• Carma

Matråd

Hej alla matkunniga tjejer!

Här är en till som lever nyttigt, tränar & vill ha koll på maten... vill bli av med 3kg till sommaren. Då skulle jag ligga på 55kg vilket är perfekt till mina 166 cm

Undrar vad som är nyttigare, mindre kalorier & har lägre GI-värde.

Gemisti Melitzana: Svamp och tomatfylld aubergin, serveras med en grönsaksbulgur med halloumitärningar och linspuré.(vet ej om aubergin är stekt i olja)

eller

Solomos Psitos: grillad lax med potatis, sparris, skärbönor och spenat.

Är varken mycket inne i burgur eller lax. Funderade på svärdfisk men senaste försök på Gran Canaria var misslyckat varför det inte känns särskilt lovande...

Ska nämligen gå på grekisk restuarang i helgen & har inte bestämt menyn än.

Tack,
    Carma

• Svar på tråden Matråd
  • Carma

Go'morgon!

Tack för ett fint inlägg, Leone & alla råd. Jag ska nog satsa på grönsaksrätten, det låter klokt.

Apropå vikten... jag vet att 55 skulle vara perfekt eftersom jag vägde så innan & mådde bra. Mor bra iof idag med men vill bli av med 1 bilring runt magen som är inte särskilt hälsosamt att gå runt med
    Vill känna mig bekvämare i kroppen helt enkelt. Jag har varit mat & viktfixerad förrut. Hade anorexi & bulimi också. Men alla dessa tuffa år har jag lämnat bakom mig. Numera har jag ett mycket bättre samt friskare liv! Så jag har inte ens våg hemma. Väger mig bara på gymmet kanske 1gång på två veckor. Vet att musklerna väger mer.

Nu ska jag ut & träna!

Ha en bra dag!
    Carma

• Carma

Hej tjejer!

missan71: Skönt att veta att man inte är själv där ute. 59-58kg är ju bra iofs. Men man vill ju bli lite fräschare till sommaren eller hur? Jag har tränat ordentligt nu i ett par månader så jag förväntar mig inte att vågen ska visa mkt mindre eftersom musklerna väger ju mer Men jag mår bättre, orkar mer och känner mig fastare. Maten sköter jag väldigt bra. Har inte ätit några som helst onyttigheter på 3 veckor. Åt dock några kakor & choklad när jag var i London (4v sedan) men det får man unna sig ibland. Jag försöker att undvika socker eftersom jag tror att jag kan bli lätt sockerberoende. Och då är det svårt att bryta den onda cirkeln.

Hur går det för dig då? Tränar du någonting? När vill du nå din målvikt?

Ellte: Tack för goda råd ang GI-index. Jag har ingen koll på det förutom att jag vet vad som är nyttigt eller ej. Laxen är ju bra iofs men jag är så trött på lax. Senast när jag & killen var på Gran Canaria så åt jag fisk VARJE DAG. Så jag är fortfarande inte så himla sugen på det.

Hoppas alla ska ha en skön kväll. Nu ska jag ta hand om tvätten!

Kramar,
    Carma

Svar på tråden Matråd