Inlägg från: EhjärtaK = sant |Visa alla inlägg
  • EhjärtaK = sant

Raka sig i underlivet

Jag har aldrig hört att folk gör detta specifikt för bröllopsnatten - förstår liksom inte riktigt idén .

Jag antar att de som brukar raka sig helt gör det även på bröllopsnatten (alt. vaxar) och de som "bara" rakar bikinilinjen fortsätter med det.

Jag är 24, och varken jag själv eller någon av mina vänner rakar sig helt. Vi litar fullt på barnmorskor/gynekologer som säger att det är ohygieniskt. Tycker själv att det är fult att vara helt rakad (vill inte se ut som en 12-åring) - men det är ju självklart en smaksak. Man bestämmer ju över sin egen kropp .

• EhjärtaK = sant

Hm, jag kan köpa att en del tycker att det är snyggare att vara helt rakad (dock tillhör jag INTE denna skara).

Men att säga att det är ofräscht/ohygieniskt att ha könshåret kvar är ju bara så löjligt!

• EhjärtaK = sant

Haha - det är bäst att börja odla näshår så man inte skadar hjärnan Hiiiiii .

Nej, men helt ärligt så skyddar ju näshåret själva näsan och svalget från att baskilusker skall komma in.

• EhjärtaK = sant

För att behålla värmen kanske?!

Armhålorna är ju en av de varmaste delarna på kroppen....

Dock helt ovetenskapligt - har egentligen ingen aning .

• EhjärtaK = sant

Hm, det låter mer rimligt med körtlarna .

• EhjärtaK = sant

Kan bara säga att jag tycker att Marian har mycket vettiga synpunkter .

• EhjärtaK = sant

CareBear:
    De flesta som låter håret vara kvar gör det nog för att de tycker att det är snyggare, för att deras partner tänder på det och för att slippa drabbas av svampinfektioner - inte för att lukta bättre....
    Jag har ingen aning om hur andra tjejer luktar där nere (har inga planer på att ta reda på det heller). Men dålig lukt beror sannolikt på sjukdom eller dålig hygien. Precis som du själv har skrivit så luktar inte alla tjejer som låter håret vara kvar, och det bevisar ju att det inte är könshåret i sig som "luktar".

Vad man tänder på och tycker är snyggt är ju ytterst individuellt. Jag skulle dock aldrig välja bort en man jag älskade trots att han var helt rakad (tycker nämligen att DETTA är fult och ser allmänt obehagligt ut). Så därför har jag svårt att förstå att någon skulle välja bort sin partner för att denne inte rakar sig - det är ju samma sak, fast tvärtom. För mig är kärlek värt mer än ett rakat/orakat kön.
    Men men, alla värderar sitt förhållande på olika sätt och huvudsaken är ju att man är överens med sin partner.

Kan förövrigt tillägga att jag är i 25-åråldern. De flesta jag umgås med är i den åldern (+/- 5 år). Till viss del tror jag att det här med rakning av könet är bundet till ålder, men det betyder inte att alla 18-40-åringar rakar sig helt. Jag har faktiskt aldrig sett ett helt rakat kvinnokön (och då har jag ändå duschat åtskilliga gånger på både SATS, Friskis&Svettis samt olika badhus).

• EhjärtaK = sant

CareBear:
    Tja, det är ju helt upp till dig om du har känt dig provocerad av debatten som har pågått i den här tråden . Jag tycker nog att "attackerna" har varit ungefär lika hårda från båda sidor (men sedan beror det ju på hur lätt man har för att ta åt sig).

Jag tror du har missat ganska mycket av poängen i mitt inlägg. Du har din åsikt, men måste acceptera att vi är många som inte alls känner på samma sätt som du gör. Alla tycker inte att könshår är ofräscht/illaluktande, och långt ifrån alla människor har kraftig behåring inne i könet. Precis som du tycker det är ofräscht med hår så tycker jag att det ser apäckligt/löjligt ut med en kille som är helrakad. Men sånt är livet, alla kan inte tycka att man är snygg eller sexig .

Blev full i skratt när jag läste att du inte tror på att jag inte har sett ett rakat kvinnokön. Har du själv varit i speciellt många omklädningsrum för kvinnor . Jag kan med största sannolikhet inte få dig att tro på vad jag skriver, men jag vet ju själv vad jag har sett,,,,,och inte sett .

• EhjärtaK = sant

Silje21/Carebear:
    Det enda jag har skrivit är att jag aldrig har sett en HELRAKAD tjej på SATS, Friskis eller på något badhus.

Jag har hela tiden utgått ifrån att vi diskuterar om att vara helrakad. Jag har självklart sett folk som är delvis rakade och/eller ansade (vilket jag upplever att de flesta, men inte alla, är).

Bara för att klargöra, då det verkade ha blivit vissa missförstånd .

• EhjärtaK = sant

Haha, tycker inte heller att det ser ett dugg coolt eller manligt ut med en kille som kliar sig i skrevet . Om man skall klia sig på sådana ställen (oavsett kön) så är det ju inte svårare än att man uppsöker en toalett eller annat avskilt rum.

• EhjärtaK = sant

croissant:
    javisst skall man kunna klia sig trots att man inte kan gå in och gömma sig på en tolatt . Det är väl mer det här att jag tycker att man skall göra det diskret. Jag vet egentligen inte om det bara är tjejer som har lärt sig att inte klia sig i skrevet offentligt. Inga av de killar som befinner sig i min bekantskapskrets gör sådant.... Personligen tycker jag att det är olämpligt oavsett vilken kön man tillhör.

Däremot tycker jag att det är upprörande att det knappt finns något trevligt namn på kvinnors könsorgan . Men man kanske kan hitta på något bra .

• EhjärtaK = sant

Har aldrig hört snippa - men det låter ju jätte fint . Måste meddela min sambo på en gång .

Jag tycker absolut inte att det är något fel på de ord som finns på kvinnans könsorgan (vag*na, sl*da), men det låter så kliniskt. F*tta tycker jag låter otrevligt, men det är ju en smaksak.

Jag tycker sn*pp är ett bra ord för mannens könsorgan, så det är väl bra att man kommer på någon motsvarighet för kvinnans vackra kroppsdel .
    Den främsta anledningen till att jag tycker att det behövs ett nytt namn är att kvinnor knappt vågar använda de namn som finns, utan istället säger: "framstjärten", "där nere" eller "mellan benen". Det tycker jag är felaktigt om något (nästan som att man skulle skämmas för sin snippa ).

• EhjärtaK = sant

Tja, lite flickigt kanske det låter. Men jag tänker inte alls på p*ppa, utan snarare på en snipa (även om det varken rimmar eller stavas likadant). Och vad kan tänkas finare än en träsnipa som glider fram på en stilla insjö i Sverige .

• EhjärtaK = sant

Träsnipa är en båt!

Håller inte alls med om att snippa låter som typ "sn*rre". Däremot tycker jag att det ligger på ungefär samma nivå (rent barnslighetsmässigt) som snopp. Men man är ju olika - kanske borde ha en folkomröstning om det nya namnet på kvinnans könsorgan .

• EhjärtaK = sant

"Springan" är ju inte på något sätt fult - men jag tycker att det ger fel signaler om vad ett kvinnligt könsorgan är för något. Ordet springa syftar ju till att det är just en springa, glipa (eller ett hålrum). Ett kvinnligt könsorgan är ju inte ett hål - utan många andra delar! Jag efterlyser ett ord som beskriver hela könet - inte öppningen (precis som blivande fru j har skrivit om tidigare).

Om det saknas bra ord för viktiga saker så tycker jag att det är en självklarhet att man lanserar nya ord (språket är ju liksom samhället i ständig utveckling). Jag tror inte att så många killar skulle bli glada om någon började kalla deras könsorgan för "pinnen" (vilket jag har full förståelse för!), och på samma sätt tar jag lite illa upp om någon tror att mitt kön är en springa. Lite viktigare än så är ju snippan .
    Och för att föregå eventuella ifrågasättningar så är jag självklart medveten om att "snippa" inte beskriver vad ett kvinnligt könsorgan är för något (ännu) - men det har INTE en dubbel betydelse som "springa" har. Därför tycker jag att det är bättre att välja ett helt nytt ord (som efter ett tag blir inarbetat, och faktiskt får betydelsen: "hela kvinnliga könsorganet").

magnusfästmö:
    Jo, det var ju lite roligt uttryck. Fungerar nog bäst i skämtsamma situationer, inget jag skulle kunna säga .

Förresten; har lanserat ordet "snippa" för min sambo. Han tyckte det var toppen bra .

• EhjärtaK = sant

Pöjk:
    Jo, jag vet att snoppen inte inbegriper precis hela mannens könsorgan, men som blivande fru j skriver så beskriver det ändå en stor del av könet (jag skriver inte mer om det, eftersom hon redan har gjort det så bra ).

Dessutom går det inte att sätta likhetstecken mellan "snopp" och "snoppa". Det är ju en självklarhet att vissa ord liknar varandra (både till stavning och uttal), men det går ändå att särskilja dem utan problem!

Snopp är ett inarbetat ord för det manliga könsorganet - och är därför en bra beskrivning! Springa beskriver däremot INTE ett kvinnligt könsorgan - utan är ju inarbetat att använda i helt andra samanhang! Jag tror som många redan har skrivit att man använder sådana ord/begrepp för att man tycker det är pinsamt och inte vet vad man skall säga. Och det förhållningssättet tycker jag är mycket negativt!

Visst kan man säga "kvinnliga genitalier", eller "kvinnligt könsorgan" osv. Men det låter väldigt kliniskt, och jag tycker fortfarande att det behövs ett mer avslappnat ord - men det är ju förstås en smaksak!

• EhjärtaK = sant

Pöjk:
    I så fall handlar det snarare om en diskussion om hur ord har uppkommit (och det är vi nog ganska få som behärskar att ge oss in i ).

Snopp är synonymt med penis (som är en klinisk beskrivning av mannens könsorgan). Springa är inte (mig veterligen) synonymt med t ex. vagina - utan det är just ett hålrum. Så visst skulle man kunna kalla slidöppningen för springa (förstår dock INTE vitsen eftersom vi har ordet: "slidöppning"), men jag anser fortfarande inte att du har några argument som kan få mig att tycka att springa är ett bra ord för kvinnans könsorgan som helhet.

• EhjärtaK = sant

Smiley nummer två skulle inte vara där.

• EhjärtaK = sant

Mia.Maria:
    ja, det är precis så jag tänker! "Snippa" kan man använda i största allmänhet (både om barn och vuxna). Men precis som du säger så är det kanske inte världens "sexigaste" ord .

Svar på tråden Raka sig i underlivet