Allt du behöver veta om du ska vara toastmadame
Här är allt du behöver veta om dina uppgifter som toastmadame på ett bröllop.
Även om det inte är något måste så är det ändå ganska vanligt att man väljer att ha en toastmaster eller toastmadame på bröllopet. Denna kan ha ett flertal olika uppgifter, även om det finns en självklar uppgift för denna. Om du inte har koll på vad en toastmadame eller toastmaster är, eller vad de gör, så kommer vi att gå igenom det här.
Planera in tal och spex
En toastmaster eller toastmadames huvudsakliga uppgift är att planera in tal, sång och annat som gästerna vill göra under middagen. Detta för att ingenting ska krocka med till exempel middagsservering, och för att undvika att två personer vill hålla tal samtidigt. Med planering blir det även ett bättre flyt och man slipper många tal på rad, eller långa stunder helt utan.
Ofta påbörjas denna uppgift innan själva bröllopsdagen, då en toastmadame även kan kontakta bröllopsgästerna för att fråga om de vill hålla tal. Detta är en viktig uppgift, eftersom gästerna annars inte vet att dessa saker ska planeras in och då finns det risk för spontana tal under middagen.
Se till att talen inte blir för långa
När man i förväg planerat tal med gästerna är det toastmadame och toastmasterns jobb att se till att schemat följs. Ska någon hålla extratal ska det gå igenom er, och se till att ingen pratar mycket längre än vad som var bestämt från början.
Hålla i välkomsttalet
Förr var det ofta brudens far som höll det första talet, välkomsttalet. Detta berodde dock på att brudens föräldrar ofta var värdpar, och ofta var det pappan som betalade bröllopet. I dag när de flesta betalar sina bröllop själva så är det oftast brudparet som är värdpar, och då kan man låta toastmaster eller toastmadame hålla välkomsttalet. Brudens far kan då hålla den första talet efter välkomsttalet istället.
Hålla koll på gästlistan
Förutom den självklara uppgiften så kan man ge en toastmadame eller toastmaster andra uppgifter. Det kan till exempel handla om att hålla koll på gästlistan och vilka som har lämnat besked. Detta är en passande uppgift, eftersom nästa uppgift är att kontakta gästerna och fråga om de vill hålla tal. Finns det en önskelista så kan toastmaster eller toastmadame även ansvara för denna.
Bestäm tillsammans med brudparet vad som förväntas av dig
Exakt vilka uppgifter man överlåter till toastmadame bestämmer man helt själv, eller kanske snarare i samråd med personen i fråga. Ger man flera uppgifter brukar dessa dock handla om sådant som har med gästerna att göra på något sätt, eller något som på annat sätt hänger ihop med tal och liknande.