• Liten Filur

Behöver snabbt svar: Fråga angående mens och p-piller!!

Jag har en fundering, kanske någon kan hjälpa mig!

Ska börja äta p-piller igen efter ett års uppehåll. Vill av olika anledningar börja så snart som möjligt. Jag ska till gyn på torsdag och få mitt recept. Problemet är bara att min jäkla oregelbundna mens kom idag, alltså tisdag. Jag hade hoppats på att den skulle komma lite senare så att jag kunde börja på p-pillerkartan vid första mensdagen. På torsdag när jag får mitt recept och kan hämta ut mina piller är jag alltså inne på tredje mensdagen.

Tror ni att jag kan skita i det och på torsdag äta tre piller och sedan fortsätta som vanligt??? Jag ska fråga på gyn också men är lite orolig för ett "nej" av den anledningen att det "är emot föreskrifterna". Jag menar, är det egentligen så farligt? Jag får väl vara noga med att skydda mig med kondom någon vecka....

Någon som kan det här och kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Behöver snabbt svar: Fråga angående mens och p-piller!!
  • Bela

Jag tror inte att du ska äta tre tabletter åt gången, det hjälper nog inte bättre.
    Skälet man ska ta piller från första mensdagen är ju att man ska vara skyddad från dag 1.
    Så jag tror det är helt korrekt som du skriver att om man skyddar sig första veckan (utifall att) så är det ingen risk.

• Liten Filur

Bela

Så du tror alltså att det går bra att ta tre piller och sedan vara noga med att skydda sig ett tag? För det kan väl inte vara farligt att ta tre piller på en dag. Jag vet iallafall att man kan ta två om man gglömt en dag...

• Kanadensisk brud

Det ar inte att rekommendera att ta fler piller i taget. Du far nog snallt vanta och anvanda kondom tills du har din nasta mens for att det ska vara sakert. Dumt att chansa tycker du inte?

Det ar ocksa latt att du drabbas av biverkningar om du tar mer an ett piller - tex kramper i benen, huvudvark och illamaende. Vilket beror pa att kroppen forsoker balansera alla hormoner!

• nano

Ta *inte* tre piller på samma gång. Det kommer inte att göra någon nytta i det här fallet, och risken är att du får sådana biverkningar som Kanadensisk brud pratar om.
    Egentligen ska man börja på mensens första dag, men jag vet de som har kunnat börja på mensens andra dag istället, så det är inte helt omöjligt att det skulle vara möjligt för dig att börja ta dem på torsdag, det får du fråga gyn om, men isåfall tar du bara ett piller. Och 'föreskrifterna' finns ju inte där för att jäklas med dig, utan för säkerhetens skull.

• Bela

Jag tror säkert att det kan vara "farligt" att ta tre piller om dan, det är ju ändå hormoner man stoppar i sig även om dom smakar som söta små sockerpiller.
    Att försöka kompensera med extra piller om man glömmer ett, funkar inte enligt min barnmorska. Man ska ju få i sig hormonet kontinuerligt.
    Men det finns ingen anledning att du ska sitta och oroa dej för det där nu. På torsdag får du säkert massor av svar och försäkringar att allt ordnar sig.
    Kram, oroa dej inte mer nu.

• Liten Filur

Tack för era råd!! Jag kanske lät lite desperat men jag ville verkligen börja med mina piller nu, men men, jag får se vad gyn säger.

• ia.

jag har inte läst allas inlägg, men du ska veta att du ska ta pillret SISTA mensdagen, inte det första.. även när du börjar 'på nytt'

ngn kanske redan ahr skrivit, sorry för det då:)

• ia.

å ta iinte tre på samma gång, då kan du bli förgiftad.. pussåkram

• AnnaZ

ia, du har fel! När man _börjar_ med p-piller ska man ta första pillret på mensens första dag. På så sätt kan de garantera att man är skyddad från första dagen.

Ta _absolut_ inte 3 på en dag - det hjälper inte och det kan dessutom göra dig sjuk (när man tar "dagen efter piller så är det oftast bara som extra starka p-piller).

Man kan heller inte ta 2 st för att "kompensera" att man glömt. Vem har sagt det? Om du glömt kan du inom 36 timmar ta pillret ändå, och det har fortfarande verkan (och då blir det ju väldigt kort tid innan nästa "ordinarie" piller ska tas.).

Det bästa är att fråga din barnmorska, men om du inte kan/vill det skulle jag börja på torsdagen (ett piller - släng de två överblivna) sen köra kondom också tills nästa mens och sen köra på som vanligt.

Nedanstående är kopierat från fass (För p-pillrena Cilest)

Skyddseffekten startar genast då p-piller börjar användas.
    Varje tablettkarta innehåller 21 tabletter.
    Första behandlingsmånaden. Tag den första tabletten på menstrationens första dag. Tag sedan en tablett om dagen (i tur och ordning så vet Du att tabletterna tagits varje dag). Om möjligt bör Du ta tabletterna vid samma tidpunkt varje dag, t ex på kvällen.
    När tablettkartan är slut gör Du 7 dagars tablettuppehåll under vilken tid menstruationen vanligtvis inträffar. Får Du ingen menstruationsblödning skall Du ändå påbörja en ny 21-dagarsbehandling efter de 7 tablettfria dagarna.
    Andra och följande behandlingsmånader. Börja nästa tablettperiod/tablettkarta på samma veckodag som föregående tablettperiod. Skulle menstruationen utebli även efter andra behandlingsmånaden, bör Du kontakta läkare*.
    Förskjutning av menstruationen. När en tablettkarta är slut tas, utan avbrott för menstruation, från en ny tablettkarta, tabletterna under så många dagar som behövs. Därefter görs ett uppehåll i 7 dagar för att sedan påbörja en ny tablettkarta med 21 tabletter och ny startdag.
    Glömd tablett. Glömmer Du att ta en tablett skall den tas så snart som möjligt och nästa tablett vid ordinarie tid. Har det gått mer än 36 timmar sedan den senaste tabletten togs skall Du också använda ett annat skyddsmedel/preventivmetod under den närmaste veckan samtidigt som Du fortsätter med Dina tabletter som vanligt.

• ia.

OKEJ annnaZ, då ska jag berätta för min läkare att han har FEL!

• AnnaZ

ia, kanske har din läkare föreskrivit dina p-piller på nåt annat sätt, men alla sorter jag har haft (fast jag har ju inte testat alla) har man startat på mensens första dag. Om du vill kan du ju kolla i fass själv, jag orkade inte kolla alla.

• ia.

hursom, jag har nog haft iaf 7 olika sorter å börjat på sista dagen.. men men vi slutar där.

• ninonica

Ia.: jag har aldrig hört talas om några p-piller där man ska börja på någon annan dag än mensens första dag.

• ninonica

ia.: Berätta gärna vad du har ätit för p-piller.

Svar på tråden Behöver snabbt svar: Fråga angående mens och p-piller!!