• vilma

snusar ni tjejer?

Undrar hur vanligt det är med tjejer som snusar. Kanske de som röker går över till snus nu när det blir förbud på krogen?

jag snusar ibland, när det "bjuds" så att säga.. tycker om känslan, men tycker att det ser lite äckligt ut samtidigt!

• Svar på tråden snusar ni tjejer?
  • CyberPet

Jag har snusat sedan jag var 16 år gammal, det är uhm... länge. :D

Borde sluta, men vet inte hur jag ska klara av det! Nikotinplåsterslim är jag allergisk mot och tuggummi gillar jag inte att tugga (får ont i käkarna).

Petra

• Jonnes brud

Det finns nikotinfritt snus för den som vill sluta snusa. Tillverkas av en tjej i Jämtland som letade alternativ då hon var gravid. Fungerar mycket bra vad jag förstår. Hm. Undrar hur mycket man får skriva utan att göra reklam. Jag känner henne inte perwsonligen, men hon är välkänd här.

• pärlsocka

En kompis fick muncancer när han var 16 år p g a att han snusade. Fick operera och grejer.. Det var lite läskigt att det drabbade han som är så ung. Men det var snuset som gjorde att han fick cancern.

• ztar

pärlsocka

Då måse det vara läkarens egna personliga uppfattning att han fick cancer av snus eftersom det inte finns någon forskning som tyder på detta (och ja, det har forskats mycket om snus) och är således inte, så att säga, vetenskapligt korrekt att säga att snus orsakar cancer.

Snus orsakar däremot förhöjd hjärtrymt, vilket sliter mer på hjärtat än naturligt, och att blodkärlen inte kan utvidga sig på samma sätt som på en person som inte snusar. Nikotinet i sig är inte skadligt för kroppen, men det är beroendeframkallande och ger abstinesbesvär när man slutar som kan vara obehagligt. Men det är inte skadligt.

• smileis

Jag tror nog att snus inte kan vara bra pa natt satt. Aven om det inte finns pa papper tror jag att det ar skadligt. Min pappa har inte manga tander kvar pga infektioner i tandkottet han snusar som en idiot. Och det ser och luktar inte speciellt nice. Det galler aven grabbar...

• Nightingale

Jag vet inte varför jag förespråkar snus, är väl en halvsnusare själv som måste kasta halva dosan varje gång för att den blivit för gammal.

Min farfar snusade i 50 år och hade inte ett fel på varken tandkött eller tänder, tvärtom, han borstade inte ens tänderna (gammal gubbe med egna ideer) och hade inte ett hål.

Min sambo var hos tandläkaren för ett par veckor sedan (han har snusat i tio år) som berömde honom för hans fina tänder och tandkött, men att det var positivt att byta sida på snuset nån gång ibland, för att avlasta. Hon avrådde inte honom på nått sätt från att fortsätta snusa.

• ztar

Jag måste säga att jag vill inte direkt förespråka snus, men jag tycker att måste man välja på att snusa eller röka är ju snus 1000 ggr bättre än rökning. Det finns skadliga effekter av snus, som tandlossning och det jag skrev innan, men till skillnad från rökning finns det inte dokumenterade, dödliga, effekter. Däri ligger skillnaden. :)

• CyberPet

Inflammerat tandkött och tandlossning är snarare undantag än regel. Jag pratade med min tandläkare (som också är snusare) och hon sa att ofast har snusare bättre tandhälsa, för att deras salivproduktion är högre och på så vis sköljer tänderna bättre. Däremot så blir det ju slitskador på tandköttet, speciellt om man snusar portionssnus (inte bra, men praktiskt).

Själv känner jag att mitt beroende av snus är så dumt. Jag känner det så meningslöst att vara så beroende av det. Dessutom *minskar* inte behovet av snus, utan snarare ökar. Så man snusar mer och mer istället för samma mängd, eller mindre.

Nä, jag vill nog bli av med mitt beroende, men jag vet inte hur. Det där tobaksfria snuset tar nog bara bort beroended att ha något under läppen... men kicken av nikotinet är det som blir svårast, då man får en sån rejäl kick jämfört med rökare.

Petra

• fashiongirl

NEJ jag tycker att det ser äckligt ut samt luktar äckligt, har aldrig ens provat och kan lova att jag aldrig kommer att göra det-peppar peppar ta i trä

• ztar

rosen_
    Det roliga är att jag, som snusar själv, ocks tycker att det ser äckligt ut, men tyvärr hjälper det inte mot mitt beroende :(

• fashiongirl

Skumt att du själv tycker att det ser äckligt ut och ändå fortsätter...tycker du att det smakar gott eller, ngt måste du väl tycka om med det eller är det bara en dålig vana??

Svar på tråden snusar ni tjejer?