• snuttepuffan

Magnetröntgen

Har som jag skrivit om tidigare problem med ett knä och har nu fått remiss för magnetröntgen av ortopeden då han ville utesluta meniskskada (konstigt eftersom husläkaren sa att det absolut inte var menisken).

Nu undrar jag om någon vet ifall det finns mindre maskiner (hos Sabbatsberg) för användning på ben och armar, eller måste jag in i en tunnel (är inte så förtjust i trånga uttrymmen).

Sedan till en följdfråga, jag har läst mig till att man kan få lugnande medel ifall man har cellskräck. Nu vill jag inte riktigt tro att jag har cellskräck för jag blir inte livrädd utan föredrar mer att inte vara instängd. Betyder detta att jag inte kvalificerar till att bli drogad? Dessutom måste det gå ganska fort att undersöka ett knä...

Och hur får man reda på ungefärliga väntetider? Vårdguiden hittade jag inget sånt på.. Hmm.. jag kanske borde avvakta, det kan ju dyka upp ett brev imorgon... Jag är väl lite spänd helt enkelt.

• Svar på tråden Magnetröntgen
  • sudali

Min son gjorde en MR på sitt knä för ca 3 år sedan. Han åkte in i "tunneln" med knät först, mer än halva kroppen stack ut. Alltså behövde inte huvud eller överkropp vara instängda.

Han var då ca 10 år. Dessutom kan du ju ha sällskap med dig som sitter bredvid.

Detta var på Sofia hemmet.

• sudali

Oooops jag råkade skicka iväg!

Sofiahemmet har inte så himla lång väntetid. Sen är det ju upp till läkaren som skickar remissen, han/hon kan ju bedömma att det är mer eller mindre akut, och skriver då in det i remissen.

Vad gäller lugnande, så vet jag faktiskt inte hur dom gör.....

Jag har även en dotter som snart är 5 år, sist hon gjorde en MR undersökning var hon vaken och utan lugnande medel. Hon gjorde då en MR på huvudet. Hon gör MR undersökningar 4 ggr/år. Det tog ca 45 - 60 minuter inne i kameran. Innan har hon varit sövd.

Den tillhör den nyare sorten så den är mindre än de äldre modellerna. Det var bara fötterna som stack ut, men hon är ju inte så lång.

Fast jag tycker absolut att du ska säga till att du lider av cellskräck, så kanske du kan få något milt lugnande. Men som sagt huvudet kommer inte att vara inne i röret, utan det blir underkroppen.

Lycka till!

• Kerstin Margareta

>Sidali 05-04-06

Vad kostade en magnetröntgen på Sophiahemmet?
    (Min hustru behöver ev. magnetröntgen för misstänkt diskbråck.)

• Rystall

Kerstin Margareta: En magnetröntgen kostar lika mycket som ett vanligt läkarbesök.

snuttepuffan: Jag tror nog att du skall kunna få lugnande om du önskar det, men ta upp frågan omgående med den röntgenavdelning som du skall till så att de kan planera för din undersökning.

Svar på tråden Magnetröntgen