• Johanna

Rökrum

Måste bara fråga er om det är någon som fortfarande har rökrum på jobbet?
    På mitt jobb finns det ett som används flitigt.
    Är inte det himla "stenålder" att fortfarande år 2005 ha tillgång till ett?
    Jag skulle tro att man är passiv rökare trots bra fläktar, röken sitter i deras kläder o dyl.
    Vad tror/tycker ni?
    Ska vi ickerökare säga ifrån och stänga ner det?

• Svar på tråden Rökrum
  • halstabletten

K.C.

Förutom det du tagit upp så händer det emellanåt att rökare inte har någon koll på sina ciggar och brännmärker icke-rökare (har hänt mig 2 ggr på krogen- ena gången hade jag en sprillans ny tröja, inte kul).

Sedan är det inte så trevligt att flytta in i en bostad där rökare bott en längre tid, åtminstone om de rökt inomhus eftersom det sätter sig i tapeter.

• Leone

KC,
    skillnaden ar val att man inte far cancer av skrikande barn eller sura gubbar.
    Men man far cancer om man blir utsatt for tillrackligt mycket passiv rokning.
    Hur mycket? Det vet ingen annu - inte heller hur nara de maste vara, hur ofta eller regelbundet osv. Fast forskningen jobbar pa det finns det - idag - inga otvetydiga svar. Och da blir ju den logiska rekommendationen att hellre undvika det helt (jfr med rokning under graviditet, man *vet* ju inte exakt hur farligt det ar, bara *att* det ar det, alltsa uppmanas blivande mammor att helt avsta for sakerhets skull).

Min man jobbar for ovrigt som expertvittne i ett fall dar en larare delade kontor med en rokare i 25 ar och fick lungcancer. Han rokte inte sjalv, och det ar *mycket* ovanligt att icke-rokare som inte utsatts for asbest far lungcancer, alltsa var det nastan helt sakert p gr av passiv rokning. Problemet ar ju just att bevisa var gransen gar: hur manga ciggar rokte kollegan om dagen? (forsok minnas det 25 ar senare - mannen ifraga dog dessutom for nagra ar sen... ja, ni gissade ratt, av lungcancer). Hur nara satt de? Hur ofta var de dar emellan lektioner osv?

I'll keep you updated - nar fallet avgjorts. Ska bli intressant att se hur domstolen resonerar.

• SYL

En nara bekant till mig gick bort i lungcancer, personen hade inte jobbat med ngn rokare o ej rokt sjalv o var ej utsatt for asbest i hogre utstrackning an vad som ar normalt. cancertypen var sadan som nastan uteslutande drabbar rokare..

sa, Leone, "en icke-rokande larare fick lungcancer.... nastan helt sakert p gr av passiv rokning"

Ja, kanske stammer det, men som man sager, "shit happens", manniskor far cancer fastan de inte "fortjanar det".. det beror i stor grad pa genetiska forutsattningar. Det finns tex gammal gubbar o tanter pa 100 ar som bolmat o druckit konjak hela livet. Och sa finns det frisksportbruden som fick lungcancer nar hon var 20, aldrig tagit ett bloss, aldrig varit full ens. Japp, den historien ar sann, och som tur var, hon overlevde!

Jag tycker sjalv att det ar sunkigt och otrevligt med rok inomhus, men om folk vill roka utomhus sa far de gora det. Har i NY ar det rokforbud pa alla restauranger o nattklubbar och det funkar hur bra som helst!!!

• Ei saa peitää

Vi har inget här på jobbet utan isåfall måste man gå ut och röka.

• marsloppan

Förstår inte varför ett rökrum kan reta upp andra som inte behöver gå dit

Även om man går ut och röker så luktar det rök om kläderna o håret så vad är skillnande
    Är det för att rökrummet ofta har en tendens att vara så mycket trevligare plats än fika rummet där rökning icke är tillåten
    Jag är inte rökare själv men tar hellre min fm fika inne i rökrummet än bland surisarna i det andra fika rummet

Lägg av med häxjakten på rökare, det står var och en fritt att välja om de vill röka eller ej och rökarna behöver inga "poliser" som tillrättavisar dom *suck*

• K.C

LUNDABRUD:
    håller med! snyggt gjort!

HALSTABLETTEN:
    håller med om att det inte är trevligt att bli brännmärkt, men det gäller väl många andra saker också? det är inte kul om folk spiller öl på en eller kör på en med barnvagn eller skvätter färg på en.. Om nån pajar din nya tröja så tycker jag de är skitknäppa om de inte ersätter dig för den...

LEONE: Men det det precis det jag menade med 2:an - utsläpp etc. Jag skrev ju att det både var irriterande och farligt.. Men grejen är som sagt att du måste utsättas så mycket under så lång tid om det ska märkas på hälsan... EN kväll på krogen tror jag inte gör varken till eller från. Och om rökrummet på jobbet släpper ut så mycket rök att man känner sig som passiv rökare så måste det ju gå att åtgärda. ANnars kan ju rökarna lika gärna sitta och röka vid sina skrivbord...

F.ö får jag hellre lite rök runt mig när jag väntar på bussen än jag ser en snuskgubbe stå och hala ut den alldeles bredvid..

• marsloppan

Efter att ha jobbat i nästan tio år på lunkliniken så måste jag lägga in en protest om att det är mycket ovanligt att icke rökare drabbas av lungcanser.
    Vad grundar du det uttalandet på

• marian

Som rökare måste jag påpeka ett par saker bara:

Jag tycker att det är en usel idé att rökrum tas bort för att ersättas med att rökarna går ut istället. Har ni någonsin tänkt på hur det kan se ut på arbetsplatser där rökrum saknas? Jo, anställda står utanför entrén och bolmar. De som går ut och in får i sig oerhört mycket rök, röken drar in i entrén, det tar sig ibland in i ventilationens inluftsuttag... Det är värre än ett rökrum med bra ventilation. Om man då inte ska måla upp rökrutor som på högstadieskolorna.

Som ALLERGIKER fattar jag faktiskt inte riktigt den här hetsjakten på rökare. För det är tydligen okej att spreja på sig en massa parfym och bege sig ut på stan och sätta sig i trånga utrymmen (bussar, tunnelbana, flygplan). Eller att ta med sig hunden på affärer, eller till och med i sk hundfria tunnelbanevagnar. Gemene man utsätts inte för så mycket andrahandsrökning att det är fara för hans eller hennes liv, men som parfym- eller pälsdjursallergiker får man ibland vara riktigt dödsföraktande för att gå ut en lördag på stan eller på krogen. Vissa får ju till och med undvika det, för att slippa anafylaktisk chock eller dylikt.

• Ellte

Håller med marian helt och fullkomligt...fast jag personligen gillar inte att röka inne så jag skulle föredra rökrutor

• Leone

marsloppan, citerar fran en australiensisk lungcancerforskare (opublicerad data):

'I would say 5-15% of lung cancers are among never smokers.
    To calculate this, if pc and pf are the proportions of current and former smokers (in Australia, about 22% and 25%, respectively), and RRc and RRf are the relative risks of lung cancer for current and formers smokers compared with never smokers, respectively (about 20 and 4, respectively), then the proportion of lung cancer attributable to never smoking is

(1-pc-pf) / ((1-pc-pf) + pc RRc + pf RRf)

which is 9% for the given figures. The proportion of lung cancer due to passive smoking may be quite small, where any such effect would further reduce the estimated proportion.'

Sa ok, det var fel av mig att saga att 'nastan ingen' far lungcancer som aldrig har rokt, om siffran ligger mellan 5-9-15% (skrammande hogt, jag blev lite forvanad over det - hade trott att den var lagre men uppenbarligen har jag fel).

Problemet ligger val delvis - och nu ar det jag sjalv som spekulerar, inte baserat pa fakta :) - att det ar relativt manga som har rokt under nagon period i sitt liv - inklusive mig sjalv, som festrokte osv i min ungdom men som numera skulle klassificera mig som 'ickerokare' - daremot kan jag inte kalla mig 'aldrig-rokare'. Men att forsoka komma ihag hur ofta och hur mycket jag rokte for 15 ar sen... ja det ar svart, for att inte saga omojligt. Att det daremot ledde till astma som jag fortfarande dras med, det vet jag sakert.

Och precis som SYL sager, sh*t happens- finns de som roker i hela sitt liv och aldrig far cancer eller andra sjukdomar, medan de finns halsosamma ickerokare som far cancer. Slumpen styr. *Men*, kanske kan vi enas om att rokning *bidrar* till lungcancer (och andra former av cancer for ovrigt), aven om forskningen annu inte vet *exakt* till vilken grad?

Inte for att detta gor varken fran eller till i rokrumsdebattens vara eller icke vara ;). Ar personligen emot dem, men sk*t samma. Har egentligen inget battre alternativ att erbjuda.

• Norrbottensbrud

Jag läste förresten någonstans att risken för att drabbas av lungcancer var högre i storstäder pga alla föroreningar typ avgaser osv. Hade aldrig tänkt på det innan...

• Leone

Haller med dig marian, som astmatiker reagerar jag tyvarr bade pa rok (inte personligen av att ga forbi en rokare, daremot definitivt av en krogkvall) *och* att bli utsatt for tex palsdjurshar pa andras klader. Det ar ju en direkt olagenhet som oftast kanns av inom nagra minuter (givetvis vet jag att det finns manga olika grader av allergi, for vissa ar det livshotande medan andra klarar det battre). Och det ar valdigt lite forstaelse ibland hos dem som har djur sjalva (som en kollega som tog med sig sin hund in pa jobbet en dag och absolut inte kunde forsta varfor jag var emot det for 'han (hunden) ar ju sa sot?' Men halla liksom).

Det ar ocksa en av anledningarna till att jag inte gillar rokrum *eller* att folk star och roker alldeles utanfor entren, gar jag forbi nagra ggr sa borjar jag kanna av roken och ofta slutar det med att jag maste ta Bricanyl. Just da sk*ter jag i cancerrisken, bade for mig sjalv och rokarna ifraga. ;)

Svar på tråden Rökrum