• Aurot

Vi behöver tips på vigsellokal!!!!

Hej!
    Det var så dött på "Vigsel & Seder" och eftersom vi är utomordentligt desperata ställs frågan här.
    Vi ska gifta oss borgerligt och vill ha en längre ceremoni med in- och uttåg, musikstycken, vackra ord, sånger och rubbet. Vi vet bara inte _var_ än. Idag bokade vi festlokalen och det känns jätteskönt att ha ett datum (8/10) i alla fall men vi kände oss lite fåniga när vi fick frågan var vi skulle gifta oss....
    Vi vill gärna gifta oss i nån spännande lokal i eller runt Majorna. Pannhuset har vi lagt ner, blir för krångligt med pågående utställningar. Annars var det vårt toppönskemål.
    Är det någon som har några tips??? Skulle bli så himla glad då!

tack på förhand
    Annika

• Svar på tråden Vi behöver tips på vigsellokal!!!!
  • Aurot

Magga

Tack för ditt svar!
    Vi är ute efter ett ställe som har "det". Vad "det" innebär är däremot lite svårare att förklara
    Det ska vara tillräckligt stort för 100 sittande gäster, gärna högt i tak och fina omgivningar. Det ska vara hyfsat lätt att rigga instrument odyl, gärna finnas piano på plats. Hm, kraven tätnar!

Vi är inte helt låsta vid Majorna tankemässigt...

Ni gifter er vid festlokalen? Utanför? Vi har tänkt tanken att gifta oss i festlokalen. Den är perfekt för det (Oceanen vid stigbergstorget) men det blir ont om tid att duka upp middagsborden däremellan och utomhus är vanskligt, vi gifter oss i oktober.

Vitsippa-78
    Drömmen är ett utomhusbröllop. Det ville vi från början. har rätt i att Slottskogen med dess skönhet är perfekt för nåt sånt. När vi tänkt närmare känner vi att vi inte vill ha nerverna på spänn för klimatförändringar just den dagen....

TamLyn
    Nu blev jag glad! Trodde Gathenhielmska var tillbommat, har för mig att jag läste det någonstans. Vi ska ha festen i grannhuset så mer perfekt än så kan det ju inte bli!
    Vet du vem man kan kontakta för uthyrning?
    Om 50 gäster kan sitta för en middag borde väl 100 kunna sitta vid en ceremoni? (frågar jag hoppfullt...)

Tack snälla för era svar!

• Aurot

Växthus låter underbart som vigselmiljö. Likadant museer. Vi har haft några tankar på Världskulturmuseet faktikst. Aulan på univiersitetet är fantastisk, en bra ide.

Hilde, lovar att hålla er informerade i tråden. Tusen tack för alla tips!!!

• Aurot

TamLyn

TAck! Min blivande make kutar upp och kollar på dörren i morgon!

• Aurot

Lite rapportering: Nu har jag pratat med Wänskapsförbundet som äger Gathenhielmska huset. Samtalade emd en lustiger herre som skrockande berättade att de har ett porträtt av Jesus i helfigur när jag nämnde att vi ska ha en borgerlig vigsel
    Hur som helst har de ju självklart stränga brandsäkerhetsförordningar och de tillåter inte fler än 40 personer i lokalen. Det blir till att leta vidare tyvärr.
    Om någon är intresserad av Gathenhielmska huset står Wänskapsförbundet på www.gulasidorna.se!

• Aurot

Jahapp, nu har vi fått svar från Kustens hus var upptaget och dessutom för litet, 70 personer är tillåtet antal i lokalen. Tror annars det är jättefint där inne.
    Nu går turen till kolla upp någon av lokalerna i Musikens hus. Det kan ju bli rätt kul med ett brudfölje längs Allmänna vägen bort till Oceanen på Stigbergstorget för festen.

• Aurot

Hilde, tack för tipset om Dicksonska. Det blir nästa steg i en reservplan. Just nu inväntar vi svar från två rektorer(!). Vi har nämligen fått tips om att aulan i Karljohansskolan ska vara jättevacker. Kändes helknäppt till en början, att gifta sig i en skolaula....men nu känns det bara spännande att se om det funkar _och_ om aulan är så fin som ryktet säger

• Aurot

Det är mest jag själv som skriver i tråden men jag måste berätta att vi äntligen bestämt oss.
    Det var min käraste som efter tålmodigt försäljningssnack lyckades sälja in festlokalen som vigsellokal. Från början slog jag högljutt tanken ifrån mig och beklagade mig över alla problem som skulle komma upp; bord som ska dukas, dekorationer mm - allt medan 80 gäster skulle roas på en yta som inte finns.
    Min konstruktive blivande föreslog då två varv runt Majorna med en gammal spårvagn i kombination med skumpa och mingel i pausen mellan vigsel och middag. Så blir det och det känns jättebra!
    Vår festlokal har både ljus- och ljudanläggning, piano på plats och hundra stolar.
    Tack igen för alla tips.

Svar på tråden Vi behöver tips på vigsellokal!!!!