• Guldfisken

Kan man gå ner snabbt?

MimmiMus: Jag tillhör förmodligen en av de jobbiga som skulle sitta och kritisera dig på en lunchrast.

Grejen är ju liksom att det är hur lätt som helst att gå ner i vikt, det kan precis alla. Och varför spendera 60 kronor om dagen när man kan leva på gurka för 10 kronor kilot, liksom?

Det är ju som bekant inte själva viktförlusten som är problemet. Problemet uppstår först när vikten skall hållas. Den som inte har för avsikt att leva på pulver i hela sitt fortsatta liv måste ju då ändra de matvanor de hade före pulverdieten, annars går de obarmhärtigt upp de kilo de har tappat, det är säkert som amen i kyrkan. Och vad har man lärt sig om nya matvanor när man har levt på pulver egentligen?

Så, som sagt, jag är en av de absolut ivrigaste förespråkarna av "dieter" (vill inte kalla det diet, eftersom det ju inte rör sig om en tillfällig grej utan en förändring för livet) som innefattar konsumtionen av "riktig" mat, mat med låg fetthalt och mindre mängd kolhydrater.

• Guldfisken

Mimmi Mus: Ja, om man gör precis som du har gjort är ju det absolut inget fel på konceptet. Men jag har en känsla av att kanske inte alla resonerar som du gör, utan lätt faller dit i gamla vanor igen.

Mrs Robinson: Jo, det är klart att det är ett sätt att gå ner i vikt precis som Cambridge, Montignac, Atkins, VV, VK och f-n och hans moster. Men, man får inte mycket fett och kolhydrater för 2000 kcal, tro mig, jag har provat.

Jag tror inte att andras kommentarer om ens diet enbart har att göra med avundsjuka (jag håller på och går ner i vikt med VV, det är inget rasande tempo (mycket beroende på att jag inte har någon större övervikt), men jag äter gott och mår väldigt bra!). En kompis däremot testade allt vad pulverdieter heter, bland annat Cambridge, och efter att upprepade gånger ha fått dämpa hennes fall för att hon drabbats av yrsel och till och med svimningar, har knappast mina kommentarer om hennes val av diet med avundsjuka att göra, utan om oro för hennes hälsa. Jag säger inte, och tror heller inte, att detta drabbar alla, men hon mådde uppenbarligen inte bra av dessa pulverdieter.

Svar på tråden Kan man gå ner snabbt?