• confetti

osäker på allt

Hej!

Jag är en 27-årig tjej som just flyttat till en ny stad med min sambo men nu känner jag mig osäker på allt. Det lät så kul när vi pratade om det innan men saker och ting blir inte alltid som man tror.

Nu går jag ofta runt med en klump i magen och vill inte gråta inför honom för det har jag gjort tillräckligt. Jag har försökt prata med honom också men det är svårt för han tycker bara jag är sur när jag egentligen är ledsen eller irriterad. Ofta om vi bråkar är det för att han har blivit irriterad på mig först för någon löjlig grej och sedan blir jag det tillbaka och blir gråtfärdig.

Vet inte om jag kommer att trivas här, om vi passar ihop för på sistone har det känts knackigt och jag vet inte ens vad jag vill jobba med men försöker söka jobb ändå.

Jag vet att jag är en jättekänslig person men just nu känns inget kul och jag vet inte hur jag ska bli glad igen.

Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för jag älskar honom verkligen även om det kanske inte låter så...

• Svar på tråden osäker på allt
  • Jonnes brud

Det är jobbigt att bryta upp från det som är gammalt och invant, från vänner och släkt, och flytta till något helt nytt. Man känner ingen, man hittar inte så bra på den nya orten och du har inte ens ett jobb ännu. Ge det lite tid, det kommer att kännas bättre. Försök småprata med grannarna när du möter dem, så kanske ni kan fika tillsammans och du kan få en ny kontakt, kanske vän. Gör utflykter på den nya orten, kolla turistbyrån eller biblioteket vad som finns att se.

• Soffiproppen

Du måste ge det hela en ärlig chans och verkligen anstränga dig. Dessutom måste du ge det hela lite tid raring :)

• Texas

En tröstkram. Det är ju väldigt många omställningar som du genomgår på en gång och självklart är det inte lätt och detta kommer att ta tid. Ny ort, söka jobb mm. Som de andra skriver så tar sånt här lång tid. Ge det hela iallfall 6 månader till ett år för att ge det hela en ärlig chans. Det blir nog bättre när du har lärt känna andra som du kan umgås med. Sedan är det nog viktigt att du inte behöver hålla upp någon fasad inför din kille. Jag tror att det är viktigt att du får vara ledsen och att han vet hur du känner. Lycka till och hoppas det blir bättre snart.

• feb05

Försök att engagera dig i någon lokal förening eller ta en kurs hos Medborgarskolan. Då kommer du ut och träffar lite folk och slipper vara beroende av din sambo...

• crud

Precis, det är viktigt att försöka träffa nytt folk på egen hand. Arbetar du eller pluggar du? Träffar du folk om dagarna? Skaffa ett intresse, börja träna eller sjung i kör. Man blir fullständigt galen av att gå hemma och inte göra något så det är viktigt att aktivera sig. En frivilligorganisation kanske kan vara något? Tex Röda korset.

Det är svårt att flytta i början men man måste våga ge det tid och faktiskt inse att man är på ett nytt ställe och försöka göra det bästa av situationen.

*kramar om*

• confetti

Tack för alla råd! Jag söker jobb hela tiden och försöker tänka positivt så det ska nog fixa sig. :)

Jag ska ge det hela tid också och det är ju så att ibland är inte allt en dans på rosor och då får man ha lite tålamod.

Min pojkvän och jag är rätt olika till sättet också men det kan ju vara bra i vissa lägen också.

• SYL

Confetti, jag kanner igen det dar, precis som tjejerna ovan skriver sa kan det kannas tungt och jobbigt nar man flyttat eller liknande omstallningar i livet. Nar jag har haft sana ruttna perioder brukar jag forsoka peppa mig sjalv med att det blir battre snart, for det blir det alltid. Forsok undvika tjafs med killen sa gott du kan, och forsok att inte ta at dig av sant som kanns negativt. Som Jonnes brud skriver, kanske du kan kolla vad det finns for mojligheter till att lara kanna folk som kanske delar ett intresse eller en hobby!

• crud

Precis, hobby är bra, eller anmäl dig till en kurs. Keramik, kaligrafi, engelska, vadsomhelst.

Svar på tråden osäker på allt