• carrolin

reductil

någon som provat reductil? funkar det?

• Svar på tråden reductil
  • f.d. Svart brud

Carrolin
    Jag har gått ner 13 kg med Reductil hittills. Har tagit den sedan slutet av april. Sedan har jag stått stilla i vikt i två månader och nu har jag fått den starkare dosen. Nu börjar det röra sig nedåt igen.

När man tar reductil är det viktigt att man samtidigt ändrar sina kostvanor. Jag har slutat med alla produkter med vitt mjöl - äter numera bara fullkornsbröd, fullkornspasta och råris. Jag har slutat med honung i teet och att äta socker, godis. Honung i teet var det svåraste av allt att sluta med, men nu har jag vant mig. Mer frukt och grönsaker. Varje måltid innehåller något av dessa. Mindre portioner av fett och kolhydrater och liite mer protein. Dricker oftast vatten eller te. Unnar mig något glas öl eller vin till helgerna.

Min svaga punkt var att mitt blodsocker svängde. Nu har det kommit i balans, för jag måste äta mindre, men oftare. 5 gånger om dagen! Humöret har blivit bättre också. Det är dessutom mycket lättare att avstå från onyttigheter om blodsockret är i balans.
    (Blir jag bortbjuden på fika tar jag en liten bit och den får hålla länge. Då ställer ingen dumma frågor)

Jag har inte haft så mycket tid att motionera, men jag har arbetat mycket i trädgården och tagit promenader när jag kunnat. Försöker gå ut några minuter på lunchpausen. Orkar mer då.

Enligt min läkare ger reductilen bäst effekt på dem som har mest biverkningar. Jag förstår det precis, för i början gick jag ner mycket fort 2,5 kg första veckan och hade mycket biverkningar. Efter ett tag avtar biverkningarna och ibland även effekten. Det hände mig efter ett par månader.

När man får Reductil, kollar man blodtrycket och vikten ca en gång i månaden hos läkare/dietist. Jag begärde att få gå till en dietist som stöd under min nedgång. Hon har varit ovärderlig! Slutar reductilen fungera, kommer jag givetvis att fortsätta gå till dietisten och klara mig utan medicinen.

Sedan är det jätteviktigt att se reductilen som en hjälp på vägen! Det är du som gör jobbet. Den gör det bara lite enklare! Man måste ändå ändra på sin livsstil för att den ska fungera.

Reductil ökar fettförbränningen och håller den konstant. Om man "bantar" i normala fall, minskar förbränningen efter ett tag, eftersom man minskar på "bränslet", dvs matintaget. Sedan gör den så att man inte blir sugen på mat. Man blir helt enkelt ointresserad. I början var det jättesvårt för mig att klara av att äta 5 gånger om dagen!

Vanlig biverkning är förstoppning. Katrinplommonjuice och Visiblin från Apoteket funkar bra mot det.
    Sedan kan man få lite hjärtklappning (hade det första veckan) och muntorrhet (hade det också i början). Här hört om några som fått problem med huvudvärk, men det hade inte jag.

Det finns Reductiltrådar på familjeliv.se:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m2849829.html

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m3938616.html

• carrolin

Hejsan!!! Tack så jättemycket för svaret.... jag fick mina reductil för 3 veckor sedan ca, ska träffa dietisten i slutet av månaden... mitt problem är att jag kan inte äta mycket... någon dag har jag bara fått i mig lite soppa och någon frukt.... godis och kakor har jag inte svårt att säga nej till... känns som jag har gått ner mycket i vikt bara under dessa veckorna...

• f.d. Svart brud

Så svårt var det för mig i början också. Om ett tag kommer du säkert kunna äta mer igen. Det viktigaste är att du äter lite men ofta om du har svårt att få i dig maten! Lycka till!

• Mollie

Jag har ätit i ett par veckor och har fått enorma hudutslag i ansiktet. Vet dock inte till 100% om det är biverkningar eller ej... Annars fungerar de bra. -2 kg på 17 dagar. Hade lite muntorrhet i början då drack ajg mycket vatten och det är ju bra!

Värt att prova om man är överviktig. Har man dessutom över ett visst BMI så går de på högkostnadekortet.

• f.d. Svart brud

Mollie

Har du kollat på bipacksedeln/fass om utslag kan förekomma som biverkning? Det är ju mycket möjligt!

Svar på tråden reductil