• Ostbågen

Har så ont!

Har sen en månad tillbaka (då jag lyfte lite för tungt) känt av en viss smärta i svanskotan. Detta har känts då jag böjt mig ner i ett speciellt läge och på moronen innan jag "kommit igång".
    Men det brukar går över om jag rör lite på mig.

I morse gick jag upp som vanligt. Hade inte ont förren jag satte mig i soffan och då plötsligt gjorde det vansinnigt ont!!! Jag reste mig upp men det blev inte bättre. Jag lade mig i sängen men inte heller det hjälpte.Smärtan strålade ut först i låren och sedan ända ner i vaderna!

Jag grät så ont gjorde det! Efter en stund när jag stått och gått lite gick det över, dock inte helt.

Just nu gör det lite ont hela tiden i svanskotan och ner en bit i skinkorna. Mer på vänster sida än höger.

Vad är det för fel?
    Är så rädd att det ska göra så super ont igen. Spänner mig hela tiden nu bara för det vilket inte gör saken bättre.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Har så ont!
  • loppalina

Hej!

Har hört att man kan bryta svanskotan! Men jag tycker absolut att du skall gå till läkaren på en gång. Lycka till!

• Varja

Gå till en läkare! Eller börja med att ringa sjukvårdsrådgivningen kanske så kan de tala om exakt var du kan vända dig. Akuten eller vårdcentral med akuttider kanske...

Lycka till! Hoppas det ordnar sig.

• Varja

Rent spontant låter det som att en nerv kommit i kläm eller nå't...

• Plastgroda

Usch! Skulle kunna vara ischias kanske, om det känns mer på ena sidan. Det brukar börja somn ett diskbråck i nedre delen av ryggen och sedan sprida sig från ryggvärk ned till benen.

• Plastgroda

Oj, det sändes visst...

Skulle bara lägga till att även om ischiasvärk inte är farligt, utan mest gör skitont skulle jag ändå kolla upp det om jag var du. Ryggen är ju inget man vill leka med direkt.

Hoppas att det ordnar sig. Du kan väl berätta hur det går för dig.

• Nyfiken gul , nu fru

kan låta lite grann som diskbråck eller ischias...

jag skulle aldrig chansa utan ring HELST en kiropraktor alternativt en sjukgymnast o hör efter med en som verkligen kan det där med ryggen...

• Keri

Mitt tips är att kontakta en sjukgymnast som kollar över din rygg. Jag har själv haft och har fortfarande problem med två överbelastade kotor i ländryggen, vilket gör att musklerna ibland krampar runt det området. Det kan göra hiskeligt ont, och strålar just ner över baken och låren. Det märks av när jag lyft tungt eller stått med ryggen i framböjt läge.

Det kan dock vara många andra saker, så chansa inte, utan beställ en tid hos sjukgymnast som kan diagnostisera just ditt problem.

• SYL

later som ischias eller sa kallad falsk ischias. vad som egentligen ar skillnaden mellan de bada vet jag inte. nan utav dem har jag iaf, o antagligen ar det arftligt for bade jag, min syster o var mamma har detta problem. det kommer och gar i perioder. om du inte "kan" el vill leva med det sa ar mitt rad att antingen ga till en ortoped eller en naprapat. en kiropraktor skoter kotorna, sa att saga, medan naprapaten har hand om bade muskler och kotor och dess relation.

• Ostbågen

Tack för era svar!
    Pratade igår med två undersköterskor som finns i min bekantskap och ischias var en av sakerna som nämndes. Fick då rådet att röra så mycket som möjligt på mig vilket jag också gjorde.
    På kvällen sen var allt som vanligt och idag är första dagen på ett tag som det inte ens känts i svankotan när jag steg upp på morgonen!

Men kommer detta tillbaka så tänker jag ta kontakt med en läkare som kanske kan ge mig råd på vad jag ska göra.

• Plastgroda

Skönt att du mår bättre.

• f.d. Svart brud

Jag har haft inflammerad svanskota i två omgångar, men då har jag inte kunnat sitta utan sittring. Det har å andra sidan inte kännts något när jag gått eller rört mig på ett speciellt sätt, förutom konstant molvärk, värk när jag sitter och framförallt reser mig upp. Första gången gick det över med en kur Voltarén. Andra gången var när jag var gravid, så det var bara att stå ut. Det tog 1 1/2 år att läka ut trots medicinering efter det att jag slutat amma.

• Eminea

Skillnaden mellan "riktig" ischias och falsk är att med den falska, som man kan känna av när man är gravid, är att nerven är lätt i kläm, men man kan gå till massör och få den tillrätta igen (är massör själv) men tyvär vet inte alla massörer o läkare om detta. Ett bar sätt att få det att släppa, oavsett falsk eller äkta, är att sätta sig mot en vägg och dra upp det benet som smärtan mynnar ut i mot bröstet. Fungerar oftast. Har själv ischias o kul e det inte. Lycka till

• Zyrzan

Jag får ibland problem med falsk iscias och det känns precis som du beskriver och ger stora problem i vardagaen.
    I Kvinnornas läkarbok hittade jag lösningen. Eftersom det ofta orsakas av en nerv i kläm så kan nerven krypa ut och det gör den lättast om du lägger benen i 90 graders vinkel, dvs jag lade mig på soffan och la upp benen över soffkanten och låg där 30 min och nerven kröp ut. Annars är motion bra! Men jag blev helt av med värken, men har bara gjort det en gång, antar att nerven kan klämmas på flera sätt, men värt ett försök tycker jaf.

Svar på tråden Har så ont!