• Alexa44

Cerazette

Jag ska till MVC om två veckor och kolla upp lite kring prevenivmedel. Kan inte ta vanliga p-piller pga ökad risk för blodpropp. Minipiller känns mest aktuellt för mig, har tagit det förut (Follistrel) men tyckte att det var jobbigt med blödningsrubbningarna. Hade mens ett par dar här och där utan någon som helst logik. Annars kände jag inte av några biverkningar.

Har läst att Cerazette ska vara säkrare än andra minipiller eftersom de hämmar ägglossningen och det låter ju bra. Någon som har erfarenhet av det?
    Tacksam för synpunkter!

• Svar på tråden Cerazette
  • Hime

Det är så individuellt med alla dessa piller, att det går inte att säga hur just *du* skulle reagera. För mig gick allt käpprätt åt h-e. Jag blev deprimerad, blev tankspridd, sämre minne (jag kunde glömma bort vad som sades minuten innan, gissa om min sambo störde sig på det) och en massa andra irriterande småsaker.

Så, för mig var det inget alternativ. Däremot vet jag att det har passat andra.

• annis1

Jag har de just nu och har ätit i snart ett år. För mig fungerade de ganska bra till en börja men inte längre. Jag har blödningar nästan jämt, vilket inte är så trevligt.

En kompis tog de och hennes mens försvann helt men hon hade andra symptom av de istället. Hon får inte heller äta vnliga p-piller men hon har satt in en p-stav som hon snart haft i tre år. Hon tycker det fungerar perfekt. Det bästa hon någonsin använt sig av.

Men det är ju soom sagt väldigt individuellt och det går alltid att prova och sedan avbryta om det inte fungerar.

• EhjärtaK = sant

Här är MINA erfarenheter:

* Konstant huvudvärk (dock inte så stark).
    * Yrsel
    * Brösten ömmade och svällde upp ganska mycket.
    * Humörförändringar (avtrubbad)

Egentligen skall man ju testa i 3 månader för att se om biverkningarna försvinner, men jag "led" för mycket så jag slutade tidigare.
    Min BM "lurades" lite innan hon skrev ut receptet och sade att man i princip aldrig får andra biverkningar, än mellanblödningar, och att de är ytterst lindriga i så fall. Det är säkert många som inte får några biverkningar, men efter mina erfarenheter (och information från andra som ätit minipiller) så känner jag inte att jag kan lita riktigt på den BM igen .

Dock måste man ju prova för att se hur man själv reagerar på dem.

Lycka till!

• Bluebride2006

Jag älskar dem. Jag ska börja äta dem igen. Jag fick symtomen att min mens försvann och jag upplevde inga andra biverkningar. SÅ jag ska börja igen så jag slipper tänka på det fram till bröllopet.

• Alexa44

Tack för era svar!
    Ska kolla upp det hela på tisdag... vill helst ta de piller som påverkar humöret minst... trist att gå omkring och vara deppig och ha huvudvärk etx...

• EhjärtaK = sant

Jag förstår vad du menar! Å andra sidan så är väl tyvärr så att det finns risk att drabbas av humörförändringar av alla minipiller. Innan jag började med Cerazette så läste jag om alla minipiller i FASS och jag tror att det var samma biverkningar för allihopa .

Å andra sidan så får ju inte alla biverkningar. Och jag kanske kan glädja dig lite med att mina humörförändringar släppte ganska omgående efter att jag slutat med pillren (hormonet är ju ute ur kroppen på 3 dagar) - så då kanske du ändå vågar prova .

• Alexa44

Nu har jag fått Exlutena utskrivet. Ska bli spännande att prova om det funkar för mig... Tack för era svar!

• gos-nos

Alla BM luras.
    Jag mådde dock bra av Cerazette, som jag åt i 3-4 månader innan jag satte in p-staven Implanon. Den funkar också bra. Ingen mens på ett halvår nu. Kanske har jag blivit lite mer känslig/nervig.

• Sweetpea

Jag fick precis samma problem med Cerazette och Implanon, eftersom de innehåller samma hormon - drömtillvaro med ingen mens det första halvåret, sedan konstant mens tills jag slutade med pillren/tog ut staven. Jobbigt!

• likar

Mensen försvann första halvåret, sen blödde jag i 3 veckor i sträck. Sen var den borta några månader och nu har jag haft mens i 2 veckor. :( Så det var ju toppen i början, men nu känns det jobbigt. Dessutom blir man ju lite nojig de månaderna inte kom. Så det har gått åt några grav.test...

• Valli

När jag åt Cerazette hade jag nästan aldrig mens och några speciella biverkningar kände jag inte av.

Men nu ska jag sätta in p-stav. Skönt att slippa tänka på piller.

• Bluebride2006

återkommer. jag har ätit cerazette, hade inte mens i huvudtaget medan jag åt det, mensen kom tillbaka efter en månad efter jag slutade med dem. Det enda jag märkte i början när jag åt dem var att jag varannan vecka fick ett sug att äta något hela tiden. Nu har jag börjat med cerazette igen och mensen har upphört igen, hoppas att den gör det fram till bröllopet.

• Ennna

Hej!
    Jag åt cerazette under ett år och mådde mkt bra! De första veckorna hade jag småblödningar (3-4 v) och därefter upphörde mensen. Superskönt! Nu har jag implanon (stav) och den fungerar också jättebra! Lite småblödningar från början (2v) och därefter ingen mens igen.
    Min kompis däremot fungerar det inte alls för - hon blöder konstant och har gjort det i typ 4/5 månader nu - försöker vara uthållig men...

Det jag vill säga är; att det nog är rätt så olika för oss tjejer hur väl vi svarar på olika p-piller/stavar

• Mimse

Jag har ätit Cerazette i drygt en månad nu. När mensen vanligtvis skulle ha kommit fick jag en liten blödning. Denna blödning har pågått i snart två veckor nu. Ibland mer, ibland mindre. Hoppas den försvinner snart. Är man skyddad fast man har blödning?

• tvillingsjäl

Har oxå ätit detta piller och jag fick oxå stora problem med blödningar...och mensvärk! kunde ha men i nästan 2 veckor..uppehåll i 2 dagar å sen körde det igång igen med mensvärk å allt! dessutom blev jag lynnig och tappade sexlust! Så jag har helt slutat med p-piller och det är det bästa jag gjort, att vara ren från den där skiten!!! Vi kör med kådis å det funkar hur bra som helst!!!

• JenHa

Jag äter Cerazette och har gjort det i snart nästan ett år.
    Jag hade vanlig mens de första tre/fyra månaderna men har nu haft uppehåll, inte ens en mellanblödning. Kan tyckas skönt, men jag är så rädd för att bli gravid det är inte tid nu, så jag köper grav.test var och varannan vecka och det är inte så bra, så jag funderar på P-stav eller en sån ring som man för in och har i tre veckor och sedan en utan. Någon som prövat ringen, kommer inte ihåg vad den heter.

• Heroine

Nu har jag börjat med Cerazette, efter att ha ätit Exlutena i nästan 4 år. Det vore en dröm att slippa mensen helt, men det är väl inte att räkna med...

Som sagt, det verkar vara väldigt olika hur man reagerar på dem. Jag är rädd att jag går runt med ngn biverkning som jag inte tänker på så mkt. Om man t ex skulle vara mkt gladare om man inte åt dem, eller att man är onödigt tankspridd.

Svar på tråden Cerazette