• Torvan

Stenungsund 2006

Hej!
    Jag är nykomling! Funderar på bröllop i oktober 2006 på Tjörn, min m2b är därifrån. Nu undrar jag om det är någon som vet något om Stenungsögården? Hur maten är osv.

Vi har varit där och tittat, det verkar trevligt men kanske i minsta laget 50-60 gäster.

Vi kommer nog landa runt 60 gäster, men det är ju svårt att veta hur många som inte kan komma, hur stort bortfall det blir...

• Torvan

Tack, Augustibrud-06!

Vi åkte förbi Villa Vanahem, ser jättefint ut men då hamnar man i en annan prisklass. Stenungsögården har den stora fördelen att man måste ta med sig eget vin, öl etc. Det sparar man mycket på. De hade bra pris på maten också. Åt du något när du var där?

Men visst är lokalen lite i minsta laget. Fast jag vill hellre ha det lite trångt än för stort och ödsligt. Var på ett bröllop i en fin bygdegård med stor scen och jättehögt i tak. Det blev dock för glest mellan gästerna och alldeles för lågmäld stämning. Så vill jag inte ha det!!! Man vill ju ha en "ösig" fest!

Jag tror att det skulle funka att "knö" in ca 60 gäster på Stenungsögården (Den vita byggnaden Västergården). Men det blir problem om någon håller tal eller vill visa bilder för då kommer alla inte kunna se sittandes eftersom det egentligen är två rum... Ja, ja det tål att funderas vidare på.

• Torvan

Augustibrud-06

Javisst är det toppen när man kan fixa alkoholen själv! Restaurangpriser är ju hutlösa! Stenungsögården ägs av ett baptistsällskap/förening. De har inte utskänkningstillstånd och får således inte servera alkohol.

När vi var där och tittade pratade vi med en i kökspersonalen och hon sa att man får ta med sig eget vin men att deras serveringspersonal inte får lov att hälla upp (!!) så det verkar som man får ställa flaskorna på borden i så fall. Men det är väl OK.

Vi fick ett informationsblad om bröllop när vi var där. Där står det att de tar emot upp till 50 gäster men tjejen vi pratade med sa att de precis haft ett bröllop för 60 vuxna och ett barnbord för 5.

Vi fick också en lista på några olika trerättersmenyer. Priserna ligger mellan 285 och 325 kr per pers. Kaffe ingår till desserten. Övrig dryck tillkommer. Dessutom får man betala för personal och städning 1750 kr. Billigt tycker jag!

De har haft en hemsida men den verkar nedlagd nu. Jag hittade den via Bästkustens turistinformation www.bastkusten.se (tror jag).

Jag är helt insnöad nu på Stenungsögården. Det ligger väldigt vackert vid havet och matsalen var ljus och fin med en vacker öppen spis. Blir nog lite varmt att elda i den med så mycket folk i lokalen... De har ju billiga övernattningsmöjligheter där också. Vandrarhemsstandard med dito priser. Det borgar för att gästerna stannar och festar loss ordentligt istället för att ta bilen hem på natten.

Vi kommer i så fall gifta oss i Valla kyrka. M2b är döpt och konfirmerad där. Det är svårt som du säger med lokal. Själv vill jag gärna ha ett mysigt ställe med "äldre charm" typ lite herrgårdsliknande, men då blir det genast så mycket pengar.

M2b föreslog att man kunde ha festen i Sjöstugan vid Almöns marina. Det är säkert en toppen lokal för fester men jag tycker den ligger så tråkigt. Särskilt på hösten när alla lagt upp sina båtar utanför. Känns inte så kul att bli mottagen av gästerna i den miljön.

Vi har inte tittat på Spekeröds bygdegård men jag har läst mycket positivt om den här på BT. Känns som att den ligger lite långt bort för vår del...

På bygdegårdarnas hemsida står det att det skall finnas en bygdegård i Hjälteby, Tjörn. Är det någon som känner till denna. Min m2b är ju från trakterna men han hade inte hört talas om den. Är det kanske skolan? Nå´n som vet något?

Oj, vad långt det blev...känns det som..!

• Torvan

HeWi: Jaha, hembygdsmuseet, vi var där och tittade faktiskt. Hur litet är litet? Hur många gäster var det på det bröllopet du var på?

• Torvan

Go' middag!

Nu har jag ringt pastorsexpeditionen samt Stenungsögården. Bokat den 14 oktober och hoppas att det blir en lika vacker dag som det var i år! Sol, gula löv och klarblå himmel önskar jag mig!

Känns märkligt att boka nästan ett år i förväg. Det är så emot min natur, jag gör alltid allting i sista stund vanligtvis. Men det har jag ju förstått att det funkar ju inte när det gäller bröllop.

Så nu har jag uppdaterat listan:

22 apr-Lindha, Västerlanda kyrka
    6 maj-SaT, Hälleviksstrands kyrka,
    jun-sep-Förevigt, Norums kyrka
    3 jun-060603, Resteröds kyrka, festen hemma
    17 jun-Grönt är skönt, Hällevikstrands kyrka,
    1 juli-Millo, Bohus fästning, Odd Fellow
    8 juli-2006std, Ödsmåls kyrka o bygdegård
    15 juli-Esereth, vid havet på Tjörn!
    15 juli-vera08, Morlanda kyrka,
    5 aug-Orustbrud,kyrka?, kärlingesunds gård
    5 aug-gnizz, Norums kyrka, Ödsmåls bygdegård
    5 aug-Linslus, Morlanda kyrka, Hälleviksstrands lokal
    5 aug-Herman, Kungälvs kyrka,
    5 aug-HeWi, Skärhamns kyrka, Tjörn
    12 aug-Blåklocka, vid havet, Ödsmåls bygdegård
    19 aug-Inka77, Tjörn
    26 aug-20060826,Säve kyrka, Ödsmåls bygdegård
    2 sep-Augustibrud-06, kyrka?, Spekeröds bygdegård
    14 okt-Torvan, Valla kyrka, Stenungsögården

• Torvan

060603: Åh, vad kul att du funderar på en röd klänning! Jag tycker det är jättefint. Själv vill jag inte ha en vit klänning, i så fall cremefärgad.

Jag har redan en urvacker röd klänning i thaisiden som jag funderar på att använda. Jag har haft den i tio år och använt den vid tre tillfällen. Men enbart några få av gästerna har sett den. men visst är jag också osäker på färgen. Men det är ju kärlekens färg! Vitt är ju oskuldens färg och det är det väl inte så många som är nuförtiden när de gifter sig!

Svar på tråden Stenungsund 2006