• Soffiproppen

Kläder på begravning?

Ämnet kanske är felplacerat? ... hur som helst!

Ska på begarvning och vet inte hur jag ska klä mig. Vi stod varandra nära så jag ska ha svart och vitt på mig iaf. Har ett förslag men vet inte vad etiketten säger? Kanske inte så uppklätt som sig bör?

Svarta långbyxor och en svart t-shirt (v-ringad omlott, lite finare) under den ett vitt linne. Och en svart poncho över det? Den är inte grovstickad utan i tunnt fint material (ser sytt ut liksom) Till det svarta finskor med en liten klack på.

En fråga till:
    Om man väljer att bära smycken är det ok om dom är stora? Ett stort halsband och ett par matchande stora örhängen? Blir lite "piffigare" då tänkte jag.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kläder på begravning?
  • Soffiproppen

bra + mindre bra kritik tack ;)

• 23.7-brud

Jag är nog fel person att uttala mig, men tycker nog du kan ha kläderna. Man sörjer ju inte med dem! Men stora smycken skulle jag nog lämna bort, blir lätt för pråligt och som du själv sa "piffigare". Tycker inte det behöver vara det, utan mer enkelt och diskret är min åsikt. Så fokuserar och retas inte någon gammal tant på det heller...

• mañana

På begravningar nu för tiden är det väll ofta "ljus" klädsel, men om du tror att det är svart som gäller så tycker jag att du ska skippa smycken.

De begravningar jag varit på har varit ganska glada tillställningar efter kyrkan faktiskt (g-farmors och farmors).
    Tror tanterna skulle ha uppskattat det...

• Tolin

Håller med de andra om att det låter bra men att jag hade skippat smyckena. Piffigt är inget jag kopplar samman med begravning.

Beklagar sorgen!

• Lillan2

Jag skulle skippa poncho och större smycken, en begravning är inte rätt tillfälle att vara "piffig".

• Soffiproppen

Skippar smyckerna och tar något diskret istället.

• Cecilia J

Beror på vilken typ av begravning det handlar om, som mañana skrev så är ju en del ljusare tillställningar.

Jag var på min sambos mormors begravning i februari och det var jordfästning och väldigt gammaldags alltihop. Då hade jag svart kjol och svart kavaj på mig.

• Ann-Sofi

Senaste gångerna jag har varit på begravning (först farmor, sen en kollega och sen farfar) så har jag haft svarta byxor och svart kofta, svarta byxor svart kofta igen tror jag och sist svarta byxor och svart finare tröja och svarta skor. Hade ingen svart kavaj att tillgå då så det fick bli andra alternativ. Har för mig att jag har haft mörk top under koftan också.

När min morfar och exets mormor begravdes var det dock "gladare" klädsel så då hade jag nån ljus kavaj och ljusare kjol om jag inte missminner mig.

Håller med dem som sagt att du ska ta bort "piffet" om du ändå ska ha svart.

• Rystall

Jag tycker oxå att du skall skippa poncho och smycken. Det är bättre om det är diskret.

Jag beklagar din förlust av en nära.

• Beachy

Tycker du kan ha ponchon, men inte de stora smyckena. Ta några fina diskreta i stället.

Du vet kanske att det inte påbjuds ljus klädsel? I så fäll är det snyggt med vitt o svart. Beroende på hur nära personen var dig så kan man ju också ha grått tex. Det viktigaste är väl att man inte har för urringat, kort eller extremt på andra sätt. En poncho kan se fint och modernt ut, utan att vara stötande.

Svar på tråden Kläder på begravning?