• talkshowhost

Kombinera sb med atkins?

Hejsan alla flitiga blivande brudar!
    Jag håller nu på med south beach och atkins, fram och tillbaka. Måt mycket bättre med SB, av atkins blir jag slö och okoncentrerad, och känner mig ständigt trött.
    Men! I`M gonna cut to the chase - är det någon som "blandar" SB med atkinsprodukter? (dess chokladbars, etc.) Är en jojo-bantare, så jag hoppar på och av dieter ofta, således är jag fortfarande i fas ett på SB. Jag är sjukt sugen på bröd, och har sett Atkins brödersättning i hälsokostaffären (endast 3 g kolh. per 25 g!), och undrar om någon vet att detta går bra? I Sb fick ju inga direkta restriktioner vad det gäller proteinintag.. nåväl, tacksam för svar!

• Svar på tråden Kombinera sb med atkins?
  • Amris

Usch, jag skulle inte våga mig på att trixa sådär med maten. Det jag litar mest på och har hört många gå ner med är viktväktarna. Då äter man i alla fall varierat och får i sig allt, fast med färre kalorier.

• talkshowhost

Ja, det är sant, men det finns två nackdelar med vv:
    1. det är jobbigt att ha koll på pointsvärdet i alla rätter (och för att inte tala om att börja fråga värdinnan vad hon har i sin mat när man är bjuden på middag, för att man räknar points.)
    2. det tar lång tid, och har ingen näringsfysiologisk grund. de säger i princip att man kan äta godis, potatis, läsk och övriga höga gi-livsmedel, bara man inte överskrider de points man får äta. (underförstått säger jag inte att sb är den bästa dieten, men den är enligt mig ganska hälsosam, när man lägger till mjölkprod., frukt, fullkornsbröd. eller?)

• Amris

Fast man får väl nästan fråga värdinnan eller avstå från maten man blir bjuden på om man håller på och bantar med sb eller atkins oxå? Håller med dig om att det är lite konstigt med vv att man kan äta godis, läsk osv, men samtidigt klarar man sig ju inte på det eftersom det går åt ganska många points då. Och har man lite självbehärskning kan man ju försöka avstå det. Fast jag tror inte att kroppen tar skada av eller att man går upp så mycket om man äter lite godis med måtta nån gång då och då. Fast självklart går väl bantningen lite saktare framåt...

• talkshowhost

Jo, men det är lite enklare när man äter ute/borta. Om man t.ex. som nu när sommaren grillar, vet man att en biff/fisk/kyckling är superbra, och bara ösa på med sallad, och hellre skippa kolisarna (vilket är ok för mig!)
    men klart, det hade varit en ROLIGARE diet om man fått äta godis once in a while. och det hade jag kunnat, det är bara att det är brått nu :) bikinisäsong du vet!

• Squeezetoy

Men Talkshowhost, förvisso kan man äta allt med viktväktarnas program, men du vinklar det som att vv tycker det skulle vara ok att bara äta godis och dricka saft bara man håller sig till pointsen. Alla viktväktarkonsulenter jag träffat är mycket måna om att man ska äta balanserat, från alla matgrupper, man ska däremot tänka på mängden och istället för att räkna kalorier så räknar man points.

Att det skulle vara speciellt svårt när man går bort håller jag inte med om, dels så har man ju oftast i huvudet hur många points en köttbit av en viss storlek blir, man kan precis som du säger, ladda upp med rejält med sallad och bara ta lite eller inget av det man vet med sig blir mkt points. Skulle det efter veckans slut diffar på någon point upp eller ner så lär det ju jämna ut sig i längden. Det är ju faktiskt inte nödvändigt att det blir 100% rätt alltid, bara inte det blir en vana.

/Ingrid

Svar på tråden Kombinera sb med atkins?