Det dar ar en svar fraga. Jag var emot iden att ta hans namn av principskal (varfor forutsatts det alltid att det ar kvinnan som ska byta? Det ar for ovrigt ingen svensk tradition) och tyckte dessutom inte att hans efternamn passade med mitt fornamn - det kandes inte som 'jag'.
Han a andra sidan ar akademiker och har publicerat i manga ar under sitt namn sa det vore karriarsmassigt en smarre katastrof om han bytte.
Slutkontentan var att vi bada beholl vart eget efternamn. Jag kanner mig lika gift for det och vet att min man ser mig lika mycket som sin fru (och alla som kanner oss *vet* ju att vi ar gifta fastan vi har olika efternamn, det ar inte alls lika jobbigt att forklara som jag trodde det skulle bli).
Ev. framtida barn kommer att fa hans efternamn, eftersom mitt trots allt ar svarstavat har i utlandet. Jag hoppas och tror att jag anda kommer att kanna mig som deras mamma - okej att man far forklara det forsta dagen pa dagis men efter det bor ju folk forsta att jag ar deras foralder. Att kanna sig som mamma hoppas jag sitter i mycket mer an bara att dela samma efternamn (precis som att kanna sig som en familj, for mig, inte handlar om att dela efternamn).
Prata om det med varandra - varfor ar det viktigt for honom att du tar hans namn? Har han nagot 'riktigt' skal, dvs har han verkligen tankt igenom varfor, eller sager han bara att 'det ska vara sa'? Jag hade nog respekterat min mans onskan om det verkligen vore viktigt for honom men inte om han inte kan forklara varfor (nu kan jag ju bara tala for mig sjalv, sager inte vad du ska gora).
Dubbelnamn ar ju en losning, men om det blir jobbigt att skriva/stava/forklara varje dag ar det kanske inte vart det. Ett alternativ kan ju vara att du *lagligen* tar dubbelnamn men i vardagslag anvander ditt eget efternamn enbart.
Fundera och prata om det sa kommer ni nog att komma fram till en losning som kanns ratt for er. Lycka till!