• Gianina

    Är det min man som gör mig osäker?

    Tjena Bt- tjejer!

    Behöver skriva av mig lite grann nu och vet att jag kommit till rätt ställe...
    Jag tycker att min man har varit rätt så konstig på senaste tiden. Han verkar lite distant, lite nere.. Jag frågade honom om han har nåt problem, han svarar nej. Ibland kan jag få ur honom att han oroar sig lite för framtiden, men det verkar inte som om han oroar sig för vår relation utan mer för pengar. Igår var vi ute och åt och under middagen berättade jag en del om det förflutna som jag inte gjort innan. Han sa inget då, men senare var det som om han tog ut sin ilska när vi hade sex. Vi hade ovanligt våldsamt sex, han var mer hård mot mig än han brukar. De senaste veckorna har vi också haft sex flera gånger om dagen, (mer än vi brukar). Så det sexuella funkar bra..

    Har fått en känsla av att han har varit eller är otrogen. Jag vet inte var den kommer ifrån, det är bara något jag fått för mig. Jag har tagit upp det med honom. Har både frågat och sagt: "Jag vet att du varit otrogen". Det tillfälle jag sa det så gjorde jag honom uppenbart nervös, han tom sa det själv: "Nu gör du mig nervös". Har också sagt att jag undrat om han kommer att lämna mig. Han reagerar inte numera precis som tidigare. Det är som om all luft går ur honom och sedan säger han att det kommer han inte. Kanske är det så att det mest är jag som har problem? Att jag skrämmer bort honom genom att vara svartsjuk och med min dåliga självkänsla? Jag vet om att det kan vara så, men jag kan ändå inte låta bli att vara orolig. Att jag är orolig är kanske inte heller märkvärdigt, ibland är det som om han brer på. Han växlar mellan att säga: "Jag vill bara ha dig", med att när vi är ute säga: "ooh" när han ser nån tjej med kort kjol. "Jag kanske skulle snacka med henne", då är det iofs mer ett skämt... Eller "hon är sexig".. Han vet att jag är osäker och det han gör är att bara göra mig mer. Han har inte gjort så tidigare vad jag minns, det har blivit mer av det på senare tid. Han har blivit nära vän med en kille som är ett riktigt jävla svin. Det har också gjort mig väldigt nervös. Jag kan säga att jag träffat både killens fru och flickvän. Vet också att han har fler flickvänner. Och när vi var ute med flickvän nr 1 så raggade han öppet på andra tjejer.

    Ibland så bråkar min man utan att jag riktigt förstår varför, han är väldigt lättstött och gör lätt en höna av en fjäder. Det beteendet är väldigt ansträngade och slår mer eller mindre ner som en blixt... Han är rätt så oberäknelig och har stora humörsvängningar som är svåra att förstå vad de beror på.

    Jag har märkt många förändringar även på mig på sista tiden. Jag blir alltmer osäker på mig själv, särskilt på mitt utseende. Kan tänka "Duger jag verkligen åt honom?" eller "Om han träffar nån snyggare kommer han lämna mig". Den dåliga självkänslan spökar ständigt och det allra värsta är att han förmodligen inte hjälper till i mina försök att bli säkrare... Kanske han vill ha mig såhär osäker?

  • Svar på tråden Är det min man som gör mig osäker?
  • stressad brud

    jag tycker du ska fundera på om du verkligen inte förtjänar en bättre karl än den du har! ingen ska få sämre självkänsla i en relation.

  • Genus

    Ja, jag säger som stressad brud. Du frågar om han vill ha dig så här osäker. Ja, vissa människor livnär sig på andras osäkerhet eftersom de känner sig säkrare själva då, men hur som helst vill du väl inte känna dig förminskad på det här viset? I en kärleksrelation växer man, inte krymper. Du vet nog bäst själv egentligen. Kan nästan bli lite trött på alla tjejer som undrar om det är normalt att bli slagen/utskälld/förminskad osv. Det är väl klart att det inte är! Så skulle du väl inte behandla honom?...//G

  • Gianina

    Nej, Venus, du har rätt att det inte är normalt... Det bästa är kanske att göra slut. Kanske bara min självkänsla kan växa då. Jag vet att det finns andra män, känns inte just nu som om jag kan träffa nån annan. Och de flesta som är intresserade brukar inte vara rätt för mig... Jag tycker det är svårt att hitta nån som jag känner mig likadan som intelligentsmässigt.. Men det är väl mitt fel, jag är inte ute så mycket heller..

  • Alexa44

    Det är lätt att tro, när man är tillsammans med en person som är fel för en, att man aldrig kommer kunna hitta någon annan osv. Det kommer du alldeles säkert att kunna! Förhoppningsvis någon som får dig att må bättre än vad han verkar lyckas med - försöker han ens? Nu när du är mitt uppe i en relation lever du ju antagligen ganska annorlunda mot hur du skulle göra som singel - du kanske lever ett ganska inrutat(?) liv med den här killen, går inte ut så mycket + att mycket av din energi går åt till att grubbla över er två och att det inte känns bra och om det är ditt fel osv. Hur länge har du känt så här? Det kan knäcka vem som helst att vara mitt uppe i en relation som man inte mår bra i - och om du känner dig osäker och han inte stöttar dig och försöker få dig att må bättre så är det INTE bara du som har problem!
    Lycka till!

  • SadPsychoBitch

    Vilken jobbig situation. Det är ju svårt att bara dumpa honom och gå vidare eller hur? Jag har inget råd, tänk lite till, prata med honom?

  • pumpa

    Hur ser situationen i erat liv ut i övrigt?

    Jag gick i väggen för 3 år sedan utan att fatta det själv (nästan). Det värsta symptomet var att jag hela tiden var okontrollerbart arg på alla i familjen. Skrek på barnen och frugan. Ville inte följa med på kalas och annat. Kort stubin, grinig, otålig, sömnlös. Det hela berodde på en ganska stressig ekonomisk situation som vi hade i familjen då. Och jag var den enda arbetande i eget företag.

    Många saker kan ju ligga osm grund till stress och oro och reder man inte ut det växer det bara i ryggsäcken.

    kanske ett tips?

  • Xite

    Jag tänker på hans vän här. Du säger att han är "ett jävla svin". Vet du att det varkligen är så, eller är han bara poly, helt enkelt?
    Kanske har han och flickvännerna kommit överrens om att ha öppna relationer?

    Orsaken till att jag drar upp detta är för att du nämner det som om han kanske påverkar din pojkvän. Ligger det till på det sättet är det också mycket möjlligt. Många människor som lever i monogama relationer brukar inse att det inte är det rätta för dem, när de träffar polyfolk.

  • M Magdalena

    Han uppskattar inte dig längre och han verkar heller inte "ömma" för dig, bry sig om dig. Sen i svaga stunder säger han säkert att det e bara dig han vill ha men lyssna inte på det.

    Han verkar vilja ha kvar kakan och äta upp den ändå.

    Såna tankar får jag. Du förtjänar någon bättre än han. Älska dig själv och värdesätt dig själv, häng inte upp din självkänsla på någon annan.

    *Varm kram*

  • Brollie

    Stor kram från Brollie också. Tycker alla råden är bra o tankvärda, så kloka tjejer!

  • Gianina

    Xite: Hans kompis är garanterat inte poly. Det han gör gör han i hemlighet. Och om hans fru skulle göra nåt sånt och han skulle upptäcka det skulle det förvåna mig om hon inte blev mördad. Och detsamma gäller hans flickvän... Men hon vet om han är gift. Den här killen är konservativ när det gäller allt annat än hans egna relationer.

  • Gianina

    M Magdalena: Var får du dina tankar ifrån?

  • Gianina

    Och hur ska jag få honom att uppskatta mig och se hur mycket jag är värd?

  • M Magdalena

    Gianina:
    Vad menar du med frågan? Det e ju ett sätt man säger bara typ "såna tankar dyker upp i mitt huvud".

  • M Magdalena

    Gianina:

    Du kan inte ändra på någon annan. Du har bara makt att ändra på dig själv och hur du ska välja att hantera den här situationen.

    (Och det e inte dåligt, med andra ord är du inte hjälplös/hopplös utan du har makt att välja. Välja vad du vill.)

    *Du kan välja att stanna kvar och finna dig i situationen.
    *Du kan välja att bejaka dina egna intressen och bygga upp din självkänsla.
    *Du kan välja att bryta upp
    etc
    etc..

  • Gianina

    M Magdalena: Det jag menar är; var får du dessa tankar ifrån? Alltså vad var det som jag skrev som gjorde att du tänkte så?

  • EhjärtaK = sant

    Spontant så låter det ju som att killen är ganska konstig....

    Jag tror säkert att du, liksom de flesta andra, kan träffa någon annan. Och helt ärligt, vad är värst: att vara singel hela livet eller att vara i ett dåligt förhållande hela livet?

  • Tostes flicka

    Jag är inne lite på samma spår som pumpa, stressigt och utbrändhet kan förändra människor ganska mycket.

    Sen kan det ju också vara så att han är lika osäker som du ibland och nu när han har en ny kompis som skaffar flickor hit och dit så försöker han bygga sitt självförtroende på att verka lite åt samma håll.

  • Gianina

    Tostes flicka:
    Det du sa var klokt. Jag vet att han också är mycket osäker. Han medger det inte. Men jag märker det rätt ofta. Så det är möjligt att det är det han gör. Jag vet faktiskt inte. Jag har talat med honom nu och då kom det fram att han också är lite rädd att jag ska lämna honom när jag avslutat studierna och fått bra jobb. Han sa "jag vet att du inte är nöjd med mig". Jag älskar honom, alla bra sidor, och försöker att acceptera hans dåliga. Ibland kan det vara mycket svårt. Han är lättstött och temperamentet skiftar som solen rör sig runt globen. Ofta utan att jag förstår varför och det kan vara mycket jobbigt. Även om vi någon gång bråkar om nåt litet så kan han sura hela nästa dag. Det beteendet är förstås påfrestande. Själv vill jag gärna försöka lösa konflikter så fort som möjligt. Jag kanske också borde nämna i allt det här att min kille är i en rätt så känslig situation. Han kom med mig till Sverige för 2 år sen, och han kom till ett helt nytt land, kultur, och en annan samhällsklass än vad han är van vid. Mina föräldrar är högutbildade med hög inkomnst, likaså i stort sett alla i min släkt. Medan hans mamma inte kan läsa och hans pappa är bonde. Får väl också lägga till att min man har en låg utbildning. Hela livet har han haft ont om pengar, nu på semestern i Frankrike får han plötsligt se att alla har pooler osv. Och han träffar tex min kusins pojkvän som är så rik att de tar ledigt ett år för att resa. Medan hans kusin inte ens har råd att åka till en annan stad i samma land som hon bor. Det jag menar är att jag förstår att detta måste vara väldigt svårt för honom. För mig har det varit det också. Och jag tror att det kan ha en del med hans beteende att göra också... Eller vad tror ni?

Svar på tråden Är det min man som gör mig osäker?