marsloppan, citerar fran en australiensisk lungcancerforskare (opublicerad data):
'I would say 5-15% of lung cancers are among never smokers.
To calculate this, if pc and pf are the proportions of current and former smokers (in Australia, about 22% and 25%, respectively), and RRc and RRf are the relative risks of lung cancer for current and formers smokers compared with never smokers, respectively (about 20 and 4, respectively), then the proportion of lung cancer attributable to never smoking is
(1-pc-pf) / ((1-pc-pf) + pc RRc + pf RRf)
which is 9% for the given figures. The proportion of lung cancer due to passive smoking may be quite small, where any such effect would further reduce the estimated proportion.'
Sa ok, det var fel av mig att saga att 'nastan ingen' far lungcancer som aldrig har rokt, om siffran ligger mellan 5-9-15% (skrammande hogt, jag blev lite forvanad over det - hade trott att den var lagre men uppenbarligen har jag fel).
Problemet ligger val delvis - och nu ar det jag sjalv som spekulerar, inte baserat pa fakta :) - att det ar relativt manga som har rokt under nagon period i sitt liv - inklusive mig sjalv, som festrokte osv i min ungdom men som numera skulle klassificera mig som 'ickerokare' - daremot kan jag inte kalla mig 'aldrig-rokare'. Men att forsoka komma ihag hur ofta och hur mycket jag rokte for 15 ar sen... ja det ar svart, for att inte saga omojligt. Att det daremot ledde till astma som jag fortfarande dras med, det vet jag sakert.
Och precis som SYL sager, sh*t happens- finns de som roker i hela sitt liv och aldrig far cancer eller andra sjukdomar, medan de finns halsosamma ickerokare som far cancer. Slumpen styr. *Men*, kanske kan vi enas om att rokning *bidrar* till lungcancer (och andra former av cancer for ovrigt), aven om forskningen annu inte vet *exakt* till vilken grad?
Inte for att detta gor varken fran eller till i rokrumsdebattens vara eller icke vara ;). Ar personligen emot dem, men sk*t samma. Har egentligen inget battre alternativ att erbjuda.