Det ROKS ordförande & Eva Lundgren (och andra "extremistfeminister" ) i min ögon missar är att mäns våld /maktutövande inte nödvändigtvis är riktat just mot kvinnor.
Lek med tanken att man skulle ta bort alla kvinnor.
Skulle män sluta slåss, bråka, mobba, spela maktspel, använda härskartekniker, etc?
Jag tror inte det.
Att män av naturen är mer våldsamma än kvinnor tror jag inte är så kontroversiellt (vilket dock inte på något sätt ska användas som ursäkt för att män slår kvinnor, eller andra män för den delen), men det kan vara en förklaring.
Det jag dock tycker verkar ligga under ytan i ROKS resonemang är att ett samhälle där kvinnor var dominerande skulle vara fritt från våld, förtryck, härskartekniker, mobbing, etc, och det tror jag är en utopi.
Jag har träffat på ett stort antal kvinnor under mitt liv som visats sig vara högst kapabla till maktspel, mobbning, nyttjande av härskartekniker, förlöjligande av andra kvinnor & män, nedtryckaden av kvinnor och män genom nedlåtande kommentarer av sexuell karaktär etc. Detta till trots drar jag inte slutsatsen att alla kvinnor är sådana, men dock slutsatsen att kvinnor kan vara sådana, under rätt/fel betingelser.
Maktspel & styrkedemonstrationer, såväl fysiska som verbala, tror jag är något ofrånkomligt. I varje grupp och socialt sammanhang så förekommer det maktstrider, mer eller mindre uttalade. Ibland sker det med subtila medel, ibland stegars det till mobbning, och ibland tar det sig yttringar i rent våld.
Min poäng är att tävlande om makt och inflytande inte är specifikt något som män gör riktat mot kvinnor, utan detta är något som förekommer hela tiden, överallt, mot alla, och utövas av såväl kvinnor som män.