• hush

Erfarenheter av hormonspiral?

Nu är jag så förbannat trött på att pilla i mig p-piller varje dag. Jag blir hemskt avtrubbad av dem och min sexlust är som bortblåst. Jag äter förnuvarande Desolett.

Ni som har/har haft hormonspiral, hur har det funkat för er? Har ni fått några biverkningar? Mer eller mindre än med p-piller? Jag är mest nyfiken på hur det är med lusten då det är mitt stora problem.

Jättetacksam för alla svar!

• Svar på tråden Erfarenheter av hormonspiral?
  • Moncan

Har koppar spiral eftersom jag inte vill utsätta min kropp för en massa hormoner. Blir lite otrevlig när jag har fått p-sputa så jag vågade inte chansa och stoppa in nåt i mig som skulle göra mig på dåligt humör i flera år. Nu är jag jätte nöjd eftersom jag inte behöver komma ihåg nåt och vill jag ha flera barn så är det bara att ta ut så blir man gravid utan några problem. Min sambo klagar att han kan känna den när man har sex, inte under hela akten men vid några speciella ställningar.

• creative

För mig har hormonspiralen varit det bästa som har hänt mig!

Innan åt jag P-piller och kan såhär i efterhand erkänna att jag var en häxa som mådde fruktansvärt dåligt. I samband med mens var jag inte snäll.

Jag har nu haft hormonspiral i många år och kommer aldrig att byta till något annat. Jag fick en enorm sexlust, fick ett jämt humör och blev av med min mens.

Sen passar ju olika preventivmedel olika på olika människor.

• hush

Moncan - Kopparspiral är tyvärr inget alternativ för mig då jag inte fött barn och har hemsk mens i vanliga fall. Annars skulle det definitivt vara mitt förstahandsval.

creative - Det låter ju bra! Jag har läst på andra forum och det verkar faktiskt vara mest positiva reaktioner på hormonspiralen. Det kommer nog bli bra det här. *hoppas*

• CyberPet

För mig är hormonspiralen också helt underbar! Hade en del problem med livmodern tidigare (cellförändringar) och med hjälp av hormonspiralen så behandlar jag samtidigt problemen som jag inte riskerar att bli gravid. Sexlusten tror jag inte påverkas alls av denna, då den behandlar lokalt.

Petra

• StinaS

Jag använde hormonspiral i ca sex år. Den första jag hade mådde jag bra av. Jag hade lite mens hela tiden dock, vilket man inte normalt skall ha. Den andra spiralen jag fick måste varit starkare eller något. Mensen upphörde i alla fall helt (vilket jag var mycket nöjd med).

Dock så blev jag deprimerad. Kopplade inte alls ihop det med spiralen först. Det tog ganska lång tid innan någon tänkte på den. Vi kan väl inte vara helt säkra på att det var spiralen, men vid koll med barnmorskan så sa hon att det inte var en ovanlig biverkan så hon tyckte jag skulle ta ut den.

• smultronsaga

Hej!

jag har en hormonspiral som heter levonova och jag vill bara höra om det är nån annn här som har upplevt några biverkningar? Jag har haft mycket problem med ont i magen och har varit deprimerad i snart ett år nu, sen så läste jag någon stanns att detta är en biverkning? frågade de på kvinnokliniken när jag var där för ännu en livmoders infektion om detta kunde ha med det och göra. Hon sa att det vae en på 1000 så det trodde hon inte? Någon annan som upplevt något av detta? Har haft min spiral i 2 år nu. Hoppas på snabba svar! Kram!!

• alpha

Jag satte in hormonspiral för ca en månad sedan, tyvärr vet jag inte vilken sort då jag är försöksperson i en klinisk prövning, dvs läkemedelsbolaget testar ut nya spiraler och jag får av placebo-effekten inte veta vilken sort jag fick. I vilket fall så är jag jättenöjd!!! Ingen risk att glömma p-pillret varje dag (vilket jag ofta gjorde) och mitt humör är sååå mycket bättre. Jag var deppig och grinig och hade ingen lust till sex innan och har först nu egentligen insett det eftersom jag ätit p-piller i så många år. Toppen! Humör och sexlust på topp! :D Dock ett stort minus för spiral... det gjorde FRUKTANSVÄRT ont att sätta in den!! Jag vill inte skrämma upp dig, det är olika för olika människor men jag trodde jag skulle gå åt! Jag fick ligga kvar på sjukhuset ett par timmar efter insättningen och fick massor av smärtstillande, mådde pyton! Jag var helt oförberedd, läkaren hade sagt att jag skulle ta en Ipren innan för att dämpa ev obehag (!) men jag hade behövt en elefant-dos för att dämpa den smärtan. Kanske beror på att jag inte fött barn, jag vet inte...
    Hur som... jag ångrar det inte för nu är jag störtnöjd! Och nu sitter den ju på plats... :) Go for it! Bit ihop i några minuter för att sedan njuta av livet och sexet! :D

• blåsippa

jag har levonova spriral och mår toppen, även min kompis som har den.
    Vi har båda fått barn. Känndes ju att sätta dit den men inte jätte ont. En ipren föra räckte. Vi har haft våra i 3 år.
    Är nog väldigt olika om man får biverkningar eller ej.

• Iskristallen

Har Levonova hormonspiral och är nu inne på tredje året tror jag det är. Det gjorde riktigt ont att sätta in spiralen och därefter kändes det som en molande mensvärk några timmar efteråt. Hela det första året fick jag småblödningar nästan varje dag, men nu har mensen nästan försvunnit helt. Tycker inte att spiralen är "klockren", då den periodvis påverkar lusten negativt, men anledningen till att jag valt detta p-medel är att jag och sambon inte var nöjda med andra p-medel heller... Ser fram emot att tillverka barn någon gång i framtiden ....

• StinaS

smultronsaga
    som du ser ovan så är jag en av dem som drabbades av depression. Och just depression är en ganska vanlig biverkan 1 av 100 enligt FASS och min barnmorska tyckte den skulle ut direkt när vi diskuterade just det där med nedstämdhet.

Själv tyckte jag det var så synd för i övrigt tyckte jag det var ett väldigt bra preventivmedel.

Svar på tråden Erfarenheter av hormonspiral?