• MajFru2006

Behöver tips på goda frukter!

Jag har efter många års besvär fått bekräftat varför jag har haft så svårt att äta frukt. Jag är allergisk, inte mot frukt, utan mot en del annat. Detta har gett mig sk. korsallergi.

Här finns ju många smarta människor, kan nån vänlig själ komma på någon bra frukt att äta förutom:
    Apelsin, banan, jordgubbar, kiwi, päron, vindruvor, äpple och stenfrukter (mjukt skal med kärna i, som aprikos, körsbär, persika, plommon, avokado)
    Jag vore EVIGT tacksam!

• Svar på tråden Behöver tips på goda frukter!
  • MajFru2006

Mango är en stenfrukt, passionsfrukt, papaya och sharon ska jag testa om jag tycker om. Hallon och blåbär är tyvärr inga bär man kan ta med sig i väskan direkt för ett mellanmål, men jag uppskattar förslagen.

AnnaZ
    jupp, är också allergisk mot bl.a alla slags nötter, jordnötter, rå potatis och rå morot, tomat och selleri. Det är som sagt korsallergi. Födoämnet påminner om det man är allergisk mot och man får en allergisk reaktion. (björkpollen, gräs/timotej och latex, pälsdjur, damm, kvalster)
    Irriterande när man ska vara duktig och äta frukt på dagarna. Som tur var får jag inte en så stor reaktion som vissa får, det bara kliar/blir blåsor och sväller upp i halsen lite.

• MajFru2006

oj, märkte när jag läste inlägget att det kanske inte lät som så lite. Det jag menade var att vissa med korsallergi eller födoämnesallergi måste ju åka till akuten eller ta spruta bara dom får i sig ett litet stänk av soja eller en tomatkärna. Riktigt så allvarlig allergi har inte jag utan det är mest en kliande PEST!!!

Men jag uppskattar förslagen! Tack så mkt!

• MajFru2006

Litchie är en stenfrukt.
    Satsumas kan jag äta utan problem, har inte testat grapefrukt, sweetie eller pomelo, men ska göra det.
    Tack för förslagen!

• MajFru2006

Loisa
    Jo, hallon och även blåbär och slånbär är stenfrukter. Men oftast så äter man ju inte dessa ensamma som frukt, därför har jag inte känt av dom så mycket och det är även svårt att ha med dom i fickan som frukt?
    Tydligen är det även så att om man hettar upp frukten kan ämnena bli neutraliserad. Jag läste på en hemsida att om man mikrade ett äpple några sekunder så kunde man äta det sen Jag är lite skeptisk till det, men ska köpa ett äpple och testa nästa gång jag är och handlar.

• MajFru2006

Anna Z,
    det stämmer med äppelpaj, (det är ju jättegott!!) för jag kan även äta morötter och potatis när dom är tillagade. Men jag är skeptisk till det där mikrade äpplet, men det kanske fungerar. Isf kan man ju mikra det på morgonen och sen ta med sig det till skolan? Det vore jättebra!!

Millemo,
    Banan var upplistad på en av dom sakerna som jag inte tål, den är nästan värst av allt jag är allergisk mot eftersom förutom en reaktion så får jag otrolig magknip av dom. Melon läste jag på en sida att pollenallergiker kunde få korsallergi av, men jag känner inte något av dom. Jag är lyckligt lottad med ändå rätt lindrig allergi. Men jag skulle så gärna vilja hitta en icke-säsongsfrukt som man kan ha med i väskan om man blir hungrig under dagen liksom.

• MajFru2006

Tack så mycket för alla förslag, ska testa mig framde närmaste veckorna om jag hittar något riktigt gott bland alla bra förslag!
    Frukt är ju något som man helst inte vill klara sig utan, helst om man är en liten gottegris som jag!

TACK till alla som har skrivit i tråden!

• MajFru2006

"Jordgubbar har också en förmåga att framkalla reaktioner som egentligen inte är en äkta allergi utan pseudoallergi tack vare sin histaminfrisättande förmåga."

hittade jag på en sida på nätet, vet inte om det är något vår expert Anna z tror att det kan var?

• MajFru2006

Anna Z
    Även om du inte vill kalla dej en expert, så är du vår "trådexpert" i alla fall!!

• MajFru2006

Jonnes brud,
    frukterna som är uppräknadeär det riktigt att jag inte kan äta. Jag har fått många bra tips av flera vänliga människor. Vissa på frukter jag ska prova och vissa som blir lite knöliga att ta med under dagen. Helst vill man ju ha något som man bara kan slänga ner i väskan när man går hemifrån. Inte något som måste förberedas, skäras i klyftor mm.
    Mest besvärligt är att jag försöker hålla vikten nu tills den stora dagen och då ska man ju gärna äta mellanmål i form av en frukt eller så.

Jag tror inte att korsallergi är något som ingår i allmänbildningen. Jag blev allergiskt mot timotej och hundar när jag var 12år och har sedan blivit allergiskt mot fler saker. Men korsallergi visste jag inte vad det var för två månader sen.

Svar på tråden Behöver tips på goda frukter!