• hush

Erfarenheter av hormonspiral?

Nu är jag så förbannat trött på att pilla i mig p-piller varje dag. Jag blir hemskt avtrubbad av dem och min sexlust är som bortblåst. Jag äter förnuvarande Desolett.

Ni som har/har haft hormonspiral, hur har det funkat för er? Har ni fått några biverkningar? Mer eller mindre än med p-piller? Jag är mest nyfiken på hur det är med lusten då det är mitt stora problem.

Jättetacksam för alla svar!

• Svar på tråden Erfarenheter av hormonspiral?
  • A+L

Jag har haft min hormonspiral i 7 år (Levonova)Mår bra och den funkar. Hade p- spruta innan och mådde riktigt dåligt.Tror jag fick alla biverkningar som fanns på listan. Så mitt råd är hormon spiral.

• Kookie

Jag hade hormonspiralen Levonova i nästan tre år innan jag fick problem. Eller, precis som någon annan skrev längre upp i tråden, så kunde min dåvarande pojkvän känna av trådarna ibland, vilket inte var en helt angenäm känsla..! (för honom)
    Det gjorde JÄTTEont att sätta in den, men efter två dagar kände jag mig "normal" igen och efter två månader slutade stänkblödningarna och jag var mensfri!! Underbart!
    Dock blev jag tvungen att ta ut spiralen när jag fick åka in till sjukhuset akut en morgon på grund av vidriga magsmärtor. Det visade sig att jag hade tre stora cystor. Det här fick jag i efterhand veta var en biverkning.. Ofarliga cystor, men vansinnigt smärtsamma, särskilt när de spricker... Min största vattenfyllda cysta var omkring 5cm, som en kula som jag till och med kunde känna när jag tryckte ovanför bäckenbenet under naveln.

Ja.. det var min erfarenhet av hormonspiral. Nu är jag åter tillbaka till minipiller.

• Charlize

Hej!

Jag har kopparspiral och är jättenöjd hittills. Märkte tyvärr ingen skillnad på sexlusten (den blev inte alls speciellt mycket större) men i övrigt är det toppen att slippa komma ihåg piller etc.

Jag undrar en sak ang hormonspirla;
    Gick ni upp någonting i vikt av den? Har hört att man kan göra det?
    Jag märkte ingen skillnad varken upp eller ner av kopparspiralen, mer än att brösten blev lite mindre... :(

Och hur är det när man tar ut den, tar det ett tag innan man blir gravid?

Är bara nyfiken på lite skillnader. Jag var så övertygad att edt var kopparspiral jag skulle ha, men man kan ju kanske ändra sig.....

• StinaS

Jag gick inte upp i vikt av hormonspiralen.

• blåsippa

Jag har inte gått upp i vikt.

• algit

Hej haft hormonspiral i 9 år tror jag.
    Inga problem,jag har aldrig innan kunnat ha preventivmedel utan problem.P-piller tappad sexlust ,viktökning ,deppad.
    Har inte kännt något sånt med spiralen

• Swiss!

man kan sätta in både hormon-och-kopparspiral även innan man fött barn.

• jummelina

Jag är inte så nöjd med Levonova, första ggn jag satte in en var för 12 år sedan då gick jag upp 25 kg bara på några månader. Den gjorde dessutom väldigt ont hela tiden så den fick jag ta bort efter ett år. Andra gången var för 4 år sedan den fick jag ta bort för 6 månader sedan för den "magvärk" som fanns där nästan hela tiden. Har tidigare fått blodproppar möjligen av mercilon, det kan man ju aldrig veta säkert, så nu är det kondom som gäller & lusten har faktiskt kommit tillbaka nu & inga "humördumpningar", så vi är nöjda nu. Har 3 barn.

• creative

Jag gick inte upp i vikt, däremot hade jag en period med finnar på ryggen sådär i början. Hade också hört att man kunde gå upp i vikt innan och var därför lite extra sund där ibörjan.

• Trancequeen

Hejsan!

Jag har använt kopparspiral nu i över 1 år. Jag har inte alls märkt av några biverkningar alls, och detta är rena himmelriket för mig efter att ha använt hormonspiral efter min andra abort. Den gjorde mig helt ursinnig.

Jag förstår att det är jobbigt att behöva käka piller. Har dock aldrig gjort det själv (som jag sa, 2 aborter), så jag har ingen erfarenhet av det, men jag kan gott o väl rekomendera kopparspiral.

Min barnmorska sa att hormonspiralen bara verkar lokalt och att det inte ger några störra biverkningar, men det kan jag nog inte hålla med om. Dom där hormonerna hölls sig inte särskilt lokalt, dom gick rakt upp i hjärnan för mig.

• Trancequeen

smultronsaga

Jag har haft exakt en sådan hormonspiral, och var tvungen att ta ut den då jag blev väldigt deprimerad och hade ett alltför ojämnt humör! Hade dock aldrig ont.

Svar på tråden Erfarenheter av hormonspiral?