• ulab

P-plåster?

Är det någon som har hört talas om P-plåster som preventivmedel?

• Svar på tråden P-plåster?
  • NokGroda

Ja jag hörde talas om det sist jag var hos gynekologen. Jag skulle då byta från implantat. Plåstret har du tydligen på dig i en vecka innan du byter till nästa. Totalt har du plåster på tid i tre veckor för att sedan vara utan i en vecka.

Jag tyckte plåster lät krångligt och obehagligt och valde istället p-ring som också är ett ganska nytt preventivmedel. P-ringen sätter man in (som en tampong) och behåller i slidan i tre veckor. Sedan har man ingenting i en vecka innan man sätter in nästa.

Fördelen med p-ring är att det är en väldigt låg dos i dem och att bieffekterna alltså blir mycket mindre än av t ex piller. Plåstren vet jag inte hur det är med, men jag kan tänka mig att de har en högre dos än ringen, men jämnare effekt än piller.

• ulab

Tyckte du att p-ring var bra? Vad är den gjord av? Mitt problem är att jag får en hemsk huvudvärk av p-piller, jag har provat ett tiotal olika sorter, vissa går jag upp i vikt av, jag är inte överviktig men 10 kg extra bara för att äta p-piller är inte roligt.

• snuttepuffan

P-ringen är gjord av plast. Det är omöjligt att veta om den kommer fungera bra eller inte innan man har provat...

• NokGroda

ulab: ja p-ringen är gjord av mjuk, ganska genomskinlig plast eller liknande.

den har fungerat bra för mig än så länge. men jag har inte haft den så väldigt länge. eftersom jag trots allt gick ner i hormondos från implantat så tyckte jag att allt blev bättre. möjligt att jag fått större bröst och lite bredare midja, men det blir ju plus-minus-noll =D

• Tessan78

ulab,
    Jag har använt P-plåster i snart ett år. Det har fungerat jättebra på alla sätt och vis. Jag har tidigare ätit p-piller från och till i 10 år och erkänner att jag har haft "svårt" att komma ihåg en tablett om dagen (fattar dock inte varför).
    Precis som NokGroda sa så har du på dig ett plåster i en vecka innan du byter till nästa. Totalt har du plåster på tid i tre veckor för att sedan vara utan i en vecka. Man kan skjuta på mensen genom att sätta på ett nytt plåster istället för att vara plåsterfri en vecka.
    De kan i stort sett sättas vartsomhelst på kroppen, jag har haft mina på skinkorna/höften.

Jag har inte haft några av de problem som jag har upplevt tidigare i samband med p-piller, om det är tur eller inte vågar jag inte svara på

• Idesprutan

Jag har också p-plåster. Första månaden hade jag ömma bröst, men jag hade ju varit på piller i 12 år så det var väl en liten chock för kroppen. Plåstren har mycket låg dos också. Tycker att det fungerar jättebra. Har mina på magen, höften och rumpan och ibland vid svanskotan.

• IronGirl

Hejsan!
    Jag var hos min barnmorska idag och pratade lite om p-plåster och fick också hem en brochyr. Hon tyckte dock inte jag skulle byta eftersom mina p-piller fungerade så bra för mig. Men hör med din barnmorska, där kan du ställa frågot om det mesta. Kram

• Carma

Skulle de inte förbjuda p-plåstret i Sverige? Det var ju ca 15 pers som dog i USA just på grund av plåstret. Man får för hög dos på en gång.

Bara undrar...

• blivande fru J

Hormonfritt kan ju annars vara ett alternativ. Jag slutade med p-piller för 2 veckor sedan och börjar redan känna mig som en ny människa :)

• ulab

Carma,
    Ska de förbjuda p-plåster i Sverige? Då undrar jag hur det ens kommer sig att min gynekolog har rekommenderat dem överhuvudtaget. Kommer du ihåg var du har läst/hört om dödsfallen? Om det var så att de personer kanske inte fick äta p-piller p g a blodproppar, då kanske de heller inte tålde p-plåster.

blivande fru J,
    Jag vill gärna ha någon form av preventivmedel och kondom är bara så tråkigt. Jag har två barn och mitt första kom till genom avbrutet samlag, min gynekolog säger att jag har väldigt lätt för att bli gravid, så jag vågar inte chansa om ni förstår vad jag menar.

• Junior

blivande fru J:

Vad hände med kroppen när du slutatde med dina p-piller? vad hette dom du åt?

vad använder du nu?

• blivande fru J

Jag har ätit trionetta/trinordiol i nästan 5 år och sedan minipillret cerazette i 6 månader. Jag slutade på inrådan av min gynekolog eftersom jag får svampinfektioner av p-piller, det har blivit bättre sedan jag blev hormonfri. Minipillrena förstörde även min sexlust och gjorde mig på något obeskrivbart sätt annorlunda. Jag tycker även att jag mår psykiskt bättre. Jag kan förstå mig själv på ett annat sätt. Tidigare fick jag gråtattacker, blev ledsen för sånt som jag egentligen inte brydde mig om osv... Svårt att förklara.

Jag har idag varit och hämtat ett pessar. Jag har inte hunnit testa hur det fungerar ännu. Hoppas det blir bra, för jag mår så bra med hormonfriheten. I de situationer när pessar känns bökigt får det bli kondom istället. De enda andra alternativen som finns för mig är kopparspiral och hormonspiral (efetrsom de hormonerna inte går ut i blodet utan verkar lokalt i livmodern) och det känns mer drastiskt att bara testa än pessar.

Såg ovan att jag skrev att jag varit hormonfri 2 veckor, det stämmer inte. Jag var hos barnmorskan för drygt 2 veckor sedan men innan dess hade jag inte ätit p-piller på 2 veckor, så jag har faktiskt varit hormonfri i omkring en månad. Min mens har däremot inte kommit tillbaka ännu. har ju varit mensfri med minipiller.

• Carma

blivande fru J, Instämmer med dig! Jag är också en ny människa & sexlusten är tillbaka. Har aldrig mått bättre.

För er som undrar mer om p-plåster rekomenderar jag att läsa artikel i Aftonbladet www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,535507,00.html

Läkemedelsverket rekommenderar inte Evra som ett alternativ för förstagångsanvändare av hormonella preventivmedel.

Och för de som bryr sig om naturen...

Plåstret är en miljöfara. Det kan förstöra fiskelivet i våra vattendrag, säger Björn Beerman, professor vid Läkemedelsverket.
    Anledningen är att ett använt p-plåster fortfarande innehåller mycket hormon.

Självklart finns det risk med allt i livet. Men jag vill inte utsätta mig för något med eget samtycke & därför har slutet med p-piller redan i mars.

Hormonfri Carma

• miss z

jag använde p-plåster i drygt ett år, men slutade för ett halvår sedan..det kändes inte roligt längre att gå runt med ett plåster på arm/höft/rygg..
    min gyn rekommenderade då p-ringen som jag använde i tre månader.. problemet var då att jag fick två av de biverkningar man kan få.. flytningar och tappade sexlusten totalt..! jag slutade därför med ringen och tar nu inga hormonbaserade prev.medel. och jag mår faktiskt mkt mkt bättre. sexlusten kom tillbaka ganska snabbt också..

värt att säga också att p-ringen efter användning fortfarande innehåller hormonella substanser som kan vara miljöfarliga om de hamnar i vattensystemet. de måste lämnas tillbaka till apoteket och ska INTE spolas ner..

men jag tycker absolut att du ska testa ringen eftersom det ju är mindre dos i dem som NokGroda säger..ganska bekvämt också att inte behöva tänka på det under 3 veckor. de känns inte heller vid samlag (för mig iaf..)

• inte min tur än

Provade p-plåster för ett år sen, tyckte det var helt värdelöst! De lossnade hela tiden! Även om inte hela plåstret lossnade och trillade av så lossnade i alla fall något hörn o lite till och då kändes det osäkert att använda dem..

• Ei saa peitää

Vad jag inte kan förstå är hur det kan vara lättare att komma ihåg att byta plåster en gång i veckan än att ha för vana att varje dag ta ett piller. Jag skulle nog lättare glömma ett plåster som man inte byter varje dag än att glömma ett piller. Har förresten bara glömt att ta p-piller en dag på 12 år och då var vi på bilsemester och sov i tält. Har piller kartan på nattduksbordet och då är det i princip omöjligt att glömma pillret på morgonen. Ett tips till er glömska.

• Cecilia J

Jag kan tänka mig att plåstren också ska lämnas in på apoteket precis om p-ringen. Och då gör man ju självklart det.

Jag håller med Ei saa peitää om att det var lättare att komma ihåg p-pillren än det är nu med ringen som ska tas ut efter tre veckor. Fick jaga upp sambon senast igår kväll att titta i min kalender om det var dags (vet att det är onsdagar) men det var inte, den ska ut nästa onsdag.

Jag bytte för att jag har haft mellanblödningar av p-piller i över 8 år och ringen fungerar faktiskt mot det. Jag är jätteglad samtidigt som jag ibland kan tycka att det är jobbigt att alltid ha något "där".

• IronGirl

Det min barnmorska sa om ringen till mig, att det skickades ett sms till mobilen så man kom ihåg att ta ut den.

• Cecilia J

Från vem då? Jag ställde mobilen själv de första månaderna men inte kom det något automatiskt sms inte. Fuskigt!

• IronGirl

Ja du ingen aning, men hon sa det iallafall. Fick känna på ringen och sådära, men jag är inte intresserad av att bära någon sådan ring!

Svar på tråden P-plåster?