• Chocolate Chip Cookie

Ni som kan det här med pulverdieter!

... ni måste hjälpa mig och svara på några frågor. (Var inget överdrivet intresse i min Naturdietstråd så jag vänder mig till er mer generellt).

Jag har alltid varit av åsikten att om man vill gå ner i vikt är det bättre att lägga om kosten och motionera mer istället för en massa pulverdieter. Har kört Viktväktarna ett bra tag (lite till och från) och gått ner från 92 till 70 kg, som jag väger idag (var nere i 65 förra sommaren men gick upp lite i höstas). Bra resultat med andra ord! Nu har jag dock märkt lite stiljte på vågen och skulle så gärna vilja göra ett ryck inför terminsstarten i höst. Därför har jag köpt hem Naturdiet och började igår. Märkte genast skillnad, -2 kg på vågen i morse.

Jag har ju dock alltid hört om nackdelarna med pulverdieter, att man går ner snabbt men sedan upp igen och mer därtill. Nu undrar jag, behöver det alltid vara så? Min taktik är som följer: Jag kör Naturdiet ren kur i två veckor för att få en rivstart. Sedan slutar jag helt med pulverdieter och övergår helt till mitt viktväktarprogram fram till målvikt.
    Kommer jag att gå upp i vikt igen då, och kanske mer därtill?
    Spelar det med andra ord någon roll hur jag har gått ner de här kilorna, om jag har gått ner på ett långsammare sätt med VV eller på ett snabbare sätt med en pulverdiet?
    Huvudsaken är väl att man inte faller tillbaka till helt gamla vanor, eller?

Frågorna hopar sig, vore tacksam för svar...

/CCC

• Svar på tråden Ni som kan det här med pulverdieter!
  • Ellte

Att gå på pulverkur ett tag är ett bra sätt för motivationen när det går trögt. Den första veckan är det i princip bara vätska du går ner men sedan börjar det ta "riktiga" kilon... Två veckor är kanske lite lite om man vill få en riktig kickstart men är det vad man klarar är det såklart bättre att gå tillbaka till bra mat än att köra pulver för länge och flippa ut ;)

När du börjar äta vanlig mat igen KOMMER du nästan säkert gå upp i vikt...detta är då vatten som kommer tillbaka och så länge du bara äter riktigt och tränar som du ska så är det inget alls att bekymra sig över :)

Lycka till!

• Ellte

Vad duktig du har varit förresten! Jag har själv gått ner från 98-72 kilo mha VV, mental träning, träning och pulverkur men har några kilon kvar till mitt mål:)

• Chocolate Chip Cookie

Tack, Ellte för svaren, och berömmet, jag är rätt stolt själv! =) Du har ju också gjort en jätteinsats, bravo.

Aha, så två veckor låter lite? Ja, jag är beredd att köra längre egentligen, men kollade upp lite information om Naturdiet och där stod det att man skulle samråda med en läkare om man ville köra längre än två veckor. Så jag trodde det var underförstått att det var en tvåveckorskur det handlar om. Men om det inte är någon fara för kropp och så kör jag längre.

En fråga till: Tror ni att det är bättre att göra en upptrappning och fortfarande byta ut något mål till naturdiet när det är dags att äta vanlig mat eller kan man köra enbart mat direkt? Allt för att få en sån minimal viktuppgång som möjligt.

• Mizz_

när jag körde nutrilett, så bytte jag ut nästan alla måltider förutom lunchen till pulver. när jag väl hade nått mítt mål så bytte jag sakta ut pulver-måltiderna till riktiga hälsosamma måltider, i samband med bra träning oxå.

för annars finns ju risken att om man övergår till maten direkt så går man upp ganska snabbt igen.

• Chocolate Chip Cookie

Mizz_ : Tack för svaret! Ja, jag tror jag skall göra som du föreslår, alternativt gå över till VV-kost där jag inte äter riktigt alla points direkt. Allt handlar ju ändå om kalorier och energi ändå i slutändan!

• Ellte

Japp...men DU! Ät INTE mindre än vad VV rekommenderar! En vlcd är en sak, att äta för lite mat är en annan sak. Med en pulverdiet får du i dig allt du behöver och eftersom det är SÅ lågt kaloriintag bildar kroppen ketoner som gör en massa bra... Om du äter för lite mat kommer du nästan säkert att missa viktiga saker kroppen behöver OCH bara svälta kroppen som då drar ner på förbränningen... :)

• Chocolate Chip Cookie

Ellte: Ja, du har nog en viktig poäng där, tyvärr.
    Hmmm, tricky, har ju inte sådär jättemycket att gå ner (ca 8 kg nu) och om man ändå går upp hälften av dem när man börjar äta som vanligt igen känns det ju rätt meningslöst. Bra tips sökes, jag är beredd att göra det mesta för att gå upp så lite som möjligt.

• ia.

Jag har gjort det mesta även fast jag inte har speciellt mycket övervikt.. jag har ingen övervikt för att vara ärlig mot mej själv för en gångs skull.. men jag har några kilo som jag skulle vilja få bort, för eget välbefinnade..

kör pulver i två veckor, det tycker jag absolut.. det är hur bra som helst för självförtroendet! men börja inte med riktig mat på alla mål när du slutar.. fortsätt att byta ut ett eller två samtidigt som du äter viktväktarnas points! det tror jag skulle bli riiiktigt bra i ditt fall!!
    förresten så har du varit grymt duktig tidigare, det blir nog inga problem:D!

• Chocolate Chip Cookie

ia: Tack för svaret! Ja, jag funderar nog på att göra så i alla fall.

Har lite svårt för att köra ren pulverdiet på helgerna av olika anledningar (party, besök hos föräldrar som helst inte skall få reda på att jag kör pulverdiet, de blir så oroliga då mm) så jag funderar på att prova varianten du föreslog redan nästa helg och se vilka tendenser vågen visar. Går jag fortfarande ner fortsätter jag så, alternativet är att köra ren kur på vardagarna och kombinerad kur på helgerna.

Så blir det nog! =)

• ia.

Chocolate Chip Cookie :
    Absolut, jag sitter i samma sits:P
    Hemma fungerar det hur bra som helst, men så fort det är svärföräldrar eller annat med i bilden får man le å trycka i sej det som bjuds för att inga disskusioner ska uppstå:)

Lycka till med allt!
    Jag gör likadant, jag byter ut vissa mål om dagarna.. å äter jag lite mer en dag byter jag bara ut fler mål dagen efter:D
    Det fungerar hur bra som helst även fast jag aldrig kört en 'ren kur' med pulver:)
    Kram på dej!

• Chocolate Chip Cookie

ia: Tack så mycket för lycka till och för väldigt trevliga svar! Lycka till själv med din egna variant.

Kram!

• ia.

Chocolate Chip Cookie :

tack så jättemycket!!
    skriv görna här å berätta hur det har gått för dej!!

Svar på tråden Ni som kan det här med pulverdieter!