• Gudde

Ni som har hormonproblem?

15juli06 Gå och kolla upp sköldkörteln. Jag känner igen mig i din beskrivning över hur du har det. Jag har varit trött och hängig under en längre tid och kännt mig smått deprimerad. Min läkare tog sköldkörtelprover och det visade sig att jag hade alldeles för låga sköldkörtelvärden. Nu går jag på medecin (levaxin) och mitt liv har blivit helt underbart och jag orkar leva igen.

• Gudde

GameJane Jag känner igen mig i vissa av dina symptomer. Jag hade svårt att sova, drömde mardrömmar, funerade ständigt på om jag skulle klara av att slutföra saker och oroade mig för mycket. Nu när jag medicineras har detta försvunnit och livet är "normalt" igen. När det gäller ärftligheten säger min läkare att sköldkörtelproblem kan vara ärftliga, men att det kan bero på andra saker också. När jag träffade läkaren efter provtagningen och det konstaterades att jag hade underproduktion av hormon så frågade läkaren om jag kom från någon gruvort och det gör jag. Tydligen är kvinnor från gruvorter överrepresenterade när det gäller sköldkörtelproblem och det kan ju tyda på att luft, vatten mm. kan påverka sköldkörteln. Du funderade om levaxin är tabletter och det är de. Har man börjat äta dessa blir det medicinering hela livet.

• Gudde

Vänersborgs Pia Om du ska kolla upp sköldkörteln så är det bara att säga att du vill göra det när du ringer för att boka provtagning. Det kan hända att du måste göra ett läkarbesök för att få göra det. Ett sköldkörtelprov tar du genom ett vanligt blodprov.

• Gudde

15juli06 Jag har ständigt värk inacke och rygg, men tror inte att det beror på sköldkörtelsproblemet. Dock kan man aldrig så noga veta.

Du behöver nog inte oroa dig för att det är något helt tokigt. Har du sköldkörtelproblem så går det att lösa utan problem. Du sätts på medicin och får äta den i ca. 3 månader innan ett nytt prov tas för att se om du behöver minska eller öka dosen. Dagens läkare är skickliga och kan hjälpa dig.

• Gudde

Mitt lilla hjärtegull... Ursäkta att det har tait lång tid innan du får mitt svar. Jag har varit borta och arbetat i cirka två veckor. Det kan ta flera månader innan kroppen har ställt in sig på medicinen. Min läkare ansåg att jag skulle vänta minst 3 månader innan jag kollade upp om jag hade fått rätt mängd levaxin. Detta just för att det tar så pass lång dig innan kroppen tar till sig medicinen. Så vänta i ca 2,5 månad till och därefter kan du gå till läkaren och be om kontroll. Du behöver inte vara orolig just i detta läge.

När det gäller min pigghet tog det ungefär 3-4 månader innan den började komma, men tyvärr kommer jag in i vissa trötthetsperioder ännu.

• Gudde

Mitt lilla hjärtegull Jo jaghade det verkligen bra där jag var och jobbade. Det var det roligaste jobbet jag haft.

Tur att det finns en del läkare som är duktiga på att informera och att BT finns så att den informationen kan spridas vidare.

Hoppas att du känner dig lugnare nu och att du får tillbaka dina krafter snart.

• Gudde

Vänersborgs Pia och Mitt lilla hjärtegull... Hur har det gått för er och era problem med sköldkörteln? Hoppas att det har gått åt det bättre hållet för er.

Svar på tråden Ni som har hormonproblem?