• IronGirl

Vad äter dina katter?

Hejsan!
    Efter jul i år fick vi ta hand om två stödhemskatter, och de bor forfarande hos oss, jag har blivit lite överumplad av vad de båda tycker är gott:
    Kanelbullar
    Potatisskal
    Kokta potatis
    Marsipan
    Ostbågar
    Morötter
    Bröd
    Självklart äter de allt som kissar brukar tycka om som ost, skinka, korv, köttbullar osv.

Var faktiskt ganska roligt när den ena först börja slicka på kanelbullen och sen tog hela med sig så den kunde gå någonstans och äta dn ifred :)

Är det något annorlunda din katt äter?

• Svar på tråden Vad äter dina katter?
  • CyberPet

Jadå, kanelbullar slinker ner, likaväl som smält glass (den får inte vara för kall), både Piggelin och vaniljglass har mina katter slurpat i sig. Dessutom gillar de chips, ostbågar, pommesfrites, hamburgare (a given!), gröna ärtor och båda katterna har druckit ur min te-kopp. Däremot gillar de tydligen inte kaffe. :D

Sen har mitt ena busfrö dille på dill, persilja och andra gräsiga kryddor man köper på kruka. Hon brukar också tugga på min Monstera. Så jag ska odla lite kattgräs och se om det inte gör att hon slutar äta upp mina grönsaker och plantor.

Petra

• Freja

Mina juveler morrar åt varann när de får burkchampinjoner.

/F :)

• IronGirl

sjd
    Ja sjd, det kan vara sånna katter, eller de som varit hemlsa från början. Som dessa har varit.

De började äta potatissallad idag också....

Hehe ja då, Svartnos säger allt till när den är hungrig!

• Mimmi27

Maja var mycket förtjust i laktritssnören när hon var yngre, nu klarar inte tänderna det längre. Nu gäller äggula utblandat med lite mjölk.

• Ananas

Vår Ronja äter

färsk babyspenat
    tomat
    gurka
    ostbågar
    chips
    drinkar med midori!!! :o
    piggelinglass
    räkor
    kräftstjärtar
    pinnarna till vindruvorna
    dricker saft ur glas
    ska helst ha vatten ur kranen i badkaret
    stoppar tassen i vattenkannor/blomvaser om hon inte får ner huvudet

• IronGirl

VIlka supersöta kissar vi har :)

• agnelia

Våra katter har en varierad kost?
    Sockerkaka, majskorn, plast tyvärr , nötfärs, vaniljsås, ost i alla dess former och säkert en hel del annat!

Och mammas lillkatt äter såna där små ölkorvar "Teeny Weenys", hamburgerkött och sallad!

• IronGirl

Hehe, det där med vattenkannor, mina katter brukar välta ut hela kannan om de inte får ner huvudet. Eller glaset...
    så ibland har man vatten överallt.

• Guldfisken

Min lille Findus är en riktig gourmet, han är helt frälst i tapenade!
    Blev lite förvånad när jag stod och fixade med det och han började spinna och åma sig som han gör när han upptäcker att man håller på med något som han skulle vilja äta. Sedan höll han på att bita av mig fingret när han skulle slicka i sig det jag hade där.

• Pixie

Hehe, katter är ju för knäppa alltså!

Jag har två stycken. Den ena är väldigt väluppfostrad och snäll. Han är sjukt nöjd med att äta sitt torrfoder. Annras gilar han väl sånt som katter mest gillar; kokt fisk, tonfisk, kyckling och ost. Men han tigger _aldrig_ (Visst ja, han älskar förstås att "tvätta" mattes hår. Särskilt på nätterna. Matte är dock inte lika förthust)

Den andra odågan tiger _alltid_ och äter det mesta (ja, förutom kattmat då - han har lärt sig att äta sitt torrrfoder men vi har nog förstått att det mest handlar om överlevnad - han anser det inte var mat). Därutöver gillar han allt som vanliga katter gillar såklart. Han äääälskar Philadelphiaost och vanlig ost. Därutöver har han en superkonstig passion: PLAST. Han älskar att äta/tugga/slicka på plast. Ibland kan man hitta plastpåsar med stora hål i! (Inte bra jag vet! vi fösöker gömma allt men han är snabb och uppfinningsrik) Prassliga plastpåsar är bäst. Men även glasögonskalmar, hörlurar till I-poden, pennor - ja, allt som är plast går an.

• EhjärtaK = sant

Tja, om de själva fick välja så skulle de äta i princip ALLT .

Vi ger dem dock mest torrfoder, och sedan får de kattmjölk, blötmat, tonfisk, räkor eller strömming när det är fest. Har rådfrågat två olika veterinärer och båda har svarat att man bör undvika "vanlig" mat till katter. De mår bäst av mat som är anpassad för dem. Men ett och annat chips/popcorn slinker det ändå ned på fredagarna i de små magarna . En av kissarna äter inte chips, så hon får lite russin och nektariner istället .

• lij

Några favoriter för vår lilla sötnos är:
    majs
    tomatsås
    passionsfrukt
    svartrökt skinka (bara den och den måste vara ny och fortfarande lite fuktig)
    kaviar

• Kåär

Min katt älskar också gurka, det verkar vara poppis. Sen gillar också att slicka på chips, äta potismos, falukorvskinn (alltså den röda plasten), blommor av alla dess slag och såklart fåglar, fiskar och råttor.

• Ananas

Förutom kattmaten och det jag skrivit ovan glömde jag ju bort spindlar och flugor!

Hon är helt galen i flugor och glömmer allt runtomkring när hon ser dem. Blomkrukorna lever farligt men hon ser väldigt lycklig ut när hon äter sitt "byte". :D

• liten ior

min kisse äter rökt skinka men inte kokt

hon gillar oxå ost, lax, tonfisk, räkor och kyckling

Svar på tråden Vad äter dina katter?