Tips på roliga ordningsregler
Tips på roliga ordningsregler - Foto: Foto: Unsplash

Roliga ordningsregler att ha med i festhäftet på bröllop

Ett välgjort festhäfte kan bidra med underhållning på vilken fest som helst, inte minst en bröllopsfest. Här listar vi några förslag på roliga, skämtsamma ordningsregler att ha med i festhäftet.


När man planerar ett bröllop är det ofta de små detaljerna som gör den stora skillnaden. Ett festhäfte är en sådan detalj som både kan underhålla gästerna och ge dem – och er – ett minne från kvällen. 

Festhäftet innehåller ofta kvällens meny, program och en liten överblick över alla gäster som är med under kvällen. 

En annan populär sektion att inkludera i början på häftet är ordningsregler – små, humoristiska riktlinjer som kan hjälpa till att hålla stämningen lättsam och festlig under kvällen. 

Men det kan vara svårt att komma på skämtsamma ordningsregler. Nedan har Bröllopstorget tagit hjälp av ett antal personer som er sina bästa förslag på roliga ordningsregler till bröllopet. 

Skämtsamma ordningsregler till bröllopet 

Med hjälp av Bröllopstorgets forum har vi listat några roliga ordningsregler som kan användas som inspiration till ditt bröllop! 

  • Innan du sätter dig försäkra dig om att du är bjuden
  • Bortkomna gäster ombedes känna sig som hemma
  • Bekanta dig med din bordsgranne, hon/han kan vara sympatisk
  • Det är strängt förbjudet att låta maten tysta mun.
  • Det är strängt förbjudet att hålla sitt goda humör för sig själ
  •  Även om du har skittråkigt, gör som brudparet ? LE
  • Förbjudet att krama serveringspersonalen
  • Förbjudet att mata serveringspersonalen 
  • Var och en äter på sin egen tallrik
  •  Lägg ifrån dig gaffeln innan du klappar händerna
  • Blommorna är tänkta som dekoration. Vegetarianer hänvisas till gräsmattan
  • Intagen måltid återtas ej
  • Den som talar är ansvarig att väcka övriga gäster
  • För kvarglömda gäster ansvaras ej
  • Trivs du inte med bordsplaceringen? Flytta då bordet!
  • Klädsel rekommenderas, åtminstone från början
  • Vänligen skriv ner din adress innan festen börjar så att vi vet vart du ska återsändas om du mot slutet av festen får svårt att redogöra det för själv
  • Fotografering med egen kamera får endast ske om fotografen skickar kopior till brudparet
  • Tåflörtning är endast tillåtet vid samtycke
  • Vänligen observera att samtliga dörrar med höga trösklar är fönster
  • Den som håller tal ska efter talets slut se till att alla sovande väcks
  • De som ej bidrar med sång, tal och bus mot brudparet, förväntas hjälpa till med disken
  • Borttappade bröllopsgäster återfås mot beskrivning
  • Var vänlig medtag klackarna från taket då ni lämnar lokalen

Svaren ovan kommer från forumtråden: Ordningsregler i festhäftet och Ordningsregler m.m. Ta del av hela diskussionen och var med och bidra du också! 

/
stats