• chim

Jag vet, jag är nojjig..

Nu är det så här... Jag har varit gift i snart 1 år med världens bästa, vi ska snart flytta till hus, vi har båda bra jobb och nu har jag (eller vi båda) kommit till den punkt i livet då man känner att det är dags med att utöka familjen.
    Slutade med p-piller i våras och tyvärr har jag hängt upp mig på det här med graviditet eller inte. Jag vet ju att det kan ta tid, mrn jag vill bara höra lite från er, hur lång tid tog det innan det blev nåt, speciella knep??
    Jag gjorde en abort för 4 år sen så på sätt och vis vet jag att vi båda funkar... ;) men jag är ändå nojjig!

• Svar på tråden Jag vet, jag är nojjig..
  • SadPsychoBitch

Prata med din barnmorska. Man ska iallafall försökt i ett år innan man kan få någo hjälp av dem. Så det är bara att testa lite till ;)

• Jonnes brud

Jag tror att du måste försöka tänka på något annat än att bli gravid. Vi människor verkar blockera saker och ting för oss själva när vi önskar oss något väldigt hett. Det finns otaliga exempel på människor som trots att det inte finns något "fel" på dem ändå inte blir gravida, men när de skaffar husdjur eller åker utomlands eller gör något som får dem att släpa "fixeringen" vid att bli med barn, då har de också blivit gravida.

Man kan inte generellt säga att det tar si eller så lång tid att bli gravid. Första försöket eller fem år, allt är nog normalt, tror jag. Vad som nu är normalt.

• Kanadensisk brud

Ett tips ar att skriva samma fraga pa Familjeliv dem ar ofta lite mer kunniga i dessa amnen! Nog for att det finns manga kunniga blivande brudar ocksa...

Det kan ju vara ett bra forum for framtiden ocksa om det blir smatt :)
    Lycka till :)

• meete

Har inga knep alls, inte som funkat iaf. Vi försökte i över två år innan vi lyckades bli gravida genom IVF. Inte så uppmuntrande svar kanske, men det är bra att veta att hjälp finns OM det skulle behövas. SOm tidigare sagts, man ska försöka iaf ett år innan man söker hjälp. Min syster lyckades med sina barn efter ca ett halvår med varje (3 st).
    Lycka till o försök o slappna av (även om jag själv tyckte att det var det värsta råd att få när jag själ var i samma sits, det är juh stört omöjligt att slappna av när man inte kan tänka på annat)

• chim

Jag trot det också, att man bara ska leva på som vanligt. Det är ju ett stort steg att bara TÄNKA på att man vill bilda familj. Tyvärr så har jag folk omkring mig som frågar hela tiden "när ska ni skaffa barn??" T o m svärföräldrarna börjar undra. Men det är bara att ignorera, den dagen kommer väl så småningom. Vi brukar ju svara "vi övar!"

• Marisan

Det tog oss över 3 år innan jag blev gravid och nu har vi en prinsessa på 9mån. Vi tänkte jättemycket och blev så lessna varje månad då tant röd kom. Kämpade med min övervikt för att få hjälp från landstinget, men när jag gått ner 25kg blev jag gravid i samma veva som jag fick reda på att mitt jobb skulle läggas ner på orten... Försök att inte tänka så mycket på det, svårt jag vet. Men jag tror faktiskt det kan låsa sig ibland. För min egen del så gjorde nog viktminskningen sitt också. Lycka till!!!

• Juvelia

det tog mig tre månader att bli gravid, men den pojken är 8 år nu, och jag har inte använt preventiv medel sedan han var 2 år, jag har gråtit mycket och pratat med barnmorskan,men hon säger att jag kan ju bevisligen få barn, alltså gör de ingen utredning eller så.
    jag väger 13kg mer nu än närjag blev gravid, det kanske påverkar ?

alla säger att jag ska slappna av, och jag har ju egentligen gett upp för flera år sen, men om mensen inte kom varje månad som en påminnelse vore det lättare att slappna av och glömma ;) om den skulle komma typ 2 gånger per år, men att man ändå kunde bli gravid varje månad,hihi, ja ni förstår nog hur jag menar.

• Juvelia

och förresten, alla frågar hela tiden "när ska ni skaffa fler barn", även vänner som vet att jag inte kan få fler, när jag säger för femtielvte gången att " fattar du inte att jag inget hellre vill ???" så säger de : jamen slappna av så kommer det.

jaha??? slappna av när folk frågar så fort dem ser mig ?
    men våra föräldrar och syskon vet ju, så de frågar inte, tack och lov.

Svar på tråden Jag vet, jag är nojjig..