• AnnaZ

Behöver tips på goda frukter!

Mango, är inte det en stenfrukt? Passionsfrukt, hallon o blåbär är dte jag kommer på just nu. Är du verkligen allergisk mot allt det där? Förutom björkpollen och latex? :-/

• AnnaZ

MajFru, jag har jobbat en del med allergena proteiner (är forskare) och det stämmer att du borde kunna äta tex äppelpaj. Skälet är att allergenerna (proteinerna) i äpple som ger dina symptom (OAS=Oral allergy syndrome) förstörs vid upphettning, så kroppen känner inte igen dem.
    Du skulle kunna testa de andra frukterna också (att laga till dem menar jag) eftersom det ju inte är farligt (fast jobbigt) för dig.
    Korsallergi är väldigt intressant (fast trist för den som har det), tex är ingen äppelallergisk i tex Spanien, där de inte har några björkar eftersom man _först_ måste bli allergisk mot björkpollen.

• AnnaZ

Kollade upp lite mer: Sharon går tydligen bort (korsreagerar också med björkpollen).

Och en liten rättelse: Det _finns_ äppelallergiska i Spanien (dock inte många), och de allra fleaste verkar vara sensitiserade av persika först (istf björkpollen). Rätt ska vara rätt

• AnnaZ

Ok, nu hittade jag en lista på saker som (obs, alla blir inte allergiska mot _alla_ dessa saker, så kan ju vara värt att pröva ändå. Behöver du nåt översatt så säg till

The following table is from Brostoff and Gamlin's Hayfever. The commonest cross-reactant is listed first.

Birch:
    Apple, Carrot, Cherry, Pear, Peach, Plum, Fennel, Walnut, Potato, Spinach, Wheat, Buckwheat, Peanut, Honey

House Dust Mite
    Kiwifruit, Papaya

-------
    Latex - papaya, avocado, banana, chestnut, passion fruit, fig, melon, mango, kiwi, pineapple, peach, and tomato

• AnnaZ

Ejla, vad jag vet så är tranbärsallergi väldigt ovanlig (är du allergisk mot lingon? råa, inte sylt)
    Jordgubbar och vattenmelon har ingen känd länk, men man vet inte allt om allergier.
    Du är alltså inte allergisk mot andra meloner?
    Och inte mot andra "röda" saker? Tex tomat?

• AnnaZ

Hm, är huvudvärk det "enda" symptomet?
    Isåfall är du troligtvis inte allergisk!
    Däremot låter det som de här matslagen utläser en slags migrän hos dig (vattenmelon är tex inte helt ovanligt att man får migrän av)

• AnnaZ

Jordgubbar skulle det stå, vattenmelon har jag inte hittat nåt om än..

• AnnaZ

Haha, nån expert är jag inte, men visst kan det vara det. Men troligare om det var bara jordgubbar, tror inte vattenmelon tex delar den egenskapen. Däremot tro jag inte det är "riktig" allergi, men det kan ju vara nog så jobbigt för det.
    De flesta (om det är migrän) brukar ju dock reagera på tex vin, starka kryddor (kryddost) etc

• AnnaZ

Jag håller inte på med det längre, men förut jobbade jag på Livsmedelsverket med att konstruera en prediktor för vilka proteiner som skulle kunna vara allergena. Nu jobbar jag med antibiotikaresistens hos bakterier

• AnnaZ

Är civilingenjör i molkylär bioteknik - nu håller jag på att doktorera :)

• AnnaZ

BouBou, kul!

Är verkligen helnöjd med att jag valde det (X)!
    Jag gick ut 2002 så jag vet nog inte vem du är..

Svar på tråden Behöver tips på goda frukter!