• Frances

Nan som haft cystor pa aggstockarna?

Jag undrar om det ar nagon som haft cystor pa aggstockarna eller liknande, hur kanns det? Eller om nagoon gatt med en mensvarksliknande kansla under en lang period (nar de inte haft mens), och sen gatt till lakare, vad har det varit?

• Svar på tråden Nan som haft cystor pa aggstockarna?
  • SYL

Det gjorde ont, gick till doktor, fick veta att det var en cysta och att den skulle forsvinna i samband med nasta mens, for det ar tydl vanligt fast de blir oftast inte sa stora som min (3 cm diam). Ar du orolig, ga till gyn o be dem kolla m ultraljud, men det ar som sagt inget farligt o de forsvinner av sig sjalva till slut. I vissa fall kan man behova ta bort dem manuellt.

• Amaria

Hejsan.
    Har själv haft cystor i livmodern.
    Skulle försvinna vid nästa menstruation men fick i stället göra en skrapning.
    Detta sker under lokalbedövning och känns inte mer än ett cytologprov.
    Man kan dock få lite blödningar efteråt men det lägger snart av.
    hoppas det går bra...

• Frances

Tack sa mycket for svaren, egentligen ar det val dumt att fraga har nar jag egentligen borde ga till doktorn :) men jag bor utomlands och har ingen lust att ga till en gynekolog jag inte kanner :( kanner att jag vill vanta med det till jag aker och halsar pa i sverige om nagon manad... det ar egentligen inget farligt men jag vet bara inte vad det ar, det kanns lite mensvarksliknande hela tiden.. ingen skarp smarta dock, mer bara att man kanner av 'darnere' vid aggstockarna, samma stalle man kanner av nar man har mens...

• SYL

Frances, det var precis sa jag kande! Om du ar bergsaker pa att du inte kan ha fatt ngn konssjukdom sa ar det ingen fara att vanta, hur lange har du haft ont? Jag kande av mitt i en vecka, traffade gyn for det borjade gora riktigt ont sa jag blev lite orolig, men efter ytterligare en vecka sa var det bra igen.

• Lillan2

Jag skulle nog gå till läkare, vågar inte ta några chanser när det kommer till denna avdelning. Vill inte måla fan på väggen alls men det finns ju äggstockscancer och det är verkligen inte att leka med (min moster har tyvärr det).

• Frances

Ja jag ska nog ga till doktorn, tack for alla svar :) Hur gammal var din moster? jag ar 21 sa jag vet inte om det ar sa vanligt med aggstockscancer i min alder, och hon har jatteont eller? Det har inte jag... men det ar ju bast att kolla anda.

SYL, jag har haft det ratt sa lange, kanske 1-2 manader? Det kommer och gar, men jag kanner definitivt av det en del. Trodde bara att det var pga spiral (har fatt en grym mensvark sen dess) men den satte jag in for ett ar sedan sa det ar nog inte det anda...

• JonnaH

Min mamma och min mormor hade äggstockcancer när hon var 28! läkaren sa att det oftast går i generna!

• Rystall

Jag har haft flera. Den senaste var 8 cm i diameter. Den gjorde jätteont, men gick bort efter ett par månader. Var hos doktorn ett par gånger för ultraljud för att se att den inte växte. Det finns två typer av ofarliga cystor. Den ena är en sk chokladcysta som innehåller blod och försvinner av sig själv eller ibland kan behöva skrapas. Den andra är en tvillingcysta som innehåller hud-, hår- och nagelceller. Förr trodde man att man bar på sin egan tvilling men idag vet man att det är celler som fått fnatt och bildar dessa hårstrån, naglar etc. Dessa opereras bort.

Svar på tråden Nan som haft cystor pa aggstockarna?