• Jen78

Varför ångest?

Varför får jag ångest när jag äter NYTTIGT och som jag ska? Innan när jag åt vad som helst så hade jag aldrig ångest... Nu har jag varit med i viktklubben i en och en halv vecka och börjar få ångest lite då å då. Fattar inte varför, jag vet ju att jag skött mig och ser det ju svart på vitt oxå i dagboken?!? När jag får ångest så blir jag deppig vilket gör att jag gärna har lätt för att äta fel för att trösta mig... Helsjukt, har dock lyckats hålla mig borta från att ramla dit än så länge! = )
    Nån som känner igen sig? Hur hanterar ni det? Varför känner man så?

• Svar på tråden Varför ångest?
  • Nyfiken gul , nu fru

det kanske helt enkelt handlar om att du inte längre stoppar i dig tröstmaten ...

Kanske är det så enkelt att fikat framför tv:n på kvällen, snacksen, godiset, fikabrödet, goda frukosten osv.. i själva verket var en form av tröstätning?

Du stoppade i dig utan att tänka o ibland kanske du stoppade något i magen utan att ens känna efter om du verkligen behövde det... alltså "förebyggande mot ångest" om du förstår...

När det var ångest/rastlöshet/deppighet du kände förut kanske du automatiskt tolkade det som hunger/sötsug?

Nu när du inte stoppar i dig lika mycket fel sorts mat kommer ångesten ändå o nu känner du verkligen av den eftersom du inte kan "dölja" den i form av en macka eller en bulle...

Ångesten kan kanske också kopplas ihop med att du inte riktigt känner att du mår helt hundra procent bra... En bantningskur gör man ju av en orsak...vare sig det handlar om övervikt eller för att man känner sig osund o ofräsch av den mat man äter..

• Jen78

Tror inte att det handlar om att jag "inte längre" tröstäter, har nämligen aldrig småätit... Jag har blivit tjock av för god mat, sprit å ingen motion. = )
    Känns dock som om att det är någon sorts sockersug?!? Fast jag är inte hungrig... Svinkonstig känsla...

Svar på tråden Varför ångest?