Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Gäster som bjuder in sig själva o respektive!!!!!!

En respektive är inte automatiskt medbjuden om man själv är bjuden. Däremot anses det artigt att bjuda folks respektive, iallafall om de är ett etbalerat par (sambo, förlovade, gifta), även om man inte känner vederbörande (tanken bakom det är att man valt att i det sociala livet vara ett par och det bör ens vänner & umgänge respektera, tror jag). Jag skulle fråga om min m2b vore välkommen ifall jag fick en inbjudan bara till mig...

• anne på grönkulla

En annan sak - om att "bjuda sig själv" - som brudpar så inte bara får man säga nej, jag tycker man har ett ansvar främst mot sig själv men också mot den man talar med att vara rak & ärlig "Nej, tyvärr, vi har valt att bara bjuda familjen" eller något sånt. Vi har gjort så (rymmer utomlands) och jag fick till min enorma förvåning en möhippa ändå - trodde att när inga kompisar var bjudna så skulle ingen engagera sig. Min poäng är bara att är man rak så tål många att höra ett rakare nej än man kanske tror. Att det sen är svårare inom släkten såklart - men har man "valt bort" att bjuda folk får man väl också stå för det?

• anne på grönkulla

Förtydligande (gud vad jag skriver...) - att man fråga är kanske inte ett krav på att få komma heller? Om m2b inte var bjuden (efter att jag frågat lite försiktigt) skulle jag säkert gärna gå ändå, om omständigheterna tillät det. Men jag skulle vilja veta vad som gällde... (och höra efter om jag förstått det rätt att inbjudan var BARA till mig)

Svar på tråden Gäster som bjuder in sig själva o respektive!!!!!!