände under middagen.
    Däremot bjöd vi flera sambor/män/fruar som antingen ingen av oss kände sedan tidigare, alternativt bara en av oss kände. Vi hade ca 80 gäster, och även om _jag_ inte kände alla min mans gäster (och vice versa) så kändes det verkligen inte som att det var en massa främlingar på bröllopet.

Vår toastmaster hade räknat ut att vi hade tre minuter per gäst om vi ville hinna prata med alla gäster, så det blev en del gäster man bara hann önska välkomna, tacka för att de kom osv. Så några "okända" gjorde absolut ingenting.

• teres77
    Caledonia skrev 2013-10-28 06:19:19 följande:
    Vi har räknat med +1 i gästlistan just nu men de som inte har någon flickvän/pojkvän när vi skickar ut inbjudningarna blir endast inbjudna själva.
    Så här har vi tänkt med... Det blir helt enkelt för dyrt och för många annars. Jag blev lite hemligt glad när min ena lillasyster gjorde slut med sin pojkvän. Skäms "en mindre, så skönt" 
  • Spinner

Vi har inte +1 till middagen men däremot till festen efteråt för det kommer inte kosta oss något extra och om våra gäster vill ta med sig en dejt til festen så får de gärna göra det. Dock vill vi såklart veta det i god tid innan :)

• RedBride

Oj, tack för alla svar!Nä, mitt problem är väl inte att bjuda in "främlingar" eller ens att bjuda dem på mat och dryck.Mitt främsta bekymmer är att inte lokalen räcker till, men då är det inget problem om jag inte behöver bjuda extra folk :) Etablerade partners är självklart välkomna, det var bara de här +1 jag tyckte lät konstigt. Får hoppas att inte för många av mina singelgäster skaffar partner... hihi.

• Lenblo

Nej, +1 är verkligen inte en svensk tradition. Vanligtvis brukar man nuförtiden dra gränsen för "etablerade partners" vid sambor. Däremot fick min syster bjuda in en extra kille för att hålla en mindre dansuppvisning och sedan ha någon att roa sig med på dansgolvet efteråt. Två år senare var vi på deras bröllop. Skrattande

Själva stannade vi till med ihopflyttningslasset på en av hans vänners bröllop och drog vidare mot min stad dagen efter. Då hade vi varit ihop i tre månader.

• Vichy

Nej! Vi kommer inte ha råd eller plats att bjuda +1 och knappt partners som vi inte träffat i dagsläget... Bjuda en partner som vi inte träffat får vi nog bero på vem det är och hur många det verkar bli isof... Fast även när jag och mannen var ett etablerat par så blev inte båda bjudna på vissa bröllop.. Men för mig var det inte konstigt att jag inte blev bjuden om jag inte ens träffat bröllopsparet en gång....

• Helenis

Nej det där med +1 är nog som någon sagt tidigare något de sett i amerikanska filmer. Jag tror vett och etikett säger att man bjuder respektive om de är samboende eller förlovade.
    Vi har två killkompisar som träffat tjejer nyligen varav vi hälsat kort på den ena och träffat den andra några få gånger. Ingen av dem är sambos så killarna kommer få inbjudningar som bara gäller dem, däremot håller vi ett par extra platser öppna ifall situationen ändras och om de frågar tänker jag säga att vi får se hur det ser ut när övriga gäster lämnat osa och hur situationen ser ut någon månad innan. En annan killkompis gjorde slut med sin tjej för några månader sedan och då drog jag också en liten lättnadens suck.
    Sedan tycker jag det beror lite på situationen också. En arbetskollega vars sambo man aldrig träffat kanske det inte är konstigt om man inte bjuder. Om vederbörande tycker det är konstigt att gå på ett bröllop där man inte känner brudparet kanske denne tackar nej och låter sin partner gå själv i slutändan ändå.

Svar på tråden Bjuder ni +1?