Inlägg från: frulan |Visa alla inlägg
  • frulan

    Någon som har möss hemma (ej som husdjur)

    Vi har öppet till grunden på några ställen i huset (totalrenovering på g).
    Vi vet att mössen har hittat in under huset o upp under vardagsrumsgolvet. Där har de säkert bott länge, även innan de hittade in i huset. Därifrån kommer de in i resten av huset då det är nivåskillnad där från resten av huset. Vi har tagit bort mellanväggar och taket, därav glapp till grunden.

    Hur som hur, nu har de små liven röjt här hemma och de städar så fint efter oss
    Vi är väldigt blödiga o klarar absolut inte av musfällor! Jag klappar inte ens ihjäl mygg utan låter de suga lite blod

    Är det någon som har en sån mojäng med överljudssignal som mössen skyr?
    Har hört att de lär sig leva med det efter ett tag o kommer in i alla fall.
    Vi har vovve o han borde ju oxå höra det ljudet?! Det vill vi inte.

    Eftersom vi har vovve är råttgift uteslutet + att vi inte vill att mössen ska dö på något dumt ställe (som under golvet då) o stinka pecko.

    Så, nu ska vi så småningom täppa till under huset. Vi tänkte sätta upp musfångare här i huset o sen släppa ut dem (då kommer de ju inte in i sitt gamla hål) och hoppas på att de bosätter sig någon annanstans.

    Men jag kommer ju sakna dem... jag är ju en idiot som lägger ut bullar, hundmat o diverse annat åt dem. Men jag hoppas ju på att de ska strunta i att bita på sladdar o sånt om de får gottis i stället

    Är det någon som har något tips på hur vi kan göra? UTAN att döda dem alltså...

  • Svar på tråden Någon som har möss hemma (ej som husdjur)
  • frulan

    Uhuuu, jag vet att man inte ska mata dem o att de förökar sig som kaniner Men jag kan ju inte hjälpa det...
    Måste kanske försöka då!
    Sluta mata fåglarna oxå, näääääeeee, det kan jag ju inte!
    Måste verkligen planera mitt på-landet-boende

    Tror att vi har pippisar i väggen oxå (vi har inte fixat till taksprång (?!) så det glipar mellan där med... O nu prasslas det där om kvällarna. Hoppas de flyger ut snart så vi kan täppa till där

    TACK för tipset! Behöver ju faktiskt höra från någon annan att jag måste sluta mata dem! Men de är ju så sööööta

  • frulan

    Svärmor är allergisk mot katt så det går inte. Och jag vill faktiskt att de ska hälsa på ofta

  • frulan

    blåsippa

    Har redan husdjur att mata (vovve o firrar).
    Vet att min känsla för djur är som ett handikapp
    Helt ärligt så skulle inte jag tycka att det var jobbigt med möss på borden, men det är jag det... (ta det med en nypa salt)
    De kommer inte in i vårt skafferi som tur är...
    Och jag lägger aldrig en macka direkt på bordet, har alltid en assiett (är otroligt pedantiskt o vill inte ha smulor någonstans).

    Äh, jag får morska till mig helt enkelt
    Kanske känner annorlunda om ett tag, vi har ju bara bott här sen juni.

  • frulan

    Okej, då ska vi inte prova den.
    Nä, kisse funkar inte här o inte fällor heller
    Men tack för tipsen!

  • frulan

    Smulu

    Då måste vi skaffa såna i första hand. Och som sagt täppa till underifrån så de inte kommer in på samma ställe.

    The Fairy

    Vet du om hundar reagerar på ljudet? Vill ju inte att han ska känna sig ovälkommen hemma

  • frulan

    karenina72

    Vilket bra tips! Ska nog prova med det. Hoppas bara inte vovven blir galen
    Kisse är ju alltid intressant för honom...
    Men det är ju mössen med å andra sidan, han nosar o nosar o vill till dem. Han skrämmer ju bort dem ganska bra han med. Men på nätterna (när vi är uppe på loftet) kan han inte göra det...

Svar på tråden Någon som har möss hemma (ej som husdjur)