• Xena

Järntillskott (tex Blutsaft)

Vad gör järntillskott? Tex att dricka Blutsaft? Förbättrar det blodcirkulationen i kroppen?

• Svar på tråden Järntillskott (tex Blutsaft)
  • Silje21

Nej, men anemi beror på järnbrist oftast (90% av tillfällen kanske). Anemi (blodbrist) beror på att det råder brist på röda blodkroppar i blodet. Syre transporteras från de röda blodkropparna till cellerna. Hemoglobin, ett protein som finns i de röda blodkropparna binder syre. Om hemoglobinvärdet är lågt på grund av för litet antal röda blodkroppar leder det till anemi. Och får en kroppsdel, ex fötterna, för lite syre blir huden ofta blek och kall. Så järntillskott brukar hjälpa, jag ger blod så då fick jag järntabletter för att bättra mitt hemoglobinvärde. När jag började äta dessa blev jag varmare i kroppen, piggare och slutade frysa. Så det är ju värdt ett försök!

• NokGroda

Kvinnor kan behöva järntillskott vid mens..

• Carma

Avråder dig att använda järntillskott på egen hand utan att prata med doktor först! De ska ta ett blodprov & se om du verkligen har hemoglobinbrist. Överdos av järn är skadlig!!!

Jag drack blodsaft en gång i tiden för att jag var så trött. Gick sen till doktor & de undrade hur kunde jag fått så stora halter järn. Slutade med det med en gång!!

• Jennie med ie

Jag rekommenderar också att kolla upp om det verkligen är en brist du har.

Jag har trots stort intag av järn haft dåliga blodvärden och lågt järnvärde. Jag dricker Järnsaft (är vegan och det är ett av de få helt vegetabiliska tillskotten) och har sedan dess fått betydligt bättre siffror och blivit piggare.

Svar på tråden Järntillskott (tex Blutsaft)