• Ejla

Behöver tips på goda frukter!

Får man trassla sig in i tråden lite...? Jag ser att du AnnaZ kan en hel del om såna här saker, och jag undrar om du (eller nån annan) kan berätta vad det är i jordgubbar, tranbär och vattenmelon som utlöser allergi för mig - och inga andra frukter? (Inga jag har provat i alla fall.) Alltså, vad är det för ämne i dem som man reagerar på? Jag har förstått att åtminstone jordgubbsallergi är ganska vanligt...

• Ejla

Hej AnnaZ, tack för att du svarade!
    Jag vet inte om jag är allergisk mot råa lingon, har aldrig ätit det... men lingonsylt har alltid gått bra.
    Det är bara vattenmelon jag får allergi av, inga andra sorter. Honungsmelon t.ex, går jättebra.
    Tomat funkar också jättebra, jag äter MASSOR av tomat i alla former och mår hur bra som helst.
    Kanske ska tillägga att den reaktion jag får efter att ha ätit jordgubbar eller vattenmelon är en fruktansvärd huvudvärk. Tranbärsjuice testade jag en gång, fick tipset av nån att det skulle vara bra som förebyggande mot urinvägsinfektioner. Den huvudvärk jag fick efter ett enda glas tranbärsjuice var det värsta jag varit med om i hela mitt liv.

Har aldrig funderat så mkt på att ta reda på vad allergierna beror på... jag "lider" ju inte av dem, så länge jag vet vilka saker jag reagerar på. Men nu börjar jag fundera...

• Ejla

Vid några tillfällen har jag fått ont i halsen också, förutom huvudvärken, men det är framför allt huvudvärken som kommer. Och det gäller alldeles särskilt jordgubbar! Förut kunde jag äta 2-3 st (och passade på att verkligen njuta av dem) utan att få ont i huvudet men nu går inte ens det.
    Huvudvärken påminner om den som jag får när jag INTE dricker kaffe.
    Det är kanske inte alls allergi då... men det gör inte frågan mindre viktig för mig - varför får man huvudvärk av jordgubbar och vattenmelon då?

• Ejla

Tack snälla för att ni svarar och engagerar er

Jag blir mer och mer förbryllad måste jag säga. Nåväl, det kanske inte är allergi, men irriterande är det och jag bryr mig inte så mkt om att sätta etikett på det. Huvudsaken är att jag har någorlunda koll på vad som utlöser migränen (om det nu är det). Men... men... jag tål både vin och starka kryddor utan problem... Kryddost äter jag inte (äter inte ost alls) och visst är det väl choklad som man brukar varna för när det gäller migrän? Det tål jag också (fast jag äter det nästan aldrig men det är ju en annan sak).
    Pratade med min mamma idag och hon säger att jag klagade redan som mycket liten på huvudvärk när jag hade fått i mig vattenmelon.
    Mycket skumt alltihop
    AnnaZ, vad är det för forskning du har jobbat med - om man får vara nyfniken?

• Ejla

AnnaZ, det låter intressant! Har du medicinsk bakgrund eller typ kemi med inriktning på livsmedel?

Svar på tråden Behöver tips på goda frukter!