Nån som testat att fasta?
Jag har gjort det ett par gånger med nedtrappning, fasta och upptrappning igen. Nedtrappningen och första dagen av fastan gick bra men sedan blev det värre... Jag avskydde den där drycken man skulle ta (köpte fastepaket på hälsokostaffär med speciella drycker man skulle ta, typ juice och även buljonliknande dryck) och kunde inte få ner den mer än ett par gånger. Jag blev helt fixerad vid mat och kunde absolut inte tänka på något annat! Satt och lusläste kokböcker och fantiserade om allt gott jag skulle laga när jag väl fick äta igen.
Sedan blev jag skakig i kroppen, svimmade efter att ha solat och mådde allmänt dåligt med huvudvärk, illamående etc. Så jag kan inte precis rekomendera att fasta. Jag tror man "rensar ut kroppen" rätt bra genom att skippa svårsmält mat i en vecka och se till att få i sig massa vatten och andra nyttiga näringsämnen.
Jag har nyligen opererat bort alla visdomständer och gick då igenom en slags fasta första veckan när jag inte kunde äta. Jag drack en himla massa smoothies, milkshakes (ok, inte det nyttigaste kanske) och soppa som mer liknade buljon eftersom jag inte kunde ha i något som skulle tuggas. Det var mycket lättare än att fasta med äckliga drycker. Säkert gjorde smärtstillande sitt men ändå...