• Lilla spöket Laban

Itrim -någon som är med/har testat?

Jag har funderat lite på att börja träna och gå ner i vikt hos Itrim, men skulle vilja veta lite mer. Jag ska gå dit på ett informationsmöte har jag tänkt, men vill ändå höra från andra som varit/är med. Hur är upplägget av kursen och hur fungerar viktminskningen? Har förstått att det är lite individuellt upplägg. Hur fungerar träningen? Det kostar ju trots allt litegrann, så det skulle kännas bra att veta vad jag ger mig in på. Jag har ca tio-femton kilo som jag vill bli av med. Och framförallt en ganska osund inställning till mat och godis.

/Lilla Laban

Det verkar vara ett jättebra ställe. För er som inte vet vad jag menar, kan ni gå in på www.itrim.se

• Svar på tråden Itrim -någon som är med/har testat?
  • Ellte

Jajjamen, jag är med och tycker det är fantastiskt bra... Eftersom BT är som det är idag vågar jag dock inte skriva nåt långt inlägg nu med risk för att det försvinner... *suck* Jag återkommer när det funkar bättre ;)

• Lilla spöket Laban

Det låter jättebra. Jag vill gärna höra mer. Men jag håller med, BT är inte sig likt idag.

• Lilla spöket Laban

Puffar upp!

Och så hoppas jag att du Ellte ser .
    Jag är väldigt nyfiken, ska gå på informationsmötet ikväll.
    Tack!/Lilla Laban

• Ellte

Oh sorry!

Nu blev jag nyfiken... Ska du gå i Mölndal eller är det samma dag för infomöte överallt? *garv*

Jag ska gå på lunch nu men jag svarar efteråt, låvar!

• Ellte

Usch förlåt...du får GÄRNA ignorera min fråga ovan! Det har väl inte jag med att göra...

• Lilla spöket Laban

Det är helt ok att du frågar . Nej, det är i Stockholm som jag har tänkt gå, men de gillar visst också tisdagar.

• ninonica

Lilla spöket Laban: Hur mycket kostar det? *nyfiken*

• Ellte

Okiiii! :D Nu har jag varit ute och promenerat lunch :D

JO! Jag tycker att ITrim är GRYMT! Jag går (som du förstått) i Mölndal och kan direkt säga att mycket av grymheten består i de tre fantastiska tjejer som jobbar där! Deras entusiasm smittar och jag hoppas att de som jobbar i Stockholm är lika bra!

Du kommer få veta ALLT om upplägget ikväll så jag drar bara det jag tycker är bra (till skillnad från andra saker jag provat ;))

Till att börja med är det som du säger väldigt personligt. Du får en speciell plan, anpassad efter DIG och DITT liv och DINA förutsättningar och problem. Det ingår personliga samtal med konsulenterna som är...ja...SKITjobbiga...men fantastiskt bra! De går liksom in på djupet med problemen. Hur du äter, vad, när, varför du äter... Hur det har varit, hur du ser på framtiden... Allt efter detta sätts din egen plan som kan vara "vanlig mat", mixat eller bara måltidsersättningar.

Kurserna är inte så inriktade på mat utan mer vad som händer i kroppen när du äter. Hur funkar blodsockerkurvan, vad gör insulinet, vad är egentligen fettinlagring och hur undviker man det?

Dessutom är kurserna VÄLDIGT mycket inriktade på psyket. Fokusera på målet, mental träning, positivt tänkande... HELT underbart! Jag har aldrig gått på någon så bra kurs i hela mitt liv! Jag vill att ALLA oavsett vikt ska gå den kursen *garv*

Träningen är bra! Du får bra instruktioner till alla maskiner och "måste" bara träna en halvtimma åt gången. Då har du gått igenom alla muskelgrupper samt fått konditionsträning. Det känns efteråt, jag lovar :D Du börjar med 1-2 ggr/vecka och ökar successivt utan att känna nån press. Antingen går du på ledarledda pass (= roligast tycker jag) som brukar vara 1-2/dag eller så kan du gå närsomhelst under dagen och träna själv.

Uj vad jag skriver... Tar en paus här och väntar på frågor *garv*

• Lilla spöket Laban

Åh, tack Ellte!

Det låter riktigt bra. Och det låter som om det är något som skulle passa mig. Speciellt den psykologiskt biten. Som jag egentligen inte känner för att gå in på, men jag tror jag måste det för annars kommer jag ju aldrig ur mina dåliga matvanor.

Jag är lite nervös faktiskt över att gå dit. En massa fokus på mig... Men det är ju precis det jag behöver. Har varit på Viktväktarna massor med gånger, men det är ju så tråkigt att gå på mötena för jag kan redan i stort sett som sägs och där är det inte alls lika stort fokus på motivation mm. Dessutom är det ganska anonymt och det är visserligen skönt, men hjälper inte mig så mycket. Mest fokus på saker med få points och lite fett, och då lär man sig ju inte att bli av med överätandet.

ninonica, det kostar i Stockholm 650kr per månad och då måste man skriva sig på ett år tror jag. Men jag gör jämförelsen med vv som kostar ca 400kr per månad + att man sen måste köpa träningskort och då är man ju uppe i samma summa, om inte mer, ändå.

Tack igen Ellte! Jag hör av mig när jag varit på informationsmötet.

Jo, en sista fråga . Vad är det för måltidsersättningar? Bara nyfiken.

• Ellte

De har just tagit fram ett eget märke... Bars och pulver som man blandar med vatten. Barsen är tokgoda men pulvret hemskt tycker jag så jag håller kvar vid det de hade när jag började...*kollar*...Natures heter det :)

Håller med dig om VV. Jag har varit med två gånger och tycker att grundkonceptet är bra...MEN man går ju inte in på nåt på djupet utan det går väldigt mycket ut på att kontrollera maten bara...

• Lilla spöket Laban

Tack igen!

Nu har jag varit på informationsmötet. Det verkar vara ett väldigt bra ställe. Jag ska absolut gå dit och provträna. Men jag är lite osäker på om jag ska viktminskningskursen också. Jag har "bara" max 8 kg kvar till min målvikt. De kollade kroppens fettprocent igår och BMI är väldigt missvisande för mig. Enligt fettprocenten är jag till och med normalviktig, även om jag ligger ganska nära gränsen till övervikt.

Vad jag har förstått så är det viss uppföljning och lite matrekommendationer även med motionsprogrammet så jag kanske nöjer mig med det. De tyckte inte att jag behövde viktminskningen, men sa att om jag verkligen ville gå den skulle de såklart inte hindra mig.

Jag funderar på att lägga lite pengar på en ordentlig hälsoundersökning istället. Och uppföljning för då får jag något att kämpa för och något som kan hålla mig motiverad utöver den uppföljning som är på motionskursen.

Jag känner mig verkligen velig. Det känns nästan lite fånigt om jag går viktminskningen då alla som var där igår säkert hade minst 20kilo till att bli av med. Det är svårt. Jag velar vidare.

• Ellte

Åh så skönt! Jag hade också "gått ner" typ tio kilo bara genom att ställa mig på vågen :D Jag var säker på att jag hade 30 kilo att göra mig av med men mätningen sa "bara" 17 kilo ;)

Som sagt, jag tycker att kurserna är nåt av det bästa jag gjort i hela mitt liv och jag tycker det borde finnas liknande för mina smala vänner...så JAG rekommenderar ju dig att gå kursen ändå...men det är ju en kostnadsfråga förstås :)

• Lilla spöket Laban

Ja snabbare och roligare viktminskning har jag nog aldrig varit med om .

Jag funderar på att gå kursen. Den kan nog vara bra för mig. Men jag blev ju lite snål mot mig själv gensast.

Får jag fråga?
    Har du nått din målvikt? Hur mycket har du då gått ner? Och vad ligger din fettprocent på nu?

• Ellte

Nope, jag har inte nått min målvikt än. Jag hade ett första mål, rekommenderat från ITrim på 74 kilo och det har jag nått (men passerat upp förbi liiite nu på sommaren...74,2 vägde jag igår) men jag har satt ett eget mål på ca 67-68 kilo så litegrann är kvar ;) Har inte koll på fettprocenten men kan kolla det när jag kommer hem... Min startvikt på ITrim var ca 92 kilo och min maxvikt (som jag minskat lite innan med VV) var 98,6 kilo *rys*

Jag är alltså stolt nästan 25 kilo lättare and counting :D

Från strl 48-50 till 40 (snart 38 ;)) :D:D:D

• Ellte

Vad kostar motionskortet i Sthlm förresten? Det är tydligen inte samma priser här och där...

• Lilla spöket Laban

Wow, vad duktig du är! Vilken prestation.

Det är ju alltid skönt med lite marginaler förstås så jag kan förstå om du vill gå ner lite till.

Här kostar motionen 375kr per månad, ingen inskrivningasavgift.

Och det är helt ok tycker jag. Det finns inte så många andra ställen som det är billigare på. Visserligen kan ju utbudet variera lite på andra ställen. Fördelen med Itrim är att det är cykelavstånd (eller gå 20 min.) och då är det ju chanserna större att jag tar mig dit. He he. Än en gång, tack för alla svar!

• Ellte

Ah okej, då är det ju rätt stor skillnad på motion & viktkurs+motion... Här skiljer det bara 150:- och då är valet iallafall enkelt för mig... Nu har jag bara två kurstillfällen kvar (av 20) och är smådeppig för det *Garv*

Svar på tråden Itrim -någon som är med/har testat?