Är lite sockerberoende så jag provade att "plugga" Desmaisons bok "slut på sockersuget" för jag var rädd jag skulle utveckla diabetes. Jag hade lagt några kilo på mig sedan jag lämnade mitt hemland och trodde det berodde på att jag inte rör på mig lika mycket som jag gjorde där och eftersom jag är lite lat och hatar träning hade jag ingen hopp om att det skulle bli nån skillnad på vikten, men jag ville ju göra det för välbefinnandes skull.
Till sidan av boken lästa jag olika litteratur bland annat om långsam mat, om att äta sunt och om GI, så nu följer jag ingen metod precis utan jag tillämpar det som tilltalar mig och det som har övertygat mig och som jag kände var anpassat till min kropp och själ.
Jag upptäckte bl a att det var inte bara motion som gjorde en skillnad utan att jag på nått sätt hade slutat med några (sunda) vanor från hemma utan att ens inse det.
Nu har det gått några veckor sedan jag började använda alla dessa råd från olika hål, utan att avbryta det alltså, och nu känner jag mig friskare och jag lider inte längre under tvångsätande och jag har fått tillbaka min vikt som jag hade för fem år sen (jag har inte vägt mig men fick gå ut för att panikshopa för det var pinsamt att använda mina byxor längre, såg ut som en tom potatissack).
Det jag har gjort är (ska försöka minnas allt):
1. Skippa aldrig frukost
2. Äta med 4, högst 6 timmars mellan rum (så fort jag överskrider detta börjar jag få stor mage, otroligt)
3. Dricka vatten helst efter maten, eller före, eller både men undvika mitimellan.
4. Byta all socker mot råsocker och minska konsumption till minimum. Söta, när möjligt, med frukt i stället.
5. Byta all spannmål mot fullkorn och minska intaget till 1 portion eller 2 per dag (då jag rör mig så lite).
6. Ersätta spannmål portionerna jag åt förut mot grönsaker.
7. Två frukt per dag (då jag är lite sockerberoende)
8. Ät alltid protein till varje måltid, men portionen ska inte vara större en ens egen knytnäve.
9. Äta kött högst två gånger per vecka (rött och vitt inkluderad)
10. Äta högst två ägg per vecka
11. Äta fisk minst två gånger i veckan
12. Äta nötter, linser och bönor de andra dagarna (som proteinkällor alltså).
13. Högst 2 glas vin till maten (dricker vin då och då).
14. Kompensera när man äter lite för fet eller för söt (det händer i bland o der är ok så).
15. Dricka Multivitamin (med 15g-25g Zink) för kvinnor tillsammans med extra tillskott av B-Komplex och C Vitamin (allt detta mest p g a mitt sockerberoende).
16. Använda aldrig margarin och sällan smör
17. Använda olja till matlagning, men inte "matolja", utan rapsolja eller olivolja (eller annan specifik sort som till exempel solrosolja).
Så där ja, tror inte att jag glömmer nåt. Hoppas det är av någon hjälp ;)