• lena sn

kopparspiral igen..

är lite förtvivlad, funderar och funderar över det här med spiral.

eftersom jag har bestämt mig för att prova så vill jag göra det nu. är det dumt? med tanke på den kommande sommaren.. suck, kan inte bestämma mig för när.

jo, när får man reda på om man är för liten för spiralen? är det inte förrän i gyn-stolen?

• Svar på tråden kopparspiral igen..
  • Nyfiken gul , nu fru

livmodern måste mätas innan spiralen kan sättas in o det är först då man kan få veta om livmodern är för liten eller inte....

så ja... det är inte förrän i gynstolen man får veta det....

o du... det kan även drabba den som faktiskt har fött barn...
    alla passar inte för spiral helt enkelt...

o varför skulle inte spiral funka över sommaren? funderar ni på barn eller??

hänger inte riktigt med i dina tankar...

• lena sn

jag tänker på blödningarna, har läst en del skräckexempel här om kvinnor som blödit i månader, hua.

inget jag vill dras med en hel sommar, inget jag någonsin vill dras med i och för sig.

har dock förstått att det är ganska ovanligt att man blöder mer än någon vecka max?

• Brud -september

skulle nog råda dig att vänta till hösten med att sätta in spiralen. För man blöder mycket, inte bara nån vecka.Att blöda i 6 månader är inget ovanligt!

• Silje21

Brud -september
    det stämmer inte!!!!! jag och många kvinnor med mig blödde ingenting efter insättandet av spiral! Kom inte med skräckexempler om du inte har kollat fakta först!

• Nyfiken gul , nu fru

jag själv har satt in två kopparspiraler o jag blödde bara den dagen + dagen efter...

hade verkligen inga rikliga blödningar, inga mellanblödningar o ingen värre mensvärk...

mensen blev snarare mindre faktiskt....

jag rekommenderar starkt!!!

Däremot kan man vid insättandet av hormonspiral få knasiga blödningar eftersom man stör den ordinarie menscykeln...

• Brud -september

Har haft kompisar som har blött jättemycket. Så jag vet att det kan vara så. Samt att min gynekolog sa att man blöder mera med kopparspiral. Men det är bara vad jag har hört.

• Brud -september

Kan inte förstå att detta ämne är så känsligt!!! Direkt man skriver nått "negativt" så blir man påhoppad. Jag säger inte att jag har rätt och jag hoppas att du inte heller gör det

• Silje21

Ingen har väl kommit med påhopp, jag sa du skulle kolla fakta innan du kom med skräckexempel. Det är ovanligt att blöda i 6 mnd, blöder man så länge kanske man skulle vurdera att ta ut den? Spiral passar inte för alla, precis som p-piller inte gör det hellre. Ska man uttala sig om saker borde man veta vad man pratar om, det är min åsikt.

• Brud -september

och vad säger att du har rätt då?

• Swiss!

ja, kopparspiral kan medföra rikligare menstationsblödningar men det betyder ju inte att det är normalt att blöda konstant i ett halvår! det betyder ju att när man väl har mens så har man rikligare mens. om man blöder i ett halvår (vilket tydligen händer vissa) så är ju något fel! ursäkta att jag lägger mig i men är det inte bättre att lära sig saker av varandra istället för att bry sig om vem som har rätt?

• Brud -september

håller fullständigt med dig!!!!

Har bara den erfarenheten att man blöder mycket av kopparspiralen. Då måste jag ju få säga det och inte bara prata possitivt om den som resten gör...

• Silje21

Brud september, jag reagerade på dina ord "För man blöder mycket, inte bara nån vecka.Att blöda i 6 månader är inget ovanligt! " Hade du sagt att menstuationen kan bli rikligare är det något helt annat än säga att man blöder konstant i ett halvår!

Ge dig nu, spelar roll om man blöder mer eller ej. Några kvinnor får mer mens av spiral, andra får mindre. Du säger du känner folk som blöder 6 mnd efter insättandet, jag känner flera som inte blödde alls. Det beror väl på hur ens kropp reagerar på spiralen tidigare.

Och TS, jag råder dig att prata med barnmorska/gynekolog om du är orolig. De har tusen gånger mer erfarenhet av spiraler än oss amatörer på BT.

Svar på tråden kopparspiral igen..