• Millington

Sund, Säker och Lågvarig viktminskning

Den här tråden är till för er som vill gå ner i vikt på ett sunt och säkert sätt, och sedan stanna på den vikten!
    Alltså inga pulverkurer, piller eller annat konstigt.
    Här ger vi varann tips på träning, kost och stöttar varann.
    Jag ska själv testa att äta enligt stenåldersmetoden.

• Svar på tråden Sund, Säker och Lågvarig viktminskning
  • Millington

idag är början på mitt nya liv. Inga snabba pulverdieter för min del längre! man går ju bara upp endå!
    Jag ska satsa på stenåldersmetoden. Någon som äter enligt den metoden??
    Jag väger 72 kg och vill gå ner till 58 kg. Så minska 14 kg. Men jag vill också lära mig att äta sunt och regelbundet för livslång hälsa.

• Ellte

Vad är stenåldersmetoden då?

• Celeste

Jag ska också ta tag i mitt liv...
    Bort med läsk, godis, kakor och fet snabbmat. Det kommer jag nog långt på, jag är en riktig godisgris .
    Sen har jag börjat gå hem från jobbet i stället för att ta bussen, tar ca en timme.
    Har genom jobbet kort på gym men vill hellre vara ute nu när et är fint väder och man sitter stilla inne hela dagarna. Men i höst ska jag börja styrketräna.
    Jag väger i dag 72 kg och ska ner till 63-65 är målet. Jag är 168 cm lång.
    Bra med en sån här tråd!
    Var bor du Millington?

• Swedie

Jättebra tjejer! Härligt att se att det är fler här med en sund inställning :)

• ElinElinL

Vad härligt att det är fler än jag som ska försöka gå några steg nedåt vad gällande vikten.

Jag har dock börjat med pulverdiet, vet att det kanske inte är det bästa...
    Men jag har lagt om min kost redan innan och behöver en puff på vägen. Så jag hoppas att detta ger mig det.

Hoppas det går bra för er alla!

//Elin

• Knuten

Hej tjejer! Jag vill också vara med;0) Har gått ner 14 kg på 1,5 år. Först var det WW 7 kg, paus 1 år och nu -7 kg med hjälp av träning och kostomläggning. Nu har jag bara 8,´5 kg kvar;0) Jag kör Montinjack( som ni förstår kan jag inte stava franska men hoppas ni förstår ändå). Jag för min del ska skippa socker, vitt mjöl, pasta, potatis och vitt ris, bröd majs osv. Men jag får äta en hel del också. Slipper räkna kcal. Har återfall en gång i vbeckan. Ibland kan återfallet bli en halv vecka men har man skött sig några veckor ger återfall bra resultat. Ökar förbränningen.

• Victory

Hejsan!

Jag försöker äta sund, ibland stenålderskost. Men jag behöver inte gå ner i vikt, vill bara hålla min nuvarande vikt. Förut kunde jag äta allt men märker nu att det börjar sätta sig runt magen
    Så det är bort med kakor, godis och läsk som gäller!

Ellte:
    Stenålderskost innebär att man får äta hur mycket man vill av magert kött, fisk och fågel (alltså magert protein) och hur mycket frukt och grönsaker man vill (utom potatis och baljväxter). Det man ska undvika är spannmål (mjöl, gryn, bröd, pasta, potatis, ris, baljväxter osv.), mejeriprodukter, alla processade livsmedel ("färdigmat") och salt. Låter svårt till en början, man tycker inte man får äta nånting men efter ett tag känner man hur gott det är och hur sund man känner sig! Dock ska jag tillägga att jag inte äter enligt denna metod men har provat periodvis. Nu ska jag gradvis försöka lägga om kosten. Man kan ju börja med att byta ut något mål per dag eller bara att ta mindre ris/potatis och mer kött och grönsaker. Metoden har i alla fall funkat för mina (blivande)svärföräldrar.

• Victory

Millington!
    Hur går det med ditt nya liv? Har du lyckats börja med stenåldersmetoden?

Jag har pratar så länge om att "nu ska jag börja" men det blir liksom inte av. Alltid finns det någon ursäkt (just nu är det ju semester, t.ex.!!) Men en sån här tråd är väldigt peppande, kan vara kul att höra hur det går för andra. Dessutom vill jag visa min sambo att jag faktiskt KAN och att det inte bara är tomt prat (för honom är jag "kakmonstret" ) Nu tror jag att jag ska gå och ta en banan till mellis!

• Victory

Är verkligen nyfiken på hur det går för er alla!

Själv har det gått skapligt (förutom att jag åt godis både lördag- och söndagkväll). Men jag stod emot frestelsen att ta av fikat på jobbet idag! *stolt*

• mialid

Hoppas verkligen att den här tråden är igång. Det var ett tag sedan senaste inlägget. Jag behöver massor av peppning.

Jag har tidigare varit duktig och ätit rätt och tränat. Men sen fick jag det lite jobbigt för två år sedan, slutade träna och började tröstäta godis, chipsa och skräpmat. Alla överflödiga kilon (15 kg) har satt sig runt mage, rumpa, höfter och lår. Jag vantrivs med hur jag ser ut. Jag har läst blodsockerblues av Fredrik Paulun och har två kokböcker om stenåldersmat och tänkt att på måndag börjar jag. Har tänkt så i 1(!) år. Och vad tror ni det ligger framför mig just nu - jo en chokladkaka. Jag ska gifta mig om nio månader! Dessutom känner jag att kroppen inte mår bra förnärvarande.

Min sambo stöttar mig, men har samtidigt börjat tröttna. Jag har sagt tusen gånger att; Nu ska jag komma igång, men... Så jag hoppas att den är tråden kan vara ett bra sätt att bli stöttad på.

• Sanne-06

Mialid - låter som du har en bra och sund inställning! Dehär trådarna är verkligen peppande! Om man fuskar sviker man liksom inte bara sig själv, utan också tjejerna på tråden. Men, man får ju också stöd här om man tar nåt snedsteg :) .

Är själv inne på att äta enligt South Beach dieten/metoden, och det har funkat jätte bra för mig. SB har ju vissa likheter med stenålderskosten. När jag följer SB dieten har jag över huvudtaget ingen sug efter ohälsosamheter, det är nästan det bästa med metoden. Har tappat ca. 10 kg sedan februari, och skall försöka hålla vikten nu, och har märkt att jag mår allra bäst om jag håller mig till SB-tillåten mat, så jag kör på det. Förstås behöver man också peppning fast man nått målet, så att man inte trillar dit, och börjar följa gamla mönster igen.

Trevlig söndag!

• mialid

South Beach-metoden har jag aldrig hört om förut. Finns det någon hemsida som man kan titta på?

• Sanne-06

Kolla t.ex. här

www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp

Sedan finns det en massa sidor på engelska som jag har läst. Vet att många här på forumet som följer dieten har köpt en bok också som verkar vara bra, kommer inte ihåg vad den heter. Några trådar finns också här gällande SB. Om du tycker att stenåldersdieten passar dig, tycker jag du skall köra på den, jag har inte erfarenhet av någon annan diet än SB, så jag skall väl inte förespråka något, men för mig har dieten passat utmärkt!

Ha det bra!
    -Sanne

• ängsklocka

Hej Tjejer!
    Här är en som inte tror på pulverdieter..
    Jag har gått ner 14 kg sen i påskas, med stöd av viktklubben.
    Det enda jag har gjort är att ändra om kosten..Alltid halva tallriken med sallad , ingen pizza ooch äter jag på typ mc donalds så tänker jag alltid på vad jag äter.. Godis äter jag också, på lördagar men för att begränsa mig så köper jag bara 1 hg. Köper jag glass så köper jag solero eller nån annan lättare glass. Sen måste jag eräknna..visst "syndar" jag ibland och det tror jag att man måste få göra..bara det inte blir en vana

• cricri

Är lite sockerberoende så jag provade att "plugga" Desmaisons bok "slut på sockersuget" för jag var rädd jag skulle utveckla diabetes. Jag hade lagt några kilo på mig sedan jag lämnade mitt hemland och trodde det berodde på att jag inte rör på mig lika mycket som jag gjorde där och eftersom jag är lite lat och hatar träning hade jag ingen hopp om att det skulle bli nån skillnad på vikten, men jag ville ju göra det för välbefinnandes skull.
    Till sidan av boken lästa jag olika litteratur bland annat om långsam mat, om att äta sunt och om GI, så nu följer jag ingen metod precis utan jag tillämpar det som tilltalar mig och det som har övertygat mig och som jag kände var anpassat till min kropp och själ.
    Jag upptäckte bl a att det var inte bara motion som gjorde en skillnad utan att jag på nått sätt hade slutat med några (sunda) vanor från hemma utan att ens inse det.

Nu har det gått några veckor sedan jag började använda alla dessa råd från olika hål, utan att avbryta det alltså, och nu känner jag mig friskare och jag lider inte längre under tvångsätande och jag har fått tillbaka min vikt som jag hade för fem år sen (jag har inte vägt mig men fick gå ut för att panikshopa för det var pinsamt att använda mina byxor längre, såg ut som en tom potatissack).

Det jag har gjort är (ska försöka minnas allt):

1. Skippa aldrig frukost
    2. Äta med 4, högst 6 timmars mellan rum (så fort jag överskrider detta börjar jag få stor mage, otroligt)
    3. Dricka vatten helst efter maten, eller före, eller både men undvika mitimellan.
    4. Byta all socker mot råsocker och minska konsumption till minimum. Söta, när möjligt, med frukt i stället.
    5. Byta all spannmål mot fullkorn och minska intaget till 1 portion eller 2 per dag (då jag rör mig så lite).
    6. Ersätta spannmål portionerna jag åt förut mot grönsaker.
    7. Två frukt per dag (då jag är lite sockerberoende)
    8. Ät alltid protein till varje måltid, men portionen ska inte vara större en ens egen knytnäve.
    9. Äta kött högst två gånger per vecka (rött och vitt inkluderad)
    10. Äta högst två ägg per vecka
    11. Äta fisk minst två gånger i veckan
    12. Äta nötter, linser och bönor de andra dagarna (som proteinkällor alltså).
    13. Högst 2 glas vin till maten (dricker vin då och då).
    14. Kompensera när man äter lite för fet eller för söt (det händer i bland o der är ok så).
    15. Dricka Multivitamin (med 15g-25g Zink) för kvinnor tillsammans med extra tillskott av B-Komplex och C Vitamin (allt detta mest p g a mitt sockerberoende).
    16. Använda aldrig margarin och sällan smör
    17. Använda olja till matlagning, men inte "matolja", utan rapsolja eller olivolja (eller annan specifik sort som till exempel solrosolja).

Så där ja, tror inte att jag glömmer nåt. Hoppas det är av någon hjälp ;)

• cricri

glömde:

18. Ha alltid EN tvårättersmål i dagen (antingen efterätten eller förrätten, till huvudrätten alltså).

19. Undvika all ferdiglagdmat, kakor och dylikt från matbutiken, föredra färska saker så mycket som möjligt.

20. Vara mycket sparsam med ost och chark.

Svar på tråden Sund, Säker och Lågvarig viktminskning