Jag tyckte ditt val av kläder lät bra, skulle själv ha valt liknande.
Precis som JennyP skrev så upplever jag önskan om ljusa kläder som mer avslappnad klädsel, ja kanske inte jeans och jympadojor men..
Jag hade nog kanske inte valt ljusa kläder men inte svart heller kanske kläder i en färg som den personen gillade eller liknande.
Vad gäller blommor så är det lite olika, om man inte skickat blommor till begravningen via blombud så tar man med sig blomman/buketten eller kransen, man kan lägga dessa i mottagningsrummet innan begravningen börjar, då tar begravningsentrepenören hand om dem och lägger runt kistan..
Vad gäller handbukett så är det lite upp till en själv vilken blomma man väljer..
Min svärfar avled för ett par år sen och han var en riktig skogsmänniska och familjens handbukett var granris och en enkel röd ros.
Kistutsmyckningen gjorde familjen tillsammans med en vän till familjen som är florist, den var av granris plockad av familjen i skogen där svärfar ofta jagade, det var också trollhasselkvistar, detta med röda rosor och kottar..
Floristen hade hittat en mossbit i form av ett hjärta, kistdekorationen la vi själva på kistan i kyrkan nån timme innan begravningen längst ner mossan och 2 st tjocka ljus i grönt.
När vi anlände till kyrkan och skulle träda in (alla var samlade i kyrkan) så gick jag och minsambo bredvvid varann i mitten svärmor och på andra sidan sambons bror och sambo, svärmor ville nte gå själv in, vi gick ända fram till kistan svärmor tände ljusen och vi neg och bockade inför kistan innan vi satte oss i bänken, mycket fint och värdigt tyckte vi.