• Frances

Vad ar oddsen for att overleva brostcancer generellt?

Jag ar sa ledsen, sambons mamma har fatt brostcancer - det ar val det klassiska, hon upplevde en knol i brostet och de tog prover osv, och idag kom svaret, hon har alltsa cancer. Hon maste dock ta fler prover for att veta om det ar ett tidigt stadium eller inte osv, och om den ar aggressiv antar jag...

Jag undrar bara om hur stor oddsen ar att overleva nar man far brostcancer? Vad ar era erfarenheter? Vet inte riktigt hur jag ska trosta sambon heller, vi ar inte sambos for tillfallet (han bor utomlands, jag har flyttat hem till Sverige for tillfallet) sa det kanns inte som om jag ar DAR for honom. Fast jag ar har saklart, men over telefon eller internet ar val inte riktigt samma sak...

• Svar på tråden Vad ar oddsen for att overleva brostcancer generellt?
  • tvillingsjäl

Jag vet inte i % men jag vet att upptäcks det i ett tidigt stadie och man får snabb behandling så är överlevnadstalet högt! Jag önskar dig lycka till och framförallt henne!

• Röd-brud

Vad den procentuella siffran är vet jag inte, men troligen ganska hög (för att klara sig alltså).
    I min närhet har både min farmor och min mamma haft bröstcanser vars två gånger. Detta har varit med så långt mellanrum att det inte har haft något sammband med varandra (dvs inte som det spred sig första gången).
    Båda två har blivit friskförklarade båda gångerna. Farmor fick operera bort bröstet första gången (väldigt många år sen och antagligen rutinåtgärd då), när hon blev sjuk andra gången valde hon att göra samma sak.
    Däremot har min mamma inget synbart men av sina operationer, bara att det ena bröstet är lite mindre än det andra.

Jag förstår att det kan vara jobbigt att försöka trösta när ni inte befinner er i samma land, men försök bara vara där och prata om det. Stressa inte upp er i onödan, för hon kommer att bli frisk.
    Sök gärna information om det, det kan då vara lättare att acceptera sjukdomen när man vet mer om den, och att många blir friska.

• Röd-brud

Som vanligt, de där figurerna var inte riktigt meningen där.
    Passade sig inte riktigt med smejlisar i detta ämnet.
    Förlåt!

• 11 juni 2005

Jag tror att man generellt har ganska goda prognoser över just bröstcancer. Det är mer cancer som gått på skelett, lymfa eller i blodet som har riktigt dåliga prognoser.

• anne på grönkulla

Har för mig att bröst- & prostatcancer är de former där man gjort "störst" framsteg i termer av att klara flest genom sjukdomen på senare år. Kan inte heller några procent men tror som de övriga här att givet att det hittats tidigt och inte spritt sig så har hon mycket goda chanser att bli frisk. Därmed inte sagt att det inte är urjobbigt under tiden!

Det finns väl föreningar både för den sjuke själv och för anhöriga, där man kan få kontakt med andra som varit i motsvarande situation? Jag tror det kan vara ganska skönt att pratat emd andra om deras erfarenheter. Googla, bara infon de har på nätet kan hjälpa en att förstå mer och sortera i sina rädslor, etc!

• brudkronan

...i länken från Infomedica som jag postade ovan finns även info om överlevnad, jag citerar (men gå in och läs HELA texten, den är bra!):

"Om bröstcancern upptäckts tidigt finns det goda förutsättningar att bli frisk igen med den behandling som står till buds idag. Möjligheten att tillfriskna är väsentligt bättre jämfört med många andra cancerformer. Tio år efter diagnos och behandling lever fortfarande 65 av 100 kvinnor. För en mycket stor grupp kvinnor som haft små tumörer utan några tecken till spridning, så är möjligheterna att bli frisk igen ännu mycket bättre."

• nano

Man ska inte fundera för mycket på statistiken, den gäller ju bara generellt och det blir lätt att man stirrar sig blind på siffror. Dessutom varierar överlevnaden med olika typer av bröstcancer.
    Generellt gäller att ju tidigare cancern upptäckts, desto lättare är den att behandla. Om den inte har metastaserat (spridit sig) har man också bättre prognos. Om den har metastaserat sig beror det på vilka platser den har nått.

Samtidigt är det ju högre chanser att överleva bröstcancer än många andra cancertyper eftersom den är såpass vanlig och eftersom det finns mycket forskning på området. Långtidsöverlevnaden för bröstcancer är högre än vad den är för många cancerformer.

Önskar er väldigt mycket lycka till.

• Frances

Tack sa otroligt mycket tjejer, och tack for den superba lanken brudkronan!

Kanns bra att lasa mer om det, men jobbigt over att inte kunna vara dar nar de har det jobbigt forstas :(

• skogspinglan

Håller med nano, fundera inte alltför mycket på statistiken - det är bara siffror.. Bröstcancer är en av de cancerformer som det finns mycket forskat kring och om det upptäcks i tid så är chanserna ganska goda. Är ledsen för er skull, det är svårt att få ett cancerbesked och man funderar jättemycket. Kram..

Svar på tråden Vad ar oddsen for att overleva brostcancer generellt?