• Maja_Gräddnos

Ät gott, gå ner i vikt!

Hej!
    Jag har fått klartecken från en dietist idag att det här är en bra diet:

Frukost - 1 skål färsk frukt (t.ex 1 äpple å lite hallon) & naturell lättyoghurt 0, 5 %
    Lunch - ångade grönsaker med ugnsbakad (utan fett) kycklingfilé/fisk
    Middag - tomatsoppa med grönsaker

Ev. kan man ha med lite mer kolhydrater, t.ex nån fullkornsmacka till frukost eller lite pasta/potatis ett par ggr i ve ckan.

Mitt mål är att gå ner 5,5 kg till med den här dieten, men jag motionerar också 1-2 timmar per dag.

Prova ni med och se om det funkar.
    Kram!

• Svar på tråden Ät gott, gå ner i vikt!
  • ztar

Maja_Gräddnos
    För att jag är själv med i VK och läser dessa dietisters råd för det mesta, men många av frågorna är det omöjligt att ge ett "godkännande" till eftersom de inte träffa personen i fråga och jag tycker att dessa frågestunder ofta känns ganska oseriösa just p.g.a detta, de ger råd till människor som de inte ens har träffat eller vet hur de äter, motinerar lever osv.

• Jennie med ie

Plastgroda, eftersom t ex middagen just saknar proteiner och fett är det just det som i första hand bör läggas till. Kolhydrater är inte farliga, och kolhydrater behövs särskilt när man tränar, men eftersom middagen som sagt inte innehöll proteiner alls är det viktigaste att tillföra sådana.

Fet fisk som lax t ex innehåller en hel del fett, men övrig fisk, kyckling samt räkor innehåller mycket LITE fett. Och att man inte kan kombinera viktnedgång med mer fett än det man får därifrån är helt felaktigt.

Ang att yoghurt innehåller protein. Ja ca 6 g per tallrik. Inte mycket.

Jag kommenterade faktiskt att vdet inte står angivna mängder förrutom på frukten, men eftersom frukten är begränsad till t ex 1 äpple och lite bär har jag svårt att tänka mig att det var megaportioner av det övriga. Och som sagt, om det inte är mycket stora portioner landar man på ca 600 kcal. Mindre än hälften av vad en genomsnittlig kvinna gör av med bara genom att finnas till.

LisaML. Jag är vegan och som proteinkällor har jag t ex tofu, bönor (sojabönan är proteinrikast), linser (inte jätteproteinrika), frön och nötter t ex.

• LisaML

Hur många gram protein behöver man per dag om man lever ett aktivt liv med mycket motion?

• Mrs. Robinson

Ar det inte 1/2 gram per kilo kroppsvikt?

• Jennie med ie

Ca 0,7 g per kilo kroppsvikt är en vanlig rekommendation, och mer ifall man t ex styrketränar.

• blivande fru J

jag har börjat reagera allergiskt mot sojabönor och jordnötter så just nu känns det svårt att äta helt vegetariskt, vilket är tråkigt. Svårt med vegetariska alternativ som är sojafria, särskilt om även andra bönor och ärtväxter börjar ge reaktioner.

Jennie: jag håller med dig om att måltiden ovan är för klen för att vara välkomponerad

• NokGroda

verkar som att alla tolkar allt de läser ordagrant men samtidigt glömmer läsa inläggen ordentligt.

ät tio kycklingfiléer och du har grymt med proteiner. ät en balja tomatsoppa och du spricker. strö lite fröer på fruktsalladen och du får i dig både lite nyttiga fetter och kolhydrater och förmodligen några mineraler. blablabla..

dieter i allmänhet är fånigt. ät rätt från och med nu och för alltid. det är enda rätta. med träning kommer du till slut att gå ned dina överflödiga kilon ändå. i lagom takt. utan att svälta dig. utan att vara hungrig en enda minut.

gah!

• Guldfisken

NokGroda: Jag håller absolut med dig om det här med dieter, det handlar ju om att ändra om sin kost för livet.
    Däremot håller jag inte med dig om att träning är den enda lösningen på överviktsproblem. Det är ju som bekant då man äter mer än vad man gör av med som man går upp i vikt. Och tyvärr kan man inte kompensera hur mycket onyttig mat som helst med träning.

Jag är ett levande exempel på det. Sysslade med elitidrott när jag var yngre och tränade minst 14-15 timmar i veckan, ofta mer, men åt nog fortfarande ganska fel, för jag ökade, snarare än minskade i vikt och var med BMI-mått mätt ganska överviktig.

Sedan säger det ju sig själv att man behöver en allsidig kost för att överhuvudtaget orka träna samt att få ut något av träningen.

• NokGroda

guldfisken: det var inte det jag sade. man kan absolut gå ner utan att träna. men då äter man uppenbarligen "för lite". dvs för lite näring. fel sammansättning..

med träning gör man av med fett, men kan fortfarande äta allt det nyttiga man behöver.

vad gäller elitidrott har även jag tränat det och i stort sett hela mitt liv haft aningen hög BMI, men så är ju BMI en dålig måttstock på kroppslig hälsa också.

Svar på tråden Ät gott, gå ner i vikt!